چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
گداختیم تا ساختیم
05 خرداد 1401 - 14:12
شناسه : 28372
مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع نس ایران در سال 1361، هم‌زمان با سالروز آزادی خرمشهر و تلاقی این روز با عبور دادن صنعت مس ایران از گذرگاه پرپیچ‌وخم بحران اقتصاد جهانی سال 2008، با کمک مدیران وقت صنعت مس از جمله علی رستمی مدیرعامل کنونی، سخن گفت.
ارسال توسط : منبع : مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدهادی اردبیلی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۶۰، در مراسم افتتاحیه نخستین سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین صنعت مس از موفقیت در تولید نخستین آند مس در روز سوم خرداد ۱۳۶۱، هم‌زمان با آزادی خرمشهر و عبور دادن صنعت مس ایران از گذرگاه پرپیچ‌وخم بحران اقتصاد جهانی سال ۲۰۰۸، با کمک مدیران وقت صنعت مس از جمله علی رستمی مدیرعامل کنونی، سخن گرفت.

وی افزود: اولین شمش مس در روز سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ تولید شد و توانستیم در تولید این محصول روی پای خود بایستیم و درست یک ساعت بعد از این موفقیت، خبر آزادسازی خرمشهر از رادیو پخش شد. از آن پس تمام صنایعی که فعالیت آن‌ها متوقف شده بود، با الگوبرداری از صنعت مس ، روند تولید خود را از سر گرفتند.

مدیرعامل وقت شرکت مس، گفت: در اوایل انقلاب یکی از صنایع بزرگی که توسط پیمانکاران آمریکایی در حال اجرا بود، صنعت عظیم مس سرچشمه بود و به واسطه عوض شدن دولت موقت، آمریکایی‌ها امید داشتند که جایگاه تثبیت شده‌ای در کشور و این صنعت دارند، اما پس از گذشت مدت‌زمانی کوتاه، کشور را ترک کردند.

اردبیلی بیان کرد: کارشناسان آمریکایی زمانی که در حال ترک این صنعت و کشور با دیوارنوشته‌هایی مبنی بر اینکه بدون ما، صنعت مس راه نخواهد افتاد اعتراض خود را نشان دادند، اما همین کارکنان، مهندسان و کارگران شریف در این سال‌ها تلاش کردند تا کار متوقف نشده و ادامه پیدا کند.

شوق کارکنان برای راه‌اندازی سرچشمه

وی تصریح کرد: طی سال ۱۳۶۰، در صنعت متالوژیکی دیگری تجربه داشته و فعالیت داشته و سال‌ها در صنعت ذوب‌آهن اصفهان نیز با مسئولیت‌های مختلفی، فعالیت داشتیم. در آن زمان توسط موسویانی که وزیر معادن و فلزات بود، درخواست رسمی دریافت کردیم که با توجه به تجربیات، برای راه‌اندازی صنعت مس سرچشمه که چند سال از تعطیلی آن می‌گذشت به تهران سفر کنیم. هنگام ورود مهندسان، مدیران و کارگران آماده راه‌اندازی این صنعت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودندکه موفق شدیم، جان دوباره‌ای به مس سرچشمه ببخشیم.

مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع مس ایران، دامه داد: به یاد داشته باشید که اولین صنعت بزرگ کشور مس سرچشمه بود و اولین حرکت راه‌اندازی صنایع کشور بود که به‌ عنوان الگو برای سایر صنایع و پیشتاز به شمار می‌رود. کار را شروع کرده و ابتدا معدن آماده‌سازی شد و نخستین انفجار معدنی صورت گرفت. پس واحد تغلیظ آماده‌سازی شده و کارخانه ذوب را مهیا کردیم.

اردبیلی تاکید کرد: متخصصین آمریکایی به حساب خود ادعای درستی کردند که نمی‌توان بدون آن‌ها این صنعت را پیش برد؛ چراکه تمام تجهیزات خطوط تولید مس متعلق به شرکت‌های غربی بود و در صورت نیاز به قطعه، تجهیز، دستگاه خاص و…، به هیچ عنوان هیچ گونه اطلاعاتی از نحوه کارکرد و مشخصات فنی آن‌ها درز پیدا نمی‌کردند و علاوه بر این موضوع، هیچ کارگاهی برای ریخته‌گری یا تولید و ساخت قطعات و تجهیزات در اختیار نداشتیم.

به‌کارگیری دانش اساتید دانشگاه برای بومی‌سازی صنعت مس

وی ادامه داد: نخستین اقدام، این بود که برای ساخت و تعمیر قطعات با کمک دانشگاهیان شروع به کار کردیم تا از وابستگی نجات پیدا کنیم. دانشگاهیان، مهندسان و متخصصان گردهم آمدند، بررسی‌ها آغاز شد و مشخصات فنی تمام قطعات و تجهیزات مس سرچشمه را دریافت کردیم تا برای بومی‌ساری، کار را شروع کنیم.

 مدیرعامل وقت شرکت مس گفت: در قسمت ذوب‌آهن، سیستم تعمیرات قوی وجود داشت که به توصیه استادان دانشگاه، تصمیم به تعویض سیستم‌ها گرفتیم تا با توجه به شرایط تحریم آن زمان، با جایگزینی سیستم تعمیرات قطعات بتوانیم کار را ادامه داده و همین قطعات موجود را تعمیر و حفظ کنیم و کار را ادامه دهیم. سیستم تعمیرات را پیاده کردیم و اجازه ندادیم که صنعت مس به خواب زمستانی برود.

اردبیلی اذعان کرد: طی بازدیدهای هفتگی، ماهانه و تعمیرات قطعات به‌ صورت اساسی و تعمیرات کل مجتمع دوباره بخش تولید را راه‌اندازی کردیم. با راهنمایی استادان دانشگاه، پیاده کردن سیستم دانش‌بنیان در آن زمان و تعمیر قطعات با بیشترین توان کار کردیم.

مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع مس ایران، اضافه کرد: در کارگاه‌های تولید ریخته‌گری و چدن یا فلزی، قطعات را می‌ساختیم یا اگر نمی‌توانستیم، با کمک گرفتن از سازندگان عظیم قطعات و تجهیزات مانند کارخانه ذوب‌آهن اصفهان که کارگاه‌های عظیمی در اختیار داشت، ساخت قطعات مورد نیاز را به آن‌ها سفارش می‌دادیم. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز با دستور وزیر معادن و فلزات وقت در خدمت صنعت مس بود.

گداخته شدیم شدیم تا صنعت مس جان گیرد

وی اظهار کرد: برای همین راه‌اندازی کارخانه ذوب روز ولادت امام حسین را در نظر گرفتیم که آغاز به کار کند و کنسانتره مس را از تغلیظ گرفته و به کوره ریورب ارسال کردیم که در آنجا کنسانتره را غلظت بالاتری بخشید که بتوانیم مس بلیستر تولید کنیم. در آن زمان با توجه به تعطیلی سه ساله شرکت مس سرچشمه، ملاتی که بین آجرهای نسوز کوره کنورتور وجود داشت، خاصیت خود را از دست داده بود و وقتی درجه حرارت را بالا بردیم مواد مذاب از بین آجرهای نسوز نفوذ کرده و کنورتور سرخ شده بود که اپراتور دستگاه به سرعت مواد مذاب داخل کنورتور را به محوطه جلوی کنورتور تخلیه و از صدمه دیدن کنورتور جلوگیری کرد. بعد از این اتفاق، به سرعت با ذوب‌آهن اصفهان تماس گرفتیم و آن‌ها چند تریلی آجر نسوز به همراه یک تیم آجر نسوزچین به سرچشمه فرستادند. پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی کوره، گرم کرده و مواد مذاب پس از تزریق درون مخزن و دمش هوا، اولین شمش مس در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ همزمان با فتح خرمشهر در مجتمع مس سرچشمه تولید شد.

اردبیلی یادآور شد: نتایج تمام تلاش‌ها، تبدیل شدن کشور ایران از واردکننده مس به صادرکننده این محصول بود. در دوره بعد طی سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸، دوباره مسئولیت شرکت مس را به عهده گرفتیم و با بحران جهانی برخودر داشتیم که علی‌رغم آن، علی رستمی و بهروز رحمتی، خدمات بزرگ و ارزنده‌ای حتی در آن دوران، برای صنعت مس انجام داده‌اند.

مدیرعامل وقت شرکت مس تصریح کرد:  مدیرعامل کنونی شرکت مس در مسائل اجتماعی آن زمان، اقدامات خوبی انجام داد و همین فوتبال مس کرمان با همکاری وی سوم لیگ برتر شد. ساخت استادیوم برای کرمان، رفسنجان و شهربابک را در آن سال‌ها مصوب کردیم که اجرایی شد و همان سال‌ها فوتبال مس کرمان سوم لیگ برتر و آسیایی شد و یکی از سه تیم باشگاه‌های آسیایی مس کرمان بود که همه از خوش‌فکری و توانمندی وی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر معدن مس سرچشمه گسترش پیدا کرده و کوه‌های اطراف این منطقه همه دارای ذخایر معدنی مس هستند؛ بنابراین می‌توان گفت با این شرایط مس سرچشمه از معادن بزرگ مس در جهان است و آینده خوبی را برای این صنعت می‌بینیم که تحقق پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.