سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
کاهش میزان قطعی برق صنایع آلومینیومی
23 مرداد 1401 - 22:06
شناسه : 31173
مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم گفت: با توجه به کاهش میزان مصرف برق در تیر ماه امسال، باید تولید مجموعه افت پیدا می‌کرد اما با خروج تعدادی از دیگ‌ها از مدار تولید، مذابی که در این دیگ‌ها وجود داشت، تخلیه و به میزان تولید افزوده شد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، محمدرضا میری لواسانی با اشاره به اصلی‌ترین نیاز در صنعت آلومینیوم، مطرح کرد: چهار شرکت فعال در این صنعت در کشور وجود دارند که ظرفیت تولید آن‌ها بالغ بر ۷۲۰ هزار تن می‌شود. آلومینیوم، یک صنعت استراتژیک در کشور محسوب می‌شود که برق، اصلی‌ترین نیاز این صنعت است. تفاوتی که میان برق در صنعت سیمان و فولاد با صنعت آلومینیوم وجود دارد، این است که در تمام صنایع دیگر قابلیت قطع برق وجود دارد و پس از حداکثر مدت زمانی یک ماه، صنعت می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد. اما در صنعت آلومینیوم چنین ویژگی‌‌ای وجود ندارد.

وی افزود: به برق صنعت آلومینیوم در سراسر دنیا، برق منجمد گفته می‌شود. به این معنی که چنانچه دیگ‌های این صنعت بیش از یک ساعت و ۳۰ دقیقه دچار افت آمپر یا کاهش میزان برق شوند، آن دیگ به مدار تولید باز نخواهد گشت. به عبارتی دیگر، اگر دیگی دچار یخ‌زدگی یا انجماد شود، باید از مدار تولید خارج و تخریب و دوباره نوسازی شود و بار دیگر به مدار تولید بازگردد. این موضوع برای هر دیگ، ۶ تا هشت ماه زمان‌بر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم با اشاره به نامه هیئت وزیران و وزیر نیرو به شرکت‌های آلومینیومی در ابتدای خرداد ماه سال جاری، تصریح کرد: بر اساس این نامه، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) مانند سه شرکت آلومینیومی دیگر، باید ۱۰۰ مگاوات از ۳۴۰ مگاوات برق مصرفی خود را کاهش دهد که به معنای کاهش ۳۰ درصدی برق مصرفی این شرکت بود.

لواسانی با اشاره به دیگ‌های در مدار تولید ایرالکو، تصریح کرد: این شرکت ۶۰۰ دیگ در مدار تولید دارد و اگر مقرر بر این می‌شد که ۱۰۰ مگاوات را سه ماهه و به صورت ۲۴ ساعته کاهش دهد، این موضوع تبعات مالی و انسانی بسیاری همچون کاهش نیروی انسانی در پی کاهش میزان تولید را برای صنعت آلومینیوم و شرکت ایرالکو در پی داشت.

وی در ادامه اذعان کرد: پیامدهای مهم مالی این موضوع پس از نامه یادشده از طریق کدال به سهامداران اطلاع‌رسانی شد. خوشبختانه پس از این اطلاع‌رسانی و پس از ۱۵ خرداد ماه، مصرف برق ابتدا ۵۰ مگاوات کاهش داده شد و این میزان کاهش از طریق خروج ۷۰ دیگ از مدار میسر شد و موفق شدیم سیستم را کنترل کنیم و همچنین ۴۵ نیروی انسانی جدید نیز استخدام شدند تا اگر ناچار به کاهش تا ۵۰ مگاوات دیگر شدیم، بتوانیم با خارج کردن حدود ۷۰ دیگ دیگر و با به‌ کارگیری نیروی انسانی، سیستم را کنترل کنیم.

این مدیر ارشد در صنعت آلومینیوم تصریح کرد: با کاهش ۵۰ مگاواتی و خارج کردن ۷۰ دیگ از مدار تولید و با پیگیری‌های مستمر از مبدا و از مراجع ذی‌صلاح مانند معاون اول رئیس جمهور و سایر وزارتخانه‌های مربوطه، توانستیم  تاییدیه کاهش سقف ۵۰ مگاوات را بگیریم و ۵۰ مگاوات دیگر را کاهش ندهیم و به جای ۲۶۶ دیگ، تنها ۷۰ دیگ از مدار تولید خارج شوند. بنابراین، با این اقدامات، تولید در هر ماه تنها سه هزار تن کاهش خواهد داشت و طی این دوره سه ماهه، با هشت تا ۹ هزار تن به‌ جای ۵۴ هزار تن افت تولید مواجه خواهیم شد.

لواسانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، با برنامه‌ریزی‌هایی که در هیئت مدیره این شرکت انجام شده است، قادر خواهیم بود در ۱۵ مهر ماه امسال (یک ماه پس از اینکه میزان مصرف برق کشور در دوره زمانی شهریور به بعد، به حد نرمال خود باز می‌گردد و می‌توانیم به مدار برگردیم)، تمامی دیگ‌ها را به مدار تولید بازگردانیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تولید به حداکثر برسد و در ۶ ماهه دوم سال که مصرف برق کاهش می‌یابد، با ۱۰ مگاوات اضافه‌ای که از وزارت نیرو دریافت می‌شود، افت تولید هشت تا ۹ هزار تنی جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم در پایان یادآور شد: میزان تولید ایرالکو در تیر ماه امسال، یک هزار و ۸۰۰ تن بیشتر از ماه قبل از آن که کاهش میزان مصرف برق نداشته‌‌ایم، بوده است؛ در حالی که با توجه با کاهش میزان مصرف برق، قطع به یقین در تیر ماه باید تولید کمتر می‎‌شد اما افزایش تولید به این دلیل بود که با خروج دیگ‌ها از مدار تولید، مذابی که در این دیگ‌ها وجود داشت، تخلیه و به میزان تولید افزوده شد. بنابراین، افزایش میزان تولید در تیر ماه با وجود کاهش ظرفیت تولید ایجاد شد. این در حالی است که برای مرداد و شهریور ماه، کاهش تقریبی سه هزار تن در هر ماه پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.