پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
کاهش سود شرکت «Rio Tinto» هم‌زمان با کاهش قیمت سنگ‌آهن
16 مرداد 1402 - 16:02
شناسه : 35380
شرکت «Rio Tinto» روز چهارشنبه 19 جولای 2023 اعلام کرد که درآمدهای پایه این شرکت در نیمه اول سال جاری به کمترین میزان خود در سه سال اخیر رسیده است. این شرکت دلیل این روند نزولی را کاهش قیمت سنگ‌آهن اعلام کرد که موجب خنثی شدن افزایش حجم محموله‌های استخراجی شرکت «Rio Tinto» در معدن «Pilbara» شد.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن مورد استفاده در تولید فولاد در آینده با توجه به تعهد چین به ارائه سیاست‌گذاری‌های حمایتی بیشتر به منظور تقویت تقاضا برای سنگ‌آهن بهبود یابد. لازم به ذکر است که سنگ‌آهن، ۷۰ درصد از سود شرکت «Rio Tinto» را تشکیل می‌دهد.

جیکوب استاشولم، مدیرعامل شرکت «Rio Tinto» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان، نسبت به اقتصاد چین در نیمه دوم سال جاری پس از اینکه روند رشد اقتصاد این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با کندی مواجه شد، دیدگاه خوشبینانه‌تری ارائه داد.

وی در رابطه با اقتصاد چین عنوان کرد: با توجه به تجربه‌های چین در این زمینه، این کشور توانایی بسیار بالایی در مدیریت اقتصاد دارد.

به گزارش شرکت «Visible Alpha»، درآمد پایه شرکت «Rio Tinto» برای نیمه اول سال ۲۰۲۳ منتهی به روز ۳۰ ژوئن، حدود ۵٫۷ پنج میلیارد دلار گزارش شد که کمتر از میزان ۸٫۶۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ و میزان درآمد پیشبینی شده ۵٫۸۵ میلیارد دلاری بود.

شرکت «Rio Tinto» عنوان کرد: کاهش قیمت کالاها در مدت ۶ ماه منتهی به روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ به دلیل کاهش مصرف جهانی آن‌ها اتفاق افتاد. این شرکت مطرح کرد: حجم تقاضا برای محصولات تولیدی این شرکت در چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان همچنان با روند افزایشی روبه‌رو است.

شرکت «Jefferies» اعلام کرد: شرکت «Rio Tinto» حتی در بازارهای املاک چین نیز به روند بازیابی متوسطی دست پیدا کرده است.

گفتنی است میانگین قیمت سنگ‌آهن معدن «Pilbara» در نیمه اول سال ۲۰۲۳، به حدود ۹۸٫۶ دلار در هر تن کاهش یافت که ۱۱٫۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بود. این میزان کاهش، موجب خنثی شدن افزایش ۷ درصدی محموله‌های‌ صادر شده از معدن «Pilbara» با حجم ۱۶۱٫۷ میلیون تن شد.

شرکت «Rio Tinto» ارزش سود موقت این شرکت را حدود ۱٫۷۷ دلار به ازای هر سهم اعلام کرد که این میزان کمتر از میزان ۲٫۶۷ دلار اعلام شده در سال ۲۰۲۲ و مقدار پیش‌بینی شده ۱٫۸ دلار به ازای هر سهم توسط شرکت «Vuma» بود.

استاشولم اظهار داشت: این شرکت همچنان به پرداخت سود سهام و سرمایه‌گذاری در بلندمدت تجارت پر منفعت خود ادامه خواهد داد. به علاوه این شرکت در تلاش است سبد سهام خود را حفظ و توسعه بخشد.

شرکت «Rio Tinto»، بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان خاطرنشان کرد: همچنان با مشکلاتی چون کمبود کارگران ماهر در بازار کار همراه با چالش‌های ایجاد شده در زنجیره تامین دست و پنجه نرم می‌کند.

این شرکت در بیانیه‌ای مطرح کرد: معادن تحت مدیریت و پروژه‌های در حال توسعه شرکت «Rio Tinto»، همچنان تحت تاثیر خلا طولانی در اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی شده، محدودیت در بازارهای کار، افزایش هزینه‌های واردات و اختلالات زنجیره تامین قرار دارند.

هزینه اکتشاف این شرکت و هزینه‌های مرتبط با آن حدود دو برابر افزایش یافت و به ۷۰۰ میلیون دلار رسید. در عین حال هزینه‌ها در پروژه سنگ‌آهن معدن «Simandou» در کشور گینه، تغییرات در گستره پروژه لیتیوم «Rincon» و افزایش تورم در آرژانتین روند صعودی به خود گرفت.

همچنین حدود ۸۰۰ میلیون دلار کاهش ارزش پس از وضع مالیات عمدتا مربوط به پالایشگاه‌های آلومینای این شرکت در ایالت کوئینزلند استرالیا ارزیابی شد که ناشی از شرایط چالش‌برانگیز بازار و افزایش هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای کربن‌زدایی بخش‌های با میزان انتشار بالای کربن بود.

 گالیوم و ژرمانیوم

پیتر کانینگهام، مدیر مالی شرکت «Rio Tinto» به خبرگزاری رویترز گفت: این شرکت در حال ارزیابی مواد معدنی با اهمیت بالاتری است که می‌تواند از طریق فرایند فرآوری استخراج کند و به طور بالقوه شامل فلزاتی مانند گالیوم و ژرمانیوم می‌شود.

لازم به یادآوری است که چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فلزاتی مانند گالیوم و ژرمانیوم، اخیرا صادرات این فلزات مورد استفاده در تولید تراشه‌های نیمه هادی را در اوایل سال جاری محدود کرد.

در حال حاضر شرکت «Rio Tinto» فلز اسکاندیم را که در تولید فولاد به‌کار می‌رود، استخراج می‌کند. این شرکت از طریق فرایند تولید دی‌اکسید تیتانیوم در معدن تحت مدیریت خود در کانادا و شبه فلز تلوریم را از طریق واحد ذوب «Kennecott» خود در ایالات متحده آمریکا استخراج می‌کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.