چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
کاوه آهنگر
14 شهریور 1400 - 15:03
شناسه : 17230
نگاهی به عملکرد شرکت فولاد کاوه جنوب کيش در حوزه توليد و فروش محصولات؛ بر اساس اهداف سند چشم‌انداز فولاد کشور در افق 1404 و دستيابی به ظرفيت 55 ميليون تن فولاد خام، تکميل زنجيره ارزش و جلوگيری از خام‌فروشی از مهمترين عوامل موثر در تحقق اين هدف برشمرده می‌شوند. شرکت فولاد کاوه جنوب کيش، با قرارگيری در موقعيت جغرافيايی مناسب و دسترسی به منابع طبيعی و معدنی، يکی از بزرگ‌ترين واحدهای فولادی کشور محسوب می‌شود که توانسته است در کنار تامين بازار داخل، بخش بزرگی از محصولات خود را صادر کند و از اين طريق موجب رشد اقتصادی منطقه و ارزآوری به کشور شود.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

صنعت فولاد جایگاهی استراتژیک را در اقتصاد جهان به خود اختصاص داده است. فولاد با بسیاری از صنایع مختلف مانند خودروسازی و ساخت‌و‌ساز ارتباط تنگاتنگی دارد و به همین دلیل، بازارهای جهانی فولاد با چشم‌اندازهای روشنی در زمینه افزایش تقاضا مواجه هستند. چین، با تولید تقریبا نیمی از فولاد مصرفی در جهان، بزرگ‌ترین کشور فعال در صنعت فولاد برشمرده می‌شود.

ایران نیز با ۲۵٫۶ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۱۹، در زمره ده تولیدکننده بزرگ فولاد جهان قرار گرفت. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از واحدهای مهم فعال در عرصه فولاد کشور است. هدف این شرکت، تکمیل زنجیره فولاد از گندله تا مقاطع فولادی است و در حال حاضر دو مدول احیای مستقیم با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۸۵۶ هزار تن در سال دارد. این شرکت در سال ۱۳۹۴، یک واحد تولید شمش فولادی خود را با ظرفیت تولید سالانه ۱٫۲ میلیون تن به بهره‌برداری رساند. همچنین آغاز به کار فاز دوم تولید شمش فولادی این شرکت در سال جاری گام دیگری برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر فولاد کاوه جنوب کیش در صنعت فولاد کشور بود و موجب شد تا ظرفیت تولید شمش فولاد این شرکت به ۲٫۴ میلیون تن در سال افزایش یابد. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش هم‌اکنون توانسته است به سهمی ۷ درصدی از تولید فولاد کشور دست پیدا کند و در کنار تامین نیاز داخل، صادرات حدود ۷۵ درصد از محصولات خود به بازارهای جهانی را در دستور کار دارد.

ايجاد ارزش افزوده، زمينه‌ساز رشد اقتصادی

با توجه به هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و تامین انرژی، انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب به منظور احداث و توسعه‌‌ واحدهای تولید فولاد از جمله موارد مهم در سودآوری و کاهش هزینه‌های تولید در این صنعت به شمار می‌رود. قرارگیری شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در موقعیت جغرافیایی مناسب، مزیت‌های فراوانی را از جنبه‌های مختلف تولید و فروش برای این شرکت ایجاد کرده است که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قرارگیری در دروازه طلایی کریدور شمال ـ جنوب؛

• همجواری با نیروگاه برق؛

• وجود ذخایر عظیم نفت، گاز و معادن مواد معدنی در استان‌های اطراف؛

• دسترسی به سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی مناسب؛

• تسهیل واردات مواد اولیه و بهره‌مندی از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی.

با توجه به عوامل ذکرشده، این مجموعه توانسته است در مسیر رشد تولید گام بردارد و تولید آهن‌اسفنجی خود را از ۷۶۸ هزار تن در سال ۱۳۹۱ به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ برساند. گفتنی است که این مجموعه در سال ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۱۵۶ هزار تن شمش تولید کرده که نسبت به سال ۱۳۹۷ رشدی ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در نمودار ۲، آمار درآمدهای عملیاتی و حاشیه سود شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نشان داده شده است. چنان‌که مشاهده می‌شود، درآمدهای عملیاتی این شرکت به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و از سه هزار و ۴۰۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۵۳ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. گفتنی است که درآمد عملیاتی این شرکت در ۹‌ ماهه نخست سال جاری ۸۳ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۱۰۷درصدی داشته است.

تحقق اهداف موجب سودآوری خواهد شد

با توجه به پیش‌بینی رشد جمعیت جهان تا بیش از ۹ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰، به نظر می‌رسد که تقاضا برای فولاد در اغلب صنایع همچون خودروسازی، ساخت‌وساز، پتروشیمی، صنایع غذایی و… افزایش پیدا خواهد کرد. به همین منظور، توسعه صنعت فولاد و افزایش صادرات محصولات فولادی به کشورهای دیگر ارزآوری را به همراه خواهد داشت. همچنین این صنعت با اشتغا‌ل‌زایی و افزایش درآمد، تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور دارد.

در ماه‌های اخیر، با توجه به گسترش بحران کرونا و کاهش فعالیت‌های صنعتی، بسیاری از واحدهای فولادی در نقاط مختلف جهان با چالش‌ها و موانع پرشماری در زمینه تولید و فروش محصولات خود مواجه شدند و به‌ناچار فرایند تولید خود را تعطیل کردند. به رغم این شرایط، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با اتخاذ سیاست‌های مناسب توانسته است میزان تولید و فروش خود را در نُه ماه اول سال ۱۳۹۹ در سطح مطلوبی نگه دارد. تولید آهن‌اسفنجی این مجموعه در نُه ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۳۰۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۱۲ درصدی داشته است. گفتنی است که این مجموعه در نُه‌ ماهه نخست سال جاری بیش از ۹۶۲ هزار تن شمش تولید کرده که حاکی از رشد ۸ درصدی تولید این شرکت نسبت به مدل مشابه سال گذشته است.

در نمودار ۲، آمار تولید بیلت و فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در نُه ماه اول سال ۱۳۹۹ نشان داده شده است. همان‌طور که دیده می‌شود، تشدید تحریم‌ها و حتی بحران کرونا نتوانسته است خللی در عملکرد این مجموعه وارد کند.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در زمینه فروش‌های ماهانه نیز بسیار موفق عمل کرده، به طوری که با ثبت فروش ۱۲۴ هزار و ۱۲۵ تن شمش بیلت تنها در آذرماه، جمع فروش شمش خود را در مجموع نُه‌ماهه به ۹۲۰ هزار و ۵۱۵ تن رسانده است. نکته مهم در زمینه فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، رویکرد صادراتی این شرکت است، به طوری که در نُه‌ ماهه نخست سال جاری، ۶۰ درصد فروش این شرکت صادراتی و ۴۰ درصد آن داخلی بوده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.