سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
کاهش واردات سنگ‌آهن از اوکراین به ترکیه
03 اسفند 1401 - 14:35
شناسه : 33671
داده‌های منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه نشان داد؛ شرکت‌های فولادی ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۸۵.۲۲ هزار تن سنگ‌آهن از اوکراین وارد کردند که ۵۰.۶ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.
ارسال توسط : منبع : آرتان پرس
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، فعالان بازار اعلام کردند فولادسازان مستقر در ترکیه، خرید سنگ‌آهن از اوکراین را در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش دادند.

به نقل از چندین منبع خبری، اوکراین در دسامبر ۲۰۲۲ هیچ محموله سنگ‌آهن به ترکیه صادر نکرد، در حالی که در دسامبر ۲۰۲۱ حدود ۳۳ هزار تن سنگ‌آهن از اوکراین به ترکیه حمل شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور کلی در دسامبر ۲۰۲۲، فولادسازان ترکیه مواد خام را فقط از برزیل و سوئد خریداری کردند که به ترتیب ۱۶۸.۴ هزار تن سنگ‌آهن از برزیل و ۱۶۵ هزار تن سنگ‌آهن از سوئد خریداری شده بود.

معامله‌گران در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) گزارش دادند به طور کلی، ترکیه در سال ۲۰۲۲ واردات سنگ‌آهن را به ۹.۳۸ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان واردات سنگ‌آهن به ترکیه حدود ۱۶.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته‌ است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۳۳۳.۴ هزار تن سنگ‌آهن برای مصرف کنندگان ترکیه ارسال شد که نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۴.۸ درصد و نسبت به ماه‌دسامبر ۲۰۲۱ حدود ۷۲.۷ درصد کاهش داشته است.

به نقل از برخی تاجران، تامین کننده اصلی سنگ‌آهن ترکیه برزیل می‌باشد که حدود ۴۴.۵ درصد از کل حجم واردات سنگ‌آهن به این کشور را تامین می‌کند. بررسی‌ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۲، فولادسازان ترکیه واردات سنگ آهن از برزیل را به ۴.۱۸ میلیون تن رساندند در حالی که حدود ۲۸.۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

در این میان تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند سوئد دومین کشورعرضه کننده سنگ‌آهن به ترکیه در سال ۲۰۲۲ بوده است که ۱۷.۶ درصد از سهم واردات سنگ‌آهن به ترکیه را تامین می‌کند. باید توجه داشت که ترکیه در طول سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۶۵ میلیون تن سنگ‌آهن از سوئد وارد کرد که ۵.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است. همچنین بررسی‌ها نشان می دهد اوکراین از نظر حجم سنگ‌آهن ارسال شده به مصرف‌کنندگان ترکیه در رتبه چهارم قرار دارد و حدود ۶.۲ درصد از کل واردات سنگ‌آهن به ترکیه را تامین‌کرده است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، ترکیه در سال ۲۰۲۱، واردات سنگ‌آهن از اوکراین را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ تقریباً دو برابر کرد و به ۱.۱۸ میلیون تن رساند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم اوکراین از کل حجم واردات سنگ‌آهن به ترکیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ درصد بوده است.

همچنین فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند اوکراین در سال ۲۰۲۲ صادرات فلزات آهنی به ترکیه را به ۲۳.۹۸ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات فلزات آهنی از اوکراین به ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. همچنین از نظر پولی نیز شاخص صادرات فلزات آهنی از اوکراین به ترکیه در سال ۲۰۲۲ به ۲.۹۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ با ۵۷.۸ درصد کاهش همراه بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید کنندگان عمده سنگ‌آهن در اوکراین شامل Ingulets GOK، Kryvyi Rih Iron Ore Plant، Poltava Mining، North GOK، Central GOK، Southern GOK، ArcelorMittal Kryvyi Rih، Sukha Balka GOK و کارخانه سنگ‌آهن Zaporizhzhia می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.