پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
کاهش شاخص وابستگی بین قیمت طلا و ارزش سهام
07 آذر 1402 - 16:22
شناسه : 36022
کاهش وابستگی بلندمدت بین قیمت طلا در صندوق‌های قابل‌معامله در بورس اوراق بهادار (ETF) و ارزش سهام شرکت‌های استخراج‌کننده این فلز گرانبها، سرمایه‌گذاران را مجبور به ارزیابی طیف وسیعی از علل این اتفاق از جمله افزایش حجم خرید شمش طلا از سوی بانک‌های مرکزی در جهان و کاهش مقدار تولید طلا کرده است.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، ارزش سهام طلا در صندوق‌های قابل معامله بخشی «SPDR» در بورس اوراق بهادار در سال جاری میلادی، حدود ۹٫۸۲ درصد افزایش یافته که ناشی از نگرانی‌ها در مورد تورم و رشد اقتصادی و همچنین آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی است.

این افزایش ارزش سهام در دیگر صندوق‌های قابل‌معامله طلا همچون «iShares MSCI Global Gold Miners» و «VanEck Gold Miners»، تنها به ترتیب ۲٫۲۸ درصد و ۱٫۷ درصد رشد را تجربه کرده است.

به طور کلی، بر اساس داده‌های شرکت «VettaFi»، شاخص وابستگی بین قیمت طلا و ارزش سهام شرکت‌های استخراج‌کننده این فلز گران‌بها در سال ۲۰۲۳، به عدد ۰٫۶ رسیده که نسبت به میانگین آن یعنی ۰٫۸ کمتر است. در واقع می‌توان بیان کرد که رقم یک در این شاخص، به معنای وابستگی کامل ارزیابی می‌شود؛ این در حالی است که رقم صفر در این شاخص، به معنای عدم وابستگی میان این دو است.

ایمارو کازانووا، مدیر پورتفولیوی استراتژی سرمایه‌گذاری طلا و فلزات گران‌بها در صندوق‌ قابل‌معامله طلا «VanEck Gold Miners»، اظهار داشت: نرخ بهره پرداخت وام اثرگذاری بر میزان نرخ سودی که شرکت‌های تولیدکنندگان این فلز گران‌بها دریافت می‌کنند، نداشته است.

وی با بیان مطلب فوق، تاکید کرد که این مسئله کمی سردرگم‌کننده است و به همین دلیل باید در مورد آن با احتیاط تصمیم گرفته شود.

به گفته کازانووا، یکی از دلایل کاهش شاخص وابستگی بین قیمت طلا و ارزش سهام شرکت‌های استخراج‌کننده افزایش حجم خرید شمش طلا از سوی بانک‌های مرکزی در سراسر جهان است که بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، حجم آن در سال ۲۰۲۲ به بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن طلا رسید. این افزایش حجم خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی که بزرگ‌ترین حجم ثبت شده از سال ۱۹۵۰ به شمار می‌رود، موجب شد قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ رکوردی ۱۱ ساله را تجربه کند.

با وجود کاهش حجم خرید شمش طلا توسط بانک‌های مرکزی در سه ماهه سوم سال جاری، شورای جهانی طلا پیش‌بینی می‌کند حجم خرید شمش این فلز گران‌بها از سوی بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۳، به میزان ثبت شده در سال ۲۰۲۲ نزدیک باشد.

رکسانا اسلام، معاون مدیر بخش تحقیقات شرکت «VettaFi» مطرح کرد: کسری مقدار تولید طلا بر سود برخی از شرکت‌های تولیدکننده طلا تاثیر گذاشته و قیمت سهام آن‌ها با افت مواجه شده است.

مقدار تولید طلا در شرکت «Newmont Corp» که دارای سهامی با ارزش وزنی ۱۶ درصد در صندوق‌ قابل‌معامله طلا «iShares MSCI Global Gold Miners» است، احتمالا در سال ۲۰۲۳ پس از پایان اعتصاب کارگران این شرکت در معدن «Penasquito» در مکزیک، کمتر از انتظارات تحلیلگران خواهد بود. علاوه‌براین، یک‌سری از عوامل دیگر نیز موجب روند نزولی چشم‌انداز مقدار تولید طلا از سوی شرکت‌های تولیدکننده شده است.

جورج میلینگ استنلی، استراتژیست ارشد طلا در شرکت «State Street Global Advisors» تصریح کرد: برخی از شرکت‌های استخراج‌کننده طلا برای فرایند اکتشاف و تولید هزینه زیادی کرده‌اند اما به سختی قادر به حفظ مقدار تولید فعلی خود هستند.

با این حال اگرچه میزان تولید طلای شرکت «Barrick Gold»، حدود ۳ درصد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی افزایش یافته است اما میزان تولید کلی طلای این شرکت در سال ۲۰۲۳ طبق انتظارات نخواهد بود. گفتنی است مقدار تولید سالانه شرکت «Barrick Gold»، در حدود نیمی از مقدار تولید این شرکت در سال ۲۰۰۶ یعنی ۸٫۶۴ میلیون اونس طلا است.

با توجه به کاهش حجم معاملات طلا در بازار طی چند ماه گذشته و با وجود کاهش ۵ درصدی ارزش سهام ۵۰۰ شرکت برتر دنیا در ماه جولای ۲۰۲۳ علی‌رغم افزایش نسبی اخیر آن، ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده طلا نوساناتی را به ثبت رسانده است. با این حال، سرمایه‌گذاران هنوز به این فلز به عنوان یک کالای سرمایه‌ای که با گذشت زمان ارزش آن حفظ یا افزایش خواهد یافت، می‌نگرند.

کازانووا در پایان خاظرنشان کرد: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نسبت به خرید و فروش سهام شرکت‌های تولیدکننده طلا نسبت به گذشته با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند. از قضا در این شرایط، تمایل شرکت‌های تولیدکننده این فلز گران‌بها نسبت به بروز رفتارهای احتیاط‌گونه از سرمایه‌گذاران بیشتر شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.