جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
کمبود برق، عملی برای توقف خط تولید آلومینیوم
30 خرداد 1400 - 12:34
شناسه : 14015
دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: با توجه به کمبود برق و نیاز شدید صنایع آلومینیوم به انرژی، مقرر شد تمام طرح‌های توسعه‌ای این صنعت متوقف شود.
ارسال توسط : منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، آریا صادق نیت حقیقی دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص تامین مواد اولیه تولید آلومینیوم در کشور، اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد آلومینا مورد نیاز داخل توسط تنها تولیدکننده آن در کشور یعنی جاجرم تامین می‌شود که می‌توان گفت ۸۰ درصد وارداتی است. نکته حائز اهمیت آن است که علاوه بر تحریم‌های سراسری، به دلیل کاربرد فلز الومینیوم در مصارف هسته‌ای و نظامی، مشخصا جزو تحریم‌ها قرار گرفته است، بنابراین صنعت مذکور تحت فشار بیشتری قرار دارد.

وی افزود: آلومینیوم مورد نیاز کشور باید از طریق واسطه‌گران خریداری شود که هزینه آن به طور چشمگیری گران است. از طرفی تحریم‌ها نیز باعث می‌شود که آلومینیوم تولید شده ایران را با وجود کیفیت مناسب ارزان‌تر از قیمت جهانی خریداری کنند. خرید آلومینا گران قیمت در نهایت به صنایع پایین‌دست فشار بیشتری تحمیل می‌کند. در این راستا در کشور به شدت در حوزه تامین آلومینا به سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با تاکید بر تاثیر کمبود مواد اولیه بر توسعه خطوط تولید این محصول، گفت: سال‌هاست اجاره معدن گینه به عنوان محلی برای تامین آلومینا تمدید می‌شود اما تا به امروز سرمایه‌گذاری برای برداشت و فراوری آن و همچننی تبدل بکسیت به آلومینا انجام نشده است. تا به امروز با هر چنگ و دندانی که بود توانستیم فعالان این حوزه تولید را سر پا نگه داریم. لذا اگر دیگ‌های تولید آلومینیوم خاموش شوند، هزینه سنگینی را به شرکت وارد خواهد کرد. تا به امروز شرکت‌ها در کمبود مواد اولیه با کاهش میزان شارژ دیگ یا قرض گرفتن آلومینا از یکدیگر توانسته‌اند از بروز این آسیب جلوگیری کنند.

صادق نیت بیان کرد: یکی از معضلاتی که آلومینیوم جنوب دارد کمبود برق است و همین موضوع باعث شد تا ترمز توسعه خطوط این شرکت کشیده شود. با توجه به کمبود برق و نیاز شدید صنایع آلومینیوم مقرر شد تا تمام طرح‌های توسعه‌ای متوقف و تا زمان پشت سر گذاشتن این بحران شروع به کار نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۴۰۰ دیگ احیا در آلومینیوم المهدی وجود دارد و مدیران جدید این شرکت قصد داشتند دیگ‌های از مدار خارج شده را بازگرداند اما دستور رسید به دلیل کمبود برق، کاهش مصرف دهند و افزایش را متوقف کنند. خوشبختانه تا به امروز و با رایزنی‌های انجام شده در سندیکای آلومینیوم ایران جلو خاموش شدن دیگ‌ها را گرفتیم اما در صورت بروز چنین خسارتی بلافاصله فشار آن به صنایع پایین‌دستی منتقل خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.