چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
کانی مس، بازوی توانمند ملی مس
12 تیر 1402 - 15:30
شناسه : 34724
شنبه سوم تیر ماه ۱۴۰۲، مراسم تجلیل از عوامل اجرایی پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون با حضور مدیرعامل موسسه صندوق بازنشستگی مس، مدیرعامل شرکت کانی مس و جمعی از دست‌اندرکاران این پروژه در محل شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، در ابتدای این مراسم کیوان زیارتی مدیر پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون گزارش کاملی در رابطه با اقدامات انجام شده و میزان پیشرفت پروژه ارائه داد و بیان کرد: قرارداد اجرای این پروژه در آبان ماه ۱۳۹۷ به شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس ابلاغ و سپس عملیات مهندسی و اجرایی شروع شد. لازم به ذکر است که از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱، میزان پیشرفت پروژه در حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد بوده است. از جمله اقداماتی که در خصوص اجرای این پروژه انجام شده است، می‌توان به خاک‌برداری و خاک‌ریزی بستر هیپ به ترتیب به مقدار سه میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب و سه میلیون متر مکعب اشاره کرد؛ البته در ابتدا ماهیت بستر هیپ، فلت بود که با خاک‌برداری یک میلیون متر مکعبی، به هیپ دره‌ای تبدیل شد. این پروژه در مساحتی در حدود ۶۰ هکتار اجرا شده است و با نصب تجهیزات مکانیکی (۴۰۰ تن نصب مکانیکال) که قسمت عمده آن استراکچر فلزی و بتنی است، پس از یک دوره یک ساله به مرحله بهره‌برداری رسید. گفتنی است که پس از آماده‌سازی بستر پروژه، زیر‌ساخت‌ها و اقدامات مربوطه در حوزه محیط زیست صورت گرفت و در نهایت پروژه با بالاترین‌ کیفیت تکمیل شد. در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بارگزاری مواد معدنی و در فرودین ماه سال ۱۴۰۲ اولین پاشش محلول اسیدی رقیق شده، انجام شد. همچنین در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ موفق شدیم محلول «PLS» پرعیار را بعد از گذشت ۳۵ تا ۴۰ روز به غلظت مورد نظر رسانده و آن را آماده ورود به کارخانه کنیم؛ در نهایت در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ اولین کاتد مس در کارخانه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون تولید شد. البته گفتنی است این مجموعه یک دوره آزمایشی تولید به مدت چهار ماه تا رسیدن به ظرفیت اسمی و تولید پایدار را پیش‌رو دارد.

شروعی با قدرت

وی در خصوص چالش‌ها و مشکلاتی که در مسیر اجرای این پروژه وجود داشت، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که این پروژه تا قبل از سال ۱۴۰۱ با آن مواجه بود، چالش تامین منابع مالی کافی برای اجرای طرح بود. همچنین متاسفانه در سال‌های گذشته مدیران و عوامل اجرایی این پروژه عزمی راسخ و جدی برای اجرای این طرح را نداشتند اما در یک سال اخیر با حمایت‌های مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس و تمام دست‌اندرکاران این مجموعه، سرعت پیشرفت پروژه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. گفتنی است که ظرفیت اسمی این مجموعه تولید سالانه سه هزار تن کاتد مس ۹۹٫۹۹ درصد از دو میلیون تن سنگ معدنی با عیار ۰٫۳۱‌ درصد است که امکان افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت آن با توجه به عیار خوراک ورودی به سه هزار و ۳۰۰ تن کاتد در سال وجود دارد.

حسنعلی حق‌شناس مدیرعامل شرکت کانی مس در رابطه با اقدامات صورت گرفته و چالش‌های اجرای پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، اظهار کرد: متاسفانه همان طور که اشاره شد یکی از چالش‌هایی که در مسیر اجرای این پروژه وجود داشت، مشکل تامین منابع مالی کافی بود؛ البته مورد مهمی که باید به آن اشاره شود این است که برخی پیمانکاران، میزان مبالغ صرف شده در پروژه‌ را بسیار بالاتر از حجم اقدامات صورت گرفته اعلام می‌کردند. گفتنی است که این پروژه در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ مجددا فعال و اقدامات لازم برای اجرای آن با جدیت دنبال شد زیرا تا قبل از مدیریت اینجانب، شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس با حضور سرپرست اداره می‌شد و استراتژی شرکت برای اجرای این پروژه خلع پیمانکاران کوچک و ادامه همکاری تنها با سه شرکت پیمانکار بود؛ در صورتی که با تدوین برنامه‌های مدون و استراتژی‌های کاربردی جدید، سرعت اجرای این پروژه افزایش یافت. در حال حاضر سه پروژه هیپ لیچینگ زیر نظر شرکت ملی صنایع مس ایران به بهره‌برداری رسیدند که عبارت‌اند پروژه هیپ لیچینگ مس سرچشمه، پروژه هیپ لیچینگ شهر بابک و پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون. لازم به ذکر است که دو پروژه هیپ لیچینگ شهر بابک و مس سونگون با راهبری شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس، زیر نظر شرکت ملی مس به بهره‌برداری رسیدند و پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، اولین پروژه‌ای است که توسط شرکت کانی مس به صورت «EPC» اجرا شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: مدت زمان قرارداد برای اجرای این پروژه از سال ۱۳۹۷ به مدت ۳۰ ماه بود اما به دلیل مشکلات به‌ وجود آمده و شیوع بیماری کرونا، زمان تحویل آن به تاخیر افتاد؛ البته باید گفت که حجم بالای کاری نسبت به ظرفیت سه هزار تنی و عدم افزایش زمان تحویل پروژه بر این موضوع بسیار تاثیرگذار بوده است. همچنین به دلیل عدم ارائه مجوز‌های مربوط به مسائل زیست‌محیطی، محل اجرای پروژه تغییر یافت و همین امر باعث تا زمان اجرای پروژه به مدت هفت ماه به تاخیر بیافتد؛ پیش‌بینی می‌شود که تحویل موقت پروژه در پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ انجام شود. لازم به ذکر است که برنامه زمان‌بندی این پروژه تاکنون چهار تغییر پیدا کرده است اما اکنون میزان پیشرفت پروژه بر اساس آخرین برنامه زمان‌بندی، ۹۳ درصد است.

رویکردی جدید در کانی مس

حق‌شناس در رابطه با استراتژی‌های این شرکت برای کاهش هرینه‌های پروژه، گفت: یکی از اقداماتی که شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس جهت کاهش هزینه‌های پروژه در سال گذشته انجام داد، انعقاد قرارداد با پیمانکاران کوچک بود که این راهکار حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های طرح را کاهش داد. گفتنی است که اگر شرکت کانی مس با استراتژی سابق خود در خصوص پیمانکاران به اجرای پروژه ادامه می‌داد، این احتمال وجود داشت که شرکت با ضرر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومانی مواجه شود.

در ادامه پیام بهاری معاون مالی و اداری شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس در خصوص پیشرفت مالی این پروژه، توضیح داد: میزان پیشرفت این پروژه از نظر مالی حدود ۶۶ درصد است زیرا زمانی که پروژه ابلاغ و قرارد‌های ارزی منعقد شد، نرخ دلار در حدود چهار تا پنج هزار تومان بود اما اکنون در حدود ۴۰ هزار تومان است. همچنین اضافه‌ کاری‌های مربوط به پروژه در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انجام شده که هنوز مبالغ آن از سوی کارفرما پرداخت نشده و در مراحل بررسی قرار دارد؛ با تایید نهایی کارفرما، پروژه با سود ۲۰۰ میلیارد تومانی همراه خواهد بود. این مبلغ بدون در نظر گرفتن نواقص پروژه (پانچ لیست) بوده و هنوز برخی اضافه کاری‌ها در دست اقدام است؛ در کل پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اضافه‌ کاری باید از سوی کارفرما به شرکت پرداخت شود. البته از ۴۰۰ میلیارد تومان، حدود ۲۸۰ میلیارد تومان آن تاییدیه اولیه را دریافت و حسابرس شرکت آن را در صورت‌های مالی سال گذشته تایید کرده است. میزان مبلغ دریافتی شرکت کانی مس از شرکت ملی صنایع مس ایران برای اجرای این پروژه در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان و در مجموع تاکنون حدود یک هزار و ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

در پایان این مراسم محسن یزدانی‌راد، مدیرعامل موسسه صندوق بازنشستگی مس ضمن تقدیر و تشکر از تمام کارکنان و عوامل اجرایی پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون، خاطرنشان کرد: شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس با در دست داشتن پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای متعدد، به نقطه عطفی در تاریخ خود دست یافته است. به همین دلیل این مجموعه باید با رشد و توسعه پروژه‌ها، همواره ساختار درونی خود را گسترش داده و توانمند‌سازی خود را در دستور کار داشته باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.