پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
کاهش قوانین زمان‌بر اداری در فرایند تولید مس در پرو
25 تیر 1402 - 15:29
شناسه : 34983
شرکت‌های فعال در معادن مس پرو که در حال حاضر با وضعیت بلاتکلیفی سیاسی و اعتراضات دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام کردند که با قوانین دست‌وپاگیر اداری در فرایند تولید مواجه هستند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، کشور پرو به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان، طی پنج سال گذشته شاهد عدم افزایش سطح تولید به دلیل بی‌ثباتی‌های سیاسی و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن این کشور بوده است؛ تا جایی که کشور کنگو از لحاظ مقدار تولید مس در حال پیشی گرفتن از این کشور است.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در معدن در سال ۲۰۲۳ در پرو، حدود یک پنجم کاهش یابد. همچنین مدیران شرکت‌های معدنی اعلام کردند که قوانین دست‌وپاگیر اداری باعث اختلال در راه‌اندازی پروژه‌های جدید در این کشور خواهد شد و یک تهدید بالقوه برای تولید مس در سال‌های آینده در نظر گرفته می‌شود.

رائول جیکوب، مدیر مالی شرکت «Southern Copper» در حاشیه کنفراس معدن که در شهر لیمای پرو برگزار شد، به خبرگزاری رویترز گفت: صدور مجوز‌های بهره‌برداری از یک معدن در پرو اگر با مشکلات خاص دیگری مواجه نشود، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می‌انجامد. این عدد با میانگین جهانی که حدود هشت سال است، تفاوت چشمگیری دارد.

وی افزود: حدود ۲۳۰ فرایند اداری با مراجع مختلف برای صدور مجوز جهت راه‌اندازی یک معدن در پرو وجود دارد؛ این در حالی است که ۲۰ سال پیش تعداد فرایند‌های اداری در این کشور ۱۲ مورد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: رویه‌هایی وجود دارد که همان اطلاعات ارائه شده به یک اداره به یک سازمان دیگر تحویل داده می‌شود و این نشان از ناهماهنگی میان آن‌ها دارد؛ بنابراین آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، این است که همه این عوامل مانع از پیشبرد پروژه می‌شود.

مشکلات مربوط به قوانین دست‌وپاگیر اداری در تولید مس در پرو، موجب ایجاد چالش اقتصادی در روند عرضه جهانی این فلز مورد تقاضا برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر شده است.

از سوی دیگر، تولید مس در کشور شیلی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز نیز به دلیل بلاتکلیفی در وضعیت سیاسی در رابطه با وضع قوانین مالیاتی کاهش یافته است.

خورخه سوتو، مدیر معدن در وزارت انرژی و معادن پرو به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که اقدامات لازم جهت سرعت بخشیدن به فرایندهای مرتبط با نهادهای دولتی مختلف از جمله محیط‌ زیست، حفاظت از منابع و جوامع بومی و مصرف‌کنندگان آب در دست انجام است.

وی افزود: با همکاری نهادهای مختلف، استانداردهای مهم یا اساسی باقی‌مانده و آن دسته از استاندارهایی که ضرورت اجرایی ندارد، کاهش یا لغو خواهند شد. البته این بدان معنا نیست که می‌توان این اقدامات را یک شبه انجام داد؛ چراکه پیاده‌سازی و بررسی چنین روالی در یک ساختار دولتی بسیار بزرگ، کار آسانی نخواهد بود.

حجم صادرات مس در کنگو و پرو

لزوم افزایش سرعت در رفع موانع مرتبط با قوانین دست‌وپاگیر اداری

دولت پرو که مشتاق سرعت بخشیدن به فرایند تولید در معادن این کشور است، اوایل سال ۲۰۲۳ توافقی با بانک جهانی برای بازنگری در قوانین دست‌وپاگیر اداری در حوزه معدن انجام داد تا فرایندهای مرتبط با تولید خود را با کشورهایی از جمله شیلی، کانادا و مکزیک تطبیق دهد.

مدیران بخش معدن در پرو مطرح کردند: تا زمانی که این اتفاق بیفتد، روند پرداخت رقم ۵۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت معدن پرو که عمدتا به بخش مس تخصیص خواهد یافت، به کندی پیش می‌رود؛ علی‌رغم اینکه دولت پرو امیدوار است روند اداری تخصیص حدود هفت میلیارد دلار از این مبلغ در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به پایان برسد.

ویکتور گوبیتز، مدیر معدن مس «Antamina» متعلق به شرکت‌های «BHP» و «Glencore» عنوان کرد: صحبت از تغییر استانداردها نیست بلکه هدف انجام روال اداری مرتبط با سرعت بیشتری است. همچنین این شرکت از سال ۲۰۲۲، منتظر دریافت تاییدیه‌های لازم جهت تمدید زمان بهره‌برداری از معادن تحت مدیریت خود است.

شرکت معدنی «Newmont Corp» ماه ژوئن ۲۰۲۳ مطرح کرد: سرمایه‌گذاری در پروژه ۲٫۵ میلیارد دلاری خود در پروژه «Yanacocha Sulfuros» در پرو را حداقل به مدت دو سال به تعویق می‌اندازد تا سبد پروژه‌های خود به منظور افزایش بازدهی سهام سهام‌داران این شرکت را بهینه کند.

در عین حال، شرکت «Southern Copper» پنج پروژه به ارزش حدود ۸٫۶ میلیارد دلار در دست دارد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه «Tia Maria» که به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی محلی به مدت یک دهه فعالیت آن متوقف شد و پروژه «Los Chancas» که به دلیل استخراج غیرقانونی معدن موقتا سلب امتیاز شد، اشاره کرد.

ویکتور گوبیتز، مدیر معدن مس «Antamina» همچنین به مسائل سیاسی از جمله اعتراضاتی که در آغاز سال ۲۰۲۳ کشور پرو را در بر گرفت و این واقعیت که از اوایل سال ۲۰۲۲ پرو شاهد عزل و نصب ۶ وزیر معادن مختلف بوده است، اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تغییر کلی در عزل و نصب مقامات درگیر در چنین موضوعات مهمی صورت پذیرد، حل چالش‌های آن دشوارتر خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری در معادن پرو

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.