پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
کارت قرمز برای صنعت سرب
22 شهریور 1402 - 15:02
شناسه : 35807
مدیر کارگاه تولید شمش سرب قراچورلوی مطرح کرد: مدیر کارگاه تولید شمش سرب قراچورلوی گفت: متاسفانه صنعت سرب در ایران از شرایط خوبی برخوردار نبوده و در آینده نزدیک به احتمال زیاد به دلیل شروع فعالیت کشورهای همسایه در زمینه تولید شمش، تولیدکنندگان داخلی در منطقه حرفی برای گفتن نخواهند داشت. تنها راه نجات این صنعت، حمایت و هموارسازی مسیر تولید از سوی سازمان‌های دولتی است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، اسماعیل قراچورلوی زاغه، در رابطه با وضعیت صنعت سرب کشور و شرایط تولیدکنندگان فعال در این صنعت، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت صنعت سرب در کشور بسیار نامناسب بوده و باید اذعان کنم که دیگر ادامه فعالیت‌های تولیدی در این زمینه مقرون به صرفه نیست؛ به طوری که اگر صنعتگران سرمایه خود را در زمینه‌های دیگری با ریسک کمتر سرمایه‌گذاری می‌کردند، از منافع بیشتری برخوردار بودند. گفتنی است که حدود یک تا یک سال و نیم گذشته، امکان فعالیت در صنعت سرب حتی با وجود مشکلات فراوان وجود داشت و اگر تولیدکنندگان تمام تلاش خود را به‌کار می‌گرفتند، قادر به ادامه تولید بودند اما اکنون باید گفت که صنعت سرب به پایان مسیر نزدیک شده و چاره‌ای جز تعطیلی واحد‌های تولیدی برای صنعتگران وجود ندارد. سیاست‌گذاری‌های دولت، عدم حمایت و سنگ‌اندازی‌های سازمان‌های دولتی در مسیر تولید، بروکراسی‌های اداری طولانی، افزایش هزینه‌های ثابت و متغیر، شرایط دشوار واردات مواد اولیه و… همگی باعث شده‌اند تا تولیدکنندگان توان سرپا نگه ‌داشتن واحدهای تولیدی را نداشته باشند. به دلیل کمبود مواد اولیه (باتری فرسوده خودرو) در کشور، تولیدکنندگان شمش سرب باید اقدام به واردات کنند اما در حال حاضر این امکان را نداشته و با شرایط دشواری دست به گریبان هستند؛ به طوری که ما حدود یک ماه است موفق به واردات مواد اولیه نشده و غیرفعال هستیم. اگر هم واردات باتری صورت بگیرد، بسیار زمان‌بر بوده و تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را در موعد مقرر شده در قرارداد به مشتریان تحویل دهند. همچنین در داخل نیز قیمت باتری خودروهای سواری از حدود ۸۰۰ هزار تومان در سال گذشته به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ مطمعنا در سال آینده هم این مبلغ روند صعودی به خود گرفته و باتری خودرو با قیمت بیشتری به فروش خواهد رسید.

وی در همین راستا ادامه داد: قیمت باترهای وارداتی به دلیل نوسان نرخ دلار دستخوش تغییر شده و ما علاوه بر شرایط دشوار واردات با چالش افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو هستیم. در صورتی که در سال‌های گذشته تولیدکنندگان با هر سختی و مشقتی که در مسیر واردات وجود داشت، موفق به تهیه باتری می‌شدند؛ لازم به ذکر است که ما باتری موردنیاز خود را از کشور عراق تامین کرده و شمش سرب تولید شده را به کشورهای هند و امارات متحده عربی صادر می‌کنیم. در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که برخی از تولیدکنندگان به دنبال استفاده از مواد معدنی برای تولید شمش سرب بودند اما تولیدکنندگان کنسانتره به دلیل قیمت‌های بالای پیشنهاد شده از سوی خریداران خارجی، به صادرات تمایل دارند. گفتنی است که ما برای خرید مواد اولیه، ارز دولتی دریافت نکرده و به دلیل اینکه بانک‌های کشور به سبب مشکلاتی که وجود دارد به سیستم‌های جهانی متصل نیستند، مبلغ باتری فرسوده خریداری شده، توسط خریدار شمش که هر دو خارجی هستند پرداخت می‌شود و صرفا کارمزد تولید شمش وارد کشور می‌شود اما نکته جالب اینجاست که علی‌رغم عدم ورود کل ارز محصول صادر شده به کشور، ما ملزم به رفع تعهد ارزی کامل هستیم. در صورتی که در گذشته با ابلاغ یک بخشنامه، رفع تعهد ارزی شامل ورود موقت نمی‌شد و از دو سال پیش تاکنون تولیدکنندگان ملزم به رفع تعهد ارزی شده‌اند. بسیاری از افراد بیان می‌کنند که باید واردات دائم باتری صورت بگیرد اما با توجه به عدم تامین منابع کافی ارز، چگونه می‌توان اقدام به واردات دائم کرد؟ با واردات موقت باتری تولیدکنندگان به راحتی مواد اولیه خود را تامین کرده و شمش سرب را صادر می‌کنند. لازم به ذکر است که با به‌روزرسانی دستگاه‌ها و استحصال بیشتر سرب از باتری، میزان صادرات شمش بازیافتی از باتری‌های فرسوده ورود موقت، از ۴۵ تا ۵۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده است.

تولیدکنندگان تحت فشار حداکثری

مدیر کارگاه تولید شمش سرب قراچورلوی در خصوص سایر چالش‌های تولیدکنندگان، اظهار داشت: سرب، فلزی کاربردی بوده که صنایع کشور به آن نیاز دارند و خود سازمان‌های دولتی مجوز احداث واحدهای تولید شمش سرب را به تولیدکنندگان اعطا کرده‌اند اما متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که علی‌رغم استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته در خطوط تولید، به‌روزرسانی فرایندها و رعایت مسائل زیست‌محیطی، برخی افراد نگاه درستی به صنعت ریخته‌گری به خصوص تولید شمش سرب نداشته و با آن به طور سلیقه‌ای برخورد می‌کنند. علاوه‌براین موارد، سازمان‌های دولتی بدون در نظر گرفتن وضعیت تولیدکنندگان، از اهرم فشار افزایش هزینه‌های انرژی و اخذ مالیات‌های سنگین نیز استفاده کرده و آن‌ها را در شرایط نامناسبی قرار داده‌اند؛ این در حالی است که میزان تقاضا برای شمش سرب چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی بسیار بالاست.

قراچورلوی زاغه با اشاره به ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سرب، تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه ماشین‌آلات، ماشین‌سازان داخلی موفق عمل کرده و تولیدکنندگان نیازی به واردات تجهیزات و دستگاه‌ها ندارند؛ البته اگر کیفیت ماشین‌آلات ساخت داخل پایین بود، تولیدکنندگان اقدام به واردات می‌کردند اما باید گفت که کیفیت و بهره‌وری آن‌ها تفاوت زیادی با ماشین‌آلات خارجی ندارد. به همین دلیل چالش خاصی در رابطه با تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها وجود نداشته و به راحتی قطعات یدکی از بازارهای داخلی تامین می‌شوند؛ لازم به ذکر است که ما در این مجموعه از کورهای دوار داخلی برای ذوب مواد استفاده می‌کنیم.

گوی سبقت را ربودند!

وی به مقایسه وضعیت و تکنولوژی‌ صنعت سرب در داخل با کشورهای همسایه پرداخت و گفت: در حال حاضر صنعت سرب در ایران نسبت به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان در وضعیت مناسبی قرار دارد اما با ادامه مشکلات ذکر شده بی‌شک شرایط تغییر خواهد کرد. کمااینکه اکنون شاهد هستیم به دلیل شرایط دشوار واردات باتری، این کشورها به دنبال جذب تولیدکنندگان ایرانی و تولید شمش سرب هستند و زمانی که تجربه و توان کافی در زمینه تولید را به دست آورند، به سبب وجود مواد اولیه به مقدار کافی از تولیدکنندگان داخلی پیشی گرفته و بازارهای هدف ما (هند، ترکیه و امارات متحده عربی) را تسخیر می‌کنند. اگر هم در آینده تولیدکنندگان ایرانی امکان واردات باتری فرسوده را داشته باشند، دیگر آن‌ها تمایل به فروش نداشته و یا باتری را با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌کنند که همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌شود. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از مواد اولیه، نیازمند نیروی متخصص هستند اما اکنون با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده و جذب نیروهای ماهر توسط سایر کشورها، مشکلات را پیچیده‌تر کرده است. همچنین در شرایطی که نیروی کار ایرانی تمایلی به فعالیت در واحدهای صنعتی ندارد، تولیدکنندگان برای رفع نیاز خود مجبور به استفاده از نیروی کار خارجی هستند؛ گفتنی است که در حال حاضر حدود ۲۵ نفر در این مجموعه فعالیت دارند.

مدیر کارگاه تولید شمش سرب قراچورلوی در رابطه با تولید شمش سرب توسط باتری‌سازان در کشور، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه تولید شمش توسط این واحدها قانونی بوده و آن‌ها مجوزهای لازم را در اختیار دارند، باید گفت که فعالیت آن‌ها تاثیرات منفی بر میزان تولید و فروش تولیدکنندگان شمش سرب گذاشته است؛ در صورتی که اگر باتری‌سازان در زمینه تولید شمش فعالیت نداشتند، اکنون وضعیت صنعت سرب در کشور تا حدودی بهتر بود.

قراچورلوی زاغه در پاسخ به این سوال که آیا این واحد تولیدی در مسیر خود با چالش‌های زیست‌محیطی روبه‌رو بوده است، ابراز کرد: خوشبختانه ما با رعایت مسائل زیست‌محیطی در این واحد تولیدی و استفاده از بگ فیلترها، چالشی در این زمینه نداشته‌ایم. لازم به ذکر است که نوسان قیمت‌ها روی هزینه فیلتراسیون واحدهای تولیدی تاثیرگذار بوده است زیرا بگ فیلترها باید بعد از گذشت دو یا سه سال تعویض شوند. باید خاطرنشان کنم که در آینده فعالیت تولیدکنندگان داخلی سرب محدود خواهد شد و ایران در منطقه حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ به همین دلیل توصیه می‌کنم که افراد جدیدی در این صنعت سرمایه‌گذاری نکنند و ما هم در اندیشه خاتمه دادن به فعالیت‌های خود هستیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.