چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
گام بلند ایمیدرو در مسیر معدن‌کاری سبز
26 مرداد 1401 - 14:59
شناسه : 31275
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: امروزه شاهد فاصله بسیاری در استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی معادن با کشورهای پیشرو جهان هستیم که این فاصله باید در جهت توسعه پایدار فعالیت‌های معدنی، کاهش پیدا کند.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات غلامرضا ملاطاهری مطرح کرد: پروژه‌های هوشمندسازی معادن ایران (مطالعات موردی ایمیدرو)، از سال گذشته تعریف و پس از فراخوان آن، دانشگاه تهران به عنوان مجری پروژه انتخاب شد.

وی افزود: مقرر شده است تا این دانشگاه، به انجام مطالعات تطبیقی در کشورهایی که از نظر تیپ معادن شبیه ایران هستند، بپردازد و سپس مدلی برای هوشمند کردن معادن کشور ارائه کند.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو بیان‌ کرد: اجرای این مهم با انجام طراحی هوشمند پنج معدن روباز و زیرزمینی و تامین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در دستور کار است که در نهایت پایلوتی برای توسعه به سایر معادن کشور خواهد بود.

ملاطاهری از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین ایمیدرو، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال، معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت خبر داد که بر پایه استفاده از ظرفیت‌های کشور در حوزه هوشمندسازی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و سلامت، ایمنی و محیط زیست طراحی شده و کارگروهی ذیل آن‌ها شکل گرفته است.

وی اضافه‌ کرد: در ادامه از هر یک از سرفصل‌های یاد‌شده، دو موضوع به روش خبرگی انتخاب و هشت مگاپروژه در معادن، کارخانجات فرآوری و حوزه «HSE» در هشت محدوده معدنی اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: هدف اصلی این است که از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود و پس از اینکه چارچوب‌ها و اهداف مشخص شد، با کمک وزارت علوم، آن‌ها را فراخوان و عملیاتی کنیم.

ملاطاهری با بیان اینکه اکنون بسیاری شرکت‌ها در این حوزه وارد شده‌‌اند، تاکید کرد: مباحث نسل چهارم انقلاب صنعتی و دیجیتالی کردن در شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌ریزی و  کنترل تراک‌ها در چادرملو، استفاده از پهپادها برای نقشه‌برداری و استفاده از ماهواره‌ها و اتوسمپلرها برای تحلیل‌های برخط داده‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: امروزه در استفاده از هوش مصنوعی در بخش معدن و صنایع معدنی، فاصله‌ای را با کشورهای پیشرو جهان شاهد هستیم که شرکت‌ها و ایمیدرو، در تلاش هستند که این فاصله را به حداقل برسانند. این موضوع نیز در مقوله معدن‌کاری سبز و تولید فولاد سبز که از نظر مباحث زیست‌محیطی و «HSE» مهم تلقی می‌شود، مطرح بوده است و ایمیدرو سعی دارد تا گام‌هایی اساسی‌ در حوزه‌های مذکور بردارد .

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطرنشان‌ کرد: در همین راستا، ۳۱ مرداد ماه امسال، تفاهم‌نامه معدن‌کاری سبز و تولید فولاد سبز بین ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدنی کشور منعقد خواهد شد که در آن مسائلی همچون استفاده از باطله‌ها، توسعه فناوری و توسعه پایدار مورد توجه ویژه خواهد بود.

ملاطاهری در پایان از تشکیل صندوقی در وزارت صمت برای تامین اعتبار پروژه‌های مبتنی بر فناوری و هوشمندسازی خبر داد و یادآور شد: مقرر شده است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات نیز کمک‌هایی در جهت افزایش اعتبارات داشته باشند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.