چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
چشم‌انداز مازاد عرضه پالادیوم در سال ۲۰۲۴
01 آذر 1402 - 16:57
شناسه : 35987
قیمت پالادیوم در هفته منتهی به 10 نوامبر 2023، به پایین‌ترین میزان پنج سال اخیر خود یعنی کمتر از یک هزار دلار در هر اونس رسیده است.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، بر همین اساس انتظار می‌رود تولید این فلز گران‌بها با وضعیت مازاد عرضه در سال ۲۰۲۴ روبه‌رو شود. به دلیل گسترش نرخ استفاده از خودروهای الکتریکی، خودروسازانی که از پلاتین ارزان‌قیمت‌تر در تولید اتوکاتالیست‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است با کاهش قیمت پالادیوم در تصمیم خود بازنگری کنند.

براساس این گزارش، قیمت پلاتین که خودروسازان از آن در اگزوز موتورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌‌کنند، پس از حمله روسیه به اوکراین، ۷۰ درصد نسبت به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی سه هزار و ۴۴۰ دلار و ۷۶ سنت، افت را تجربه کرده است.

قیمت پالادیوم در بازار فیزیکی آخرین بار با ۴٫۳ درصد کاهش، به ۹۴۸ دلار و ۹۳ سنت در هر اونس رسید. با کاهش ۴۵ درصدی قیمت پالادیوم در سال جاری، این فلز بیشترین کاهش قیمت خود از سال ۲۰۰۸ را زمانی که رکود اقتصادی به کاهش حجم تقاضا منجر شد، به ثبت رساند.

شرکت «Nornickel» پیش‌بینی می‌کند که بازار پالادیوم از وضعیت کسری ۲۰۰ هزار اونسی در سال ۲۰۲۳، به وضعیت مازاد عرضه ۳۰۰ هزار اونسی در سال ۲۰۲۴ به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای این فلز برسد.

جان مایر، تحلیلگر شرکت «SP Angel Corporate Finance» بیان کرد: به نظر می‌رسد قیمت پالادیوم با کاهش حجم تقاضا برای این فلز به کمتر از یک هزار دلار کاهش پیدا ‌کند.

لازم به ذکر است که تقاضا برای فلز پالادیوم به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی (ICE) و گذار به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی به منظور کاهش کربن تولیدی، تحت فشار قرار گرفته است.

ادوارد میر، تحلیلگر شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی «Marex» مطرح کرد: اگر حجم فروش خودروهای الکتریکی به عنوان سهمی از کل میزان فروش خودروها از ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲، به ۱۸ درصد در سال جاری و بیش از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد، این امر باعث ایجاد مشکلاتی در تولید خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی و روند تقاضای پالادیوم می‌شود.

بر اساس چشم‌انداز سالانه آژانس بین‌المللی انرژی که در ماه آوریل سال جاری میلادی منتشر شد، انتظار می‌رود حجم فروش خودروهای الکتریکی در جهان طی سال ۲۰۲۳ با حدود ۳۵ درصد افزایش، به ۱۴ میلیون دستگاه خودرو برسد.

همچنین باید اذعان کرد که حجم انبار بالای تولیدکنندگان پالادیوم با وضعیت فعلی قیمت و تقاضای این فلز در جهان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شرکت «Metals Focus» پیش‌بینی می‌کند که حجم ذخایر پالادیوم در انبارها در سال ۲۰۲۳، به حدود ۱۱٫۶۴ میلیون اونس برسد که در مقایسه با حجم ۱۲٫۳۵ میلیون اونس در سال ۲۰۲۲ و حجم ۱۲٫۸۹ میلیون در سال ۲۰۲۱، بیش از حد کافی به نظر می‌رسد.

در ماه مارس ۲۰۲۲، قیمت پالادیوم به بیش از دو برابر قیمت پلاتین افزایش یافت و همین مسئله موجب تغییر رویکرد خودروسازان به استفاده از پلاتین به جای پالادیوم شد.

با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران بر موقعیت‌های خرید در معاملات آتی بورس کالای شیکاگو، حجم تقاضا برای پالادیوم در کوتاه‌مدت در حال بهبود است و به نظر می‌رسد که حجم تقاضا برای این فلز روند صعودی به خود خواهد گرفت.

نیکوس کاوالیس، مدیرعامل شرکت «Metals Focus» اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که حجم تقاضا برای پالادیوم در بلندمدت کاهش پیدا کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.