پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
کاهش تولید قراضه در اوکراین برخلاف برخی شایعات
27 خرداد 1402 - 15:31
شناسه : 34420
به گفته موسسه «GMK» در اوکراین، برخلاف تصور عموم که جنگ منجر به افزایش جمع‌آوری قراضه در اوکراین می‌شود، گزارش‌ها حاکی از کاهش حجم جمع‌آوری قراضه در سال 2022 دارد و به احتمال زیاد این روند نزولی در سال 2023، شیب کاهشی بیشتری به خود خواهد گرفت.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، استانیسلاو زینچنکو، مدیرعامل موسسه «GMK» در مصاحبه‌ای اختصاصی، تصور افزایش حجم عرضه قراضه ارزان قیمت از اوکراین به بازار پس از حمله روسیه به این کشور در ماه فوریه ۲۰۲۲ را نادرست دانست.

برخی از فعالان بازار قراضه فولادی در بریتانیا، اخیرا به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که شایعاتی در مورد فروش قراضه آهنی بسیار ارزان قیمت از اوکراین به کشورهایی مانند ترکیه شنیده‌ می‌شود که به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها گرید نظامی داشته باشند.

وی بیان کرد: از حجم تجارت قراضه با گرید نظامی در اوکراین چه در داخل این کشور و چه به عنوان محموله صادراتی اطلاعی نداریم. در حال حاضر به طور قانونی نظارتی بر جمع‌آوری قراضه با گرید نظامی صورت نمی‌گیرد اما به نظر می‌رسد که حجم مبادلاتی آن بسیار ناچیز باشد.

اوضاع بازار قراضه فولاد قبل از آغاز جنگ روسیه و اکراین

به گفته مدیرعامل موسسه «GMK»، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و تا سال ۲۰۰۰، اوکراین برخی از تاسیسات صنایع سنگین خود را منحل کرد و کنار گذاشت. اوکراین در آن زمان قراضه باکیفیت فراوانی برای مصرف خود و صادرات داشت و پس از پایان صنعت‌زدایی، این کشور حجم زیادی از تولید قراضه خود را از دست داد.

زینچنکو در ادامه عنوان کرد: البته برخی تاسیسات اوکراین همچون سابق، هنوز به فعالیت در زمینه فرآوری قراضه‌ها مثل قراضه اولیه از دورریزها و قراضه فلزی در صنعت فولادسازی و فرآوری آن ادامه می‌دهند. برخی فعالان در بخش جمع‌آوری قراضه نیز همچون گذشته به جمع‌آوری قراضه‌ها از تاسیسات‌ برچیده شده ادامه می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: حجم قراضه‌ها به دلیل کاهش حجم تولید ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری‌ها برای راه‌اندازی تاسیسات جدید که از برچیده شدن سازه‌های فولادی بلااستفاده جلوگیری می‌کند، چندان زیاد نیست.

افزایش سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات و زیرساخت‌ها، یکی از عوامل بسیار مهم در تولید قراضه در سطح جهان است. سهم ماشین‌آلات از نظر تولید ناخالص داخلی (GDP) در اوکراین بین ۶ تا ۸ درصد است و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی بزرگ در ۲۰ سال گذشته قبل از حمله روسیه، در این کشور بسیار پایین بود.

مدیرعامل موسسه «GMK» مطرح کرد: این موضوع بدان معناست که اکنون هیچ راهی برای تولید حجم زیادی از قراضه قابل تولید مجدد جدید وجود ندارد. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۱، حجم جمع‌آوری قراضه در اوکراین به چهار میلیون تن رسید که ۳٫۳ میلیون تن از آن، به شرکت‌های متالورژی در اوکراین اختصاص داشت.

کارخانه‌های فولادسازی اوکراین به تنهایی حدود ۲۰ درصد از حجم قراضه فلزی مورد نیاز این کشور را تولید می‌کنند که بخش کوچکی از آن توسط ماشین‌آلات مستقر در این تاسیسات تولید می‌شود و مابقی آن مواد با گرید پایین‌تر هستند.

یکی از تامین‌کنندگان اصلی قراضه در اوکراین با نام «Ukrzaliznytsia» و به عنوان یک شرکت حمل‌ونقل ریلی دولتی، حدود ۲۰۳ هزار تن از قراضه با کیفیت بالا این کشور را در سال ۲۰۲۱ عرضه کرد.

یکی از مصرف‌کنندگان اصلی قراضه در اوکراین، شرکت «Interpipe Steel» است که بیلت‌های فولادی گرد را در تاسیسات خود در شهر دنیپرو این کشور تولید می‌کند. یکی دیگر از این مصرف‌کنندگان، شرکت Dniprospetsstal (DSS) است که محصولات فولاد زنگ‌نزن طویل را در شهر زاپروژیا اوکراین تولید می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، اوکراین حدود ۶۱۵ هزار تا ۶۲۰ هزار تن قراضه فولاد صادر کرد که ترکیه، بیشترین سهم و حدود ۴۰ درصد از آن را به خود اختصاص داد؛ در حالی که اوکراین ۱۸۰ یورو در هر تن تعرفه گمرکی برای صادرات قراضه خود وضع کرده بود. حجم واردات قراضه به اوکراین در سال ۲۰۲۱، تنها حدود ۲۳ هزار تن بود.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صادرات قراضه

زینچنکو تصریح کرد: در سال ۲۰۲۲، حجم جمع‌آوری قراضه در اوکراین، به یک میلیون تن کاهش یافت و ۹۰۰ هزار تن از این قراضه‌ها، در واحدهای فولادسازی این کشور عرضه و تنها حدود ۵۳ هزار تن آن صادر شد.

لازم به ذکر است که درگیری نظامی میان این دو کشور همچنان در مناطق اودسا، میکولایف، خرسون، زاپوریژیا، دنیپرو، خارکف، دونتسک، لوهانسک، سومی و چرنیگیف ادامه دارد. لازم به ذکر است قبل از آغاز جنگ، این مناطق ۴۰ تا ۵۰ درصد قراضه جمع‌آوری شده در اوکراین را فرآوری و تولید می‌کردند.

در حال حاضر جمع‌آوری قراضه در مناطقی جنگی مذکور بسیار کار پرریسکی محسوب می‌شود. به همین خاطر برخی تولیدکنندگان قراضه به دلیل ادامه‌دار بودن جنگ، کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند. بر همین اساس، انتظار می‌رود که جمع‌آوری قراضه در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۰ درصد دیگر کاهش یابد.

وی اظهار داشت: رقم پیش‌بینی کاهش ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۳، قبل از انتشار شاخص‌های تولید صنعتی در اوکراین در سال ۲۰۲۲ ارائه شده بود.

مدیرعامل موسسه «GMK» در ادامه مطرح کرد: حجم تولید مصالح ساختمانی ۶۵ درصد، حجم تولید صنعت فولاد ۶۳ درصد و فعالیت در بخش مواد شیمیایی حدود ۶۲ درصد کاهش داشته است. به علاوه فعالیت ماشین‌آلات صنعتی در اوکراین، حدود ۴۳ درصد کاهش را تجربه کرده است. در حال حاضر هیچ مبنایی برای جمع‌آوری قراضه با این حجم از کاهش در صنعت ساخت‌وساز، ماشین‌آلات و متالورژی وجود ندارد.

به گفته زینچنکو، حجم تولید فولاد که از نظر تولید و مصرف قراضه حیاتی محسوب می‌شود، بعید است نسبت به حجم تولید کل در سال ۲۰۲۲ فراتر رود. بر اساس داده‌های انجمن جهانی فولاد، زمانی که در سال ۲۰۲۲ دو ماه جنگ میان این دو کشور متوقف شده بود، اوکراین تنها ۶٫۳ میلیون تن فولاد تولید کرد. با توجه به حجم تولید ۲۱٫۱ میلیون تنی فولاد در سال ۲۰۲۱، حجم تولید فولاد در اوکراین طی سال ۲۰۲۲، حدود ۷۰٫۷ درصد به نسبت سال ۲۰۲۱ کاهش را تجربه کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، حجم تولید فولاد در اوکراین در سال ۲۰۲۳، حدود ۵٫۵ تا ۵٫۶ میلیون تن خواهد بود. اوکراین در ماه ژوئن ۲۰۲۲، قانون مدیریت قراضه را که شامل تنظیم بازار می‌شود، به تصویب رساند که از ماه جولای ۲۰۲۳ لازم‌الاجرا است.

در رابطه با جمع‌آوری قراضه، دو قانون مدیریت پسماند و مدیریت قراضه فلزات به تصویب رسید و زمانی که اجرای این مقررات قانونی با سختگیری‌های بیشتری مواجه شود، این مسئله می‌تواند بر حجم عرضه قراضه‌ها تاثیر منفی بگذارد.

مدیرعامل موسسه «GMK» اظهار داشت: تاکنون هیچ بحثی در مورد افزایش تعرفه صادرات مربوط به قراضه یا ممنوعیت صادرات آن‌ها ارائه نشده است.

قراضه با گرید نظامی

زینچنکنو به موسسه «Fastmarkets» گفت: تولید قراضه با گرید نظامی، از نظر آماده‌سازی قبل از مرحله قرارگیری در کوره بسیار هزینه‌بر است. این نوع از قراضه‌ها ظاهر بسیار چرکین و نامناسبی دارند و دارای ترکیبی از دیگر فلزات هستند و از نظر قابلیت واکنش در شرایط ناگهانی، باید مورد آزمایش قرار گیرند. به علاوه این قراضه از نظر هزینه آماده‌سازی هزینه بسیار بالایی دارد.

یکی از مشکلات تولید این نوع از قراضه‌ها این است که این قراضه در مناطق عملیات نظامی فعال یا در ساختمان‌های مخروبه یافت می‌شوند و برای جمع‌آوری آن‌ها نیز به تجهیزات ویژه‌ای نیاز است.

وی افزود: جمع‌آوری این قراضه امکان‌پذیر است اما هزینه بالایی دارد و تنها در چارچوب برخی پروژه‌های بازسازی انجام می‌شود.

موضوع دیگر در رابطه با این نوع ار قراضه‌ها، عدم وجود یک قانون نظارتی بر تولید آن در اوکراین است. البته قوانین نظارتی در رابطه با استفاده از قراضه ساختمان‌های ویران شده تا حدی وجود دارد اما در رابطه با استفاده از قراضه ماشین‌ها، تانک‌ها و گلوله توپ‌های جنگی هنوز قانون نظارتی ارائه نشده است. برخی افراد تصور می‌کنند این کار بر عهده وزارت دفاع یا شرکت دولتی صنایع جنگ‌افزاری اوکراین با نام «Ukroboronprom» است. برخی دیگر تصور می‌کنند که می‌توانند از یک قطعه از جنگ‌افزار تخریب شده که در محل زندگی آن‌ها وجود دارد، استفاده کنند؛ در حالی که استفاده از این قوانین باید تحت یک قانون نظارتی صورت پذیرد.

بنابراین، جمع‌آوری چنین قراضه‌هایی تاکنون به صورت غیرقانونی انجام شده است اما سوال مهم اینکه چگونه می‌توان این نوع از قراضه‌ها را به طور قانونی جمع‌آوری و استفاده کرد.

زینچنکو در ادامه بیان کرد در حالی که برآورد حجم عرضه قراضه‌های نظامی کار دشواری به نظر می‌رسد، اما برآوردهای احتمالی حجم عرضه قراضه‌های نظامی را حدود ۲۰ هزار تن تا ۱۰۰ هزار تن اعلام می‌کنند. لازم به یادآوری است که شرکت «Ukrzaliznytsia» بیش از ۲۰۰ هزار تن قراضه در سال ۲۰۲۱ عرضه کرد که مقدار زیادی نیست.

مدیرعامل موسسه «GMK» در پایان خاطرنشان کرد که بازیافت قراضه تانک‌های نظامی، بسیار دشوارتر از تولید قراضه فولادی است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.