چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
کارخانه فراوری طلا در خوسف امسال وارد چرخه تولید می‌شود
22 اردیبهشت 1400 - 10:49
شناسه : 12056
فرماندار خوسف: فرماندار خوسف، گفت: این شهرستان با داشتن پنج معدن طلا به عنوان شهرستان طلایی شرق کشور شناخته می‌شود. علاوه بر این طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کارخانه فراوری جوار معدن طلای شادان در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدعلی آخوندی فرماندار خوسف، اظهار داشت: پنج معدن طلای شادان، کودکان، ماهرآباد، خونیک و قلعه زری به عنوان معادن طلایی شهرستان خوسف هستند که در میان آن‌ها معدن شادان بزرگ‌ترین معدن طلای استان و شرق کشور است.

وی افزود: ذخیره قطعی این معدن بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد شده که بیشترین میزان ذخیره در میان معادن طلای استان است و توانسته در حال حاضر زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ نفر را در ۲ بخش معدن و احداث واحد فراوری فراهم کند در این راستا با بهره‌برداری از کارخانه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افزایش خواهد یافت.

فرماندار خوسف میزان سرمایه‌گذاری در این معدن را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک درخصوص توسعه معادن منطقه خبرهای خوشی به گوش خواهد رسید. علاوه بر این عملیات اجرایی کارخانه استحصال طلای شادان در حال انجام است و این کارخانه فراوری با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم طلا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری کامل می‌رسد که امیدواریم با برگشت مالیات دریافتی از معادن و حقوق دولتی در راستای تامین زیرساخت‌های بخش جلگه ماژان هزینه شود.

آخوندی بیان کرد: با استحصال طلا از معدن طلای شادان مشخص شد این منطقه امیدبخش محل امنی برای  سرمایه‌گذاری است.

وی درباره سایر معادن شهرستان خوسف، ادامه داد: در حال حاضر با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومانی میزان ظرفیت استحصال طلا در معدن طلای کودکان بیش از ۷۰ کیلوگرم در سال است که امیدواریم سازمان صنعت، معدن و تجارت با افزایش محدوده این معدن باعث فراهم شدن فضای برای تولید بیشتر شود.

فرماندار خوسف اذعان داشت: احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت و تامین آب، ۲ مشکل اساسی برای این معادن است که امیدواریم با پیگیری‌های استاندار هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. علاوه بر این هزینه احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت حدود ۳۰ میلیارد تومان است که با همکاری این معادن و کمک‌های دولت می‌توان با اجرای هر چه سریع‌تر به بخش زیادی از مشکلات زیرساختی معادن طلای بخش جلگه ماژان پایان داد.

آخوندی بر ضرورت ایجاد مجموعه‌ای از شرکت‌های معدنی (هلدینگ) تاکید کرد و یادآور شد: با ایجاد این مجموعه مشکلات این بخش به صورت منسجم پیگیری می‌شود همچنین هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: معدن طلای ماهرآباد یکی دیگر از معادن مهم این استان محسوب می‌شود که عملیات احداث کارخانه فراوری جوار معدن در حال اجرای شدن است.

فرماندار خوسف معدن را یکی از پیشران‌های توسعه در شهرستان و استان دانست و گفت: توسعه معادن و صنایع معدنی توانسته است مشکلات اشتغال را در بخش جلگه ماژان برطرف کند. در این راستا میزان اشتغال ۲ معدن طلای شادان و کودکان بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم تا پایان سال جاری خواهد بود.

آخوندی عنوان کرد: یکی از اولویت‌های این استان برای بکارگیری نیرو در این معادن، استفاده از نیروهای بومی منطقه است و در صورتی که با تخصص مورد نظر نیرویی نباشد از سایر استان‌ها اقدام خواهند کرد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از معدن طلای شادان و معدن طلای کودکان میزان ظرفیت سالانه استحصال طلا در شهرستان خوسف به بیش از ۳۷۰ کیلوگرم در سال خواهد رسید.

شایان ذکر است که نخستین شمش طلای استان خراسان جنوبی در مجتمع معدنی شادان خوسف که در مقیاس آزمایشی (پایلوت) استحصال شده بود، همزمان با دهه فجر سال گذشته رونمایی شد. علاوه بر این ۶ معدن طلا با ظرفیت کانسنگ ۳۳ میلیون تن در خراسان جنوبی شناسایی شده که بزرگ‌ترین معدن طلای استان، معدن شادان خوسف با ذخیره بیش از ۲۷ میلون تن است.

به گفته عباس جرجانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی سه واحد فراوری و استحصال طلا امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی این واحدهای فراوری طلا در جوار معادن، ارزش افزوده و اشتغال مناسبی برای استان و شهرستان‌های خوسف و نهبندان ایجاد خواهد شد.

شادان، کودکان و هیرد، معادنی هستند که واحد فراوری یکی از آنها آماده بهره‌برداری و ۲ واحد دیگر در حال نصب ماشین‌آلات کارخانه است و تا پایان سال جاری وارد چرخه تولید طلا می‌شوند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.