سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
چشم‌انـداز روشـن تولیـد
12 اردیبهشت 1400 - 16:13
شناسه : 11619
معاون بهرهبرداری شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد؛ شرکت فولاد مبارکه، به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده فولاد کشور، در سال‌های اخير همواره تلاش داشته است تا با توليد محصولاتی متنوع و با ارزش افزوده بالا، در مسير سودآوری و رشد اقتصادی هرچه بيشتر حرکت کند. اين شرکت برنامه‌ريزی‌های گستردهای را برای رفع موانع موجود توسعه صنعت فولاد و بهره‌برداری حداکثری از ظرفيت‌های توليدی خود انجام داده است تا بتواند با رشد توليداتش، نقشی اساسی را در بازارهای بين‌المللی فولاد به خود اختصاص دهد. در گزارش پيشِرو، سياست‌های شرکت فولاد مبارکه در راستای بهبود نرخ بهره‌برداری از ظرفيت‌های توليدی اين شرکت بررسی می‌شود.
ارسال توسط : نویسنده : مختار بخشیان منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

در راستای افزایش میزان بهره‌برداری از ظرفیت صنعت فولاد کشور، سیاست‌های توسعه و تامین پایدار مواد معدنی مورد نیاز صنایع فولادسازی در بالادست، توازن ظرفیت زنجیره تولید از سنگ‌آهن تا محصول و همچنین توانمندسازی صنایع پایین‌دستی از جمله اقداماتی است که باید توسط سیاست‌گذاران در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد. در سطح بنگاه‌ها نیز صنایع فولادساز می‌توانند با افزایش دانش، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و ایجاد جذابیت برای مصرف‌کننده در مقایسه با رقبای خارجی، نرخ بهره‌برداری از فرایندهای تولید خود را به حداکثر مقدارِ ممکن برسانند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در راستای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی، سیاست‌های کلی زیر را سرلوحه اهداف خود قرار داده است شامل تامین منابع پایدار معدنی و مدیریت یکپارچه تامین کالاهای استراتژیک و اهرمی برای گروه؛ توسعه بازارهای داخلی و افزایش صادرات؛ توسعه مشارکت‌های ارزش‌افزا با تولیدکنندگان زنجیره ارزش؛ طراحی و توسعه محصولات جدید به منظور افزایش کمیت و کیفیت تولید؛  ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید؛ توسعــه بومی‌سـازی و حمـایت از تولیـدات کیفـی داخلی.

در ادامه این سیاست‌ها، شرکت فولاد مبارکه با توسعه خط نورد گرم ۲، باعث تکمیل سبد محصولات نوردی از ضخامت ۰٫۱۸ تا ۲۵ میلی‌متر خواهد شد. این امر نه‌تنها موجب تامین نیاز بازار داخل می‌شود، بلکه کشور را از نیاز به واردات بی‌نیاز می‌کند.

رويکردهايی برای بهبود نرخ بهره‌برداری

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ابتدا با بهبود زیرساخت‌هایی همچون توسعه تکنولوژی خطوط تولید متناسب با نقشه راه تکنولوژی، بهبود کارایی و مصارف فرایندهای تولید و سپس با افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات ویژه (تختال و نوردی) و خلق مشارکت‌های ارزش‌افزا با مصرف‌کنندگان، به این مهم دست یافته است. تکمیل زنجیره تامین، خرید معادن سنگ‌آهن، نصب و راه‌اندازی ماشین ریخته‌گری شماره ۵، نصب و راه‌اندازی واحد گاززدایی، نصب و راه‌اندازی مگامدول‌ها، ارتقای سیستم‌های نرم‌افزاری، توسعه منابع انسانی و حرکت در جهت تحول دیجیتال از دیگر فعالیت‌های این شرکت در راستای رشد نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید است.

شرکت فولاد مبارکه، بر اساس تغییر نیاز بازار و به منظور پاسخگویی حداکثری به نیاز بازار و افزایش تنوع محصولات، شروع به فعالیت در زمینه‌های جدیدی مانند تولید محصولات لوازم خانگی کرده و در این راستا، نصب و راه‌اندازی خط تکمیلی ورق رنگی را در دستور کار قرار داده و از آنجایی که حفاظت محیط‌زیست در این شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است، با راه‌اندازی و بهره‌برداری از کوتینگ کابین در خط رنگی، موجب بهبود عملکرد زیست‌محیطی و افزایش سرعت خط شده است.

این شرکت در راستای افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید انواع ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود، دو استراتژی را در دستور کار قرار داده است که شامل به‌روزرسانی و توسعه خطوط سیکل تولید محصول گالوانیزه به منظور تولید محصولات جدید متناسب با تغییر نیاز بازار (برای نمونه، تغییر نیاز مصرفی صنایع خودروسازی از محصولات سرد به محصولات گالوانیزه خاص) و افزایش کیفیت محصولات قلع‌اندود به منظور تامین مواد بسته‌بندی صنایع غذایی و افزایش تولید چرخه گالوانیزه و قلع‌اندود (امکان‌سنجی افزایش سرعت و تدوین نقشه دانشی تجهیزات خطوط تولید).

سياست‌گذاری مناسب، شاه‌کليد رفع موانع توليد

شرکت‌های معدنی در دهه گذشته، با ورود به حوزه فولادسازی، باعث از بین رفتن توازن جریان مواد در زنجیره فولاد کشور شدند. با تدابیر شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینه اکتشاف و استخراج معادن و تکمیل زنجیره تامین در داخل گروه، نیازهای معدنی تا حدی مرتفع شد، اما خام‌فروشی‌های اخیر، به دلیل ارزآوری بالا برای شرکت‌های بالادستی، مشکلاتی برای این شرکت ایجاد کرده است. وضع تعرفه واردات بر محصولات قابل تولید در داخل، بومی‌سازی، حمایت از صنایع پایین‌دستی و توسعه آن‌ها، تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع مرتبط، تسهیل فروش محصولات فولادی در بازار، تسهیل صادرات تولیدات مازاد بر نیاز داخل از جمله سیاست‌هایی است که می‌توانند افزایش نرخ بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت تولید را در بر داشته باشند.

از آنجایی ‌که ایران بزرگ‌ترین فولادساز منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود، عدم دستیابی به صادرات ۲۱ میلیون تن فولاد، که در طرح جامع فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز عنوان شده است، موجب از دست دادن بازارهای جهانی، به‌خصوص منطقه خاورمیانه خواهد شد. این از دست دادن بازار برای گروه فولاد مبارکه اصفهان، که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور است، صدمات جبران‌ناپذیری را در پی خواهـد داشت. مشوق‌هـای صـادرات، تعرفه‌ها، تسهیلات و… را می‌توان از تمهیدات و مساعدات دولتی‌ دانست که در صورت اجرا، کمک شایانی در دستیابی به چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ فولاد کشور خواهند کرد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در راستای تحقق این هدف ملی، اقداماتی نظیر انتقال دانش فنی به شرکت‌های تازه‌تاسیس، مشارکت در راه‌اندازی شرکت‌های در حال ساخت و ورود به حوزه صنایع معدنی به منظور تامین پایدار مواد اولیه برای مواجهه با این ریسک را در برنامه استراتژیک خود قرار داده است.

شرکت فولاد مبارکه، بر اساس تغيير نياز بازار و به منظور پاسخگويی حداکثری به نياز بازار و افزايش تنوع محصول، شروع به فعاليت در زمينه‌های جديدی مانند توليد محصولات لوازم خانگی کرده و در اين راستا، نصب و راه‌اندازی خط تکميلی ورق رنگی را در دستور کار قرار داده و از آنجايی که حفاظت محيط‌زيست در اين شرکت از اهميت بالايی برخوردار است، با راه‌اندازی و بهره‌برداری از کوتينگ کابين در خط رنگی، موجب بهبود عملکرد زيست‌محيطی و افزايش سرعت خط شده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.