سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
کودتا در گینه قمیت آلومینیوم را بالا برد
18 شهریور 1400 - 8:57
شناسه : 17471
براساس گزارش‌های منتشر شده، به دلیل کودتاهای آغاز شده در گینه قیمت آلومینیوم بازار جهانی به بالاترین میزان در 10 سال گذشته رسیده است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، به دلیل بی‌ثباتی موجود ناشی از وقوع کودتا در کشور گینه شاهد آن هستیم که قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسیده است. و در این راستا بازار با نگرانی کمبود بوکسیت روبه‌رو شد.

قیمت آلومینیوم برای تحویل طی ماه اکتبر در معاملات بورس شانگهای با ۳٫۴ درصد رشد به سه هزار و ۴۰۶ دلار به ازای هر تن رسیده است. این رقم از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه بود. علاوه بر این سهام شرکت‌های آلومینیوم‌سازی نیز در بورس هنگ کنگ رشد کرده و در بورس فلزات لندن هم شاهد اتفاقات مشابه بوده‌ایم به گونه‌ای که قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۷۷۵ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن رسید که از سال ۲۰۱۱ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

یک کارگزار در سنگاپور گفت: هنوز خیلی زود است درباره روند عرضه بوکسیت به بازار جهانی اظهارنظر کنیم؛ چراکه این اتفاقات تازه رخ داده است، اما از حرکت قیمت آلومینیوم در بازار شانگهای می‌توان فهمید که معامله‌گران نگران هستند.

گینه یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان بوکسیت یا همان سنگ آلومینیوم به بازار جهانی است. آلومینیوم در تولید بسیاری از کالاها از جمله خودرو، قطعات هواپیما، لوازم آشپزخانه، کنسرو، فویل و برخی کالاهای با قیمت بالا و متوسط کاربرد دارد. همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد طی سال گذشته گینه ۸۲٫۴ میلیون تن بوکسیت به بازار جهانی عرضه کرده است.

موسسه مای استیل گلوبال طی گزارشی اعلام کرد که حداقل یک سوم آلومینیوم مورد نیاز چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در جهان از محل واردات بوکسیت گینه تامین می‌شود. در این راستا روسیه نیز تحت تأثیر کودتا در گینه قرار گرفته؛ چراکه پس از چین و هند سومین تولیدکننده آلومینیوم در بازار جهانی به شمار می‌رود.

اولگ دریپاسکا، میلیاردر روس و مالک شرکت روس‌آل که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید آلومینیوم در جهان به شمار می‌رود، طی پستی در تلگرام نوشت که ممکن است شاهد تکان خوردن بازار آلومینیوم به خاطر شرایط پیش آمده باشیم.

واسیلی ساچکوف، کارشناس موسسه ولس کاپیتال، معتقد است که اتفاقات رخ داده در گینه ممکن است باعث افزایش موقت قیمت آلومینیوم شود، اما در میان‌مدت انتظار داریم بازار به ثبات برسد. لذا از آنجایی که این کشور بوکسیت مورد نیاز شرکت روس‌آل تامین می‌کند، تمامی اتفاقات حال حاضر برای روسیه حائز اهمیت است.

وی افزود: معتقدیم که شاهد کاهش شدید صادرات بوکسیت از گینه باشیم؛ چراکه تمام طرف‌های حاضر در این کشور چه دولت قبل و چه کسانی که به تازگی روی کار آمده‌اند، به منابع مالی حاصل از محل صادرات نیاز دارند. در کنار روس‌ها، شرکت انگلیسی، استرالیایی ریو تینتو و آنگلو گلد آفریقای جنوبی نیز در گینه فعالیت می‌کنند. چین نیز سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه معدنی و توسعه پروژه‌های زیرساختی در غالب «طرح یک جاده یک کمربندی» خود در گینه انجام داده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.