پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
گذار به انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر با افزایش تولید آهن اسفنجی در خاورمیانه
29 خرداد 1402 - 15:28
شناسه : 34456
شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel» به دنبال تقویت موقعیت خود در تولید آهن احیا مستقیم (DRI) در خاورمیانه با ساخت واحد تولید فلزات آهنی با دی‌اکسید کربن پایین در منطقه ویژه اقتصادی الدقم در کشور عمان هستند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، این اقدام در بحبوحه تلاش‌های مداوم این دو شرکت در جهت افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی و گندله در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا انجام می‌شود.

این واحد تولیدی که قرار است توسط یک سرمایه‌گذاری مشترک میان دو شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel» احداث شود، انتظار می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۷ فرایند تولید آن با ظرفیت پنج میلیون تن آهن احیا مستقیم در سال از طریق فرایند میدرکس «MIDREX» آغاز شود.

علاوه‌براین، طرح‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی در کنار ساخت یک واحد گندله‌سازی در داخل این تاسیسات در دست اقدام است. البته اجرای این طرح بستگی به شرایط بازار در سال‌های آتی دارد.

انتظار می‌رود که این واحد تولیدی نیاز تاسیسات فولادسازی شرکت «Kobe Steel» به آهن اسفنجی را تامین کند. به علاوه پیش‌بینی می‌شود محموله‌هایی از آهن اسفنجی از این واحد به سایر بازارهای آسیایی و اروپایی عرضه شود.

خاورمیانه، مکانی ایده‌آل برای تولید فلزات

نائوتا فوریهاتا، مدیر کل بخش فلزات کم‌کربن در شرکت «Mitsui» به موسسه «Fastmarkets» گفت: منطقه خاورمیانه نه تنها از نظر ذخایر گاز طبیعی مورد نیاز برای تولید آهن اسفنجی غنی بوده بلکه شرایط برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در این منطقه ایده‌آل فراهم است. همچنین خاورمیانه محل مناسبی برای تولید هیدروژن مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر جهت افزایش رقابت در بازار است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی جهت ساخت این واحد تولیدی در منطقه الدقم عمان، امکان استفاده از انرژی خورشیدی و بادی برای تولید در این واحد بود.

علاوه بر تامین گاز طبیعی، تامین پایدار مواد اولیه دیگر نیز یکی از موارد حیاتی برای این واحد تولیدی خواهد بود. این واحد تولیدی که در منطقه الدقم عمان ساخته می‌شود، به واحد تولید گندله شرکت «Vale Oman Pelletizing» که از طریق سرمایه‌گذاری مشترک توسط دولت عمان و شرکت معدنی «Vale» برزیل ساخته شده است، دسترسی دارد.

واحد تولید متعلق به شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel»، به ۷٫۶ میلیون تن سنگ‌آهن جهت تولید آهن اسفنجی نیاز خواهد داشت. به گفته نمایندگان شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel»، تنوع عرضه و به حداقل رساندن ریسک‌های مرتبط با کمبود مواد اولیه، از جمله مسائل مهم برای اطمینان از عملکرد مناسب در فرایند تولید خواهد بود.

سایر فعالان بازار نیز نگرانی خود را در مورد تامین عرضه مداوم گندله احیا مستقیم در بازار آهن اسفنجی ابراز کردند. طبق اعلام انجمن بین‌المللی آهن، انتظار می‌رود ظرفیت جهانی آهن اسفنجی تا سال ۲۰۲۳، به میزان ۱۹ میلیون تن از حجم عرضه گندله احیا مستقیم بیشتر باشد.

عوامل مهم در رشد ظرفیت تولید آهن اسفنجی

علی‌رغم افزایش ساخت واحدهای تولید آهن اسفنجی مانند واحد تولید فولاد شرکت «Vale» مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خصوصا کشورهای عرب شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC)، نمایندگان شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel» معتقدند بازار تولید آهن اسفنجی در این منطقه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و تلاش قابل‌ توجهی برای استفاده از پتانسیل این منطقه مورد نیاز خواهد بود.

فوریهاتا پیش‌بینی می‌کند که بازار تولید آهن اسفنجی در دهه آینده، مورد توجه بیشتری قرار بگیرد اما این افزایش توجه، نیاز به ایجاد توافق‌های بیشتر با خریداران در این منطقه دارد.

وی اضافه کرد: تصمیم برای سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی، اساسا به میزان تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی و سطوح مصرف بالقوه در دهه‌های آینده بستگی دارد.

مدیر کل بخش فلزات کم‌کربن در شرکت «Mitsui» در ادامه مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در الگوهای خرید مصرف‌کنندگان نهایی در جهت محصولات فولادی مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و سنگ‌آهن با آلایندگی پایین سوق پیدا کند تا سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه ظرفیت تولید آهن اسفنجی انجام شود.

فرایند قیمت‌گذاری مرتبط با زنجیره تامین آهن اسفنجی

جدای از حجم تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی، نمایندگان شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel» بر این عقیده هستند که فرایند تعیین قیمت در محصولات مختلف و مهم در زنجیره تامین، تاثیر بسیار مثبتی بر بازار آهن اسفنجی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت.

این نمایندگان تاکید کردند که فرایند قیمت‌گذاری موجود برای محصولات صنایع بالادستی و صنایع میان‌دستی، عمیقا تحت تاثیر الگوهای معاملاتی روند عرضه با افزایش تمرکز بر محصولات جداسازی شده از طریق کوره‌های بلند مانند سنگ‌آهن دانه‌بندی شده از طریق فرایند تف‌جوشی و زغال‌سنگ کک‌شو است. علاوه‌براین، اکوسیستم قیمت‌گذاری نیز خود به شدت به سمت قطب‌های سنتی فولادسازی مانند چین متمایل است.

لازم به ذکر است که اکثر محصولات جداسازی شده از طریق کوره‌های بلند، در حال حاضر با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه و کرایه محموله تا بندر مقصد توسط فروشنده معامله می‌شوند. این نمایندگان بر این باورند که فرایند قیمت‌گذاری باید با تغییرات در ظرفیت تولید سنگ‌آهن و فولاد در سطح جهان مطابقت داشته باشد.

«Shuichiro Tsuchikawa»، معاون مدیر کل در بخش فلزات کم‌کربن شرکت «Mitsui» بیان کرد: مراجع قیمت‌گذاری برای گندله احیا مستقیم، قراضه فولادی و محموله‌های آهن اسفنجی، بیشترین تاثیر مثبت را بر روی تولیدکنندگان آهن اسفنجی در رابطه با فرایند قیمت‌گذاری و تهیه مواد اولیه خواهند داشت.

قراضه‌های فولادی و گندله احیا مستقیم که خوراک اصلی کوره‌های شفت برای تولید آهن اسفنجی هستند، تاثیر زیادی بر هزینه‌های عملیاتی (Opex) تولیدکنندگان آهن اسفنجی دارند.

وی مطرح کرد: مبناهای قیمت فعلی برای قراضه فولادی و گندله احیا مستقیم، مرجع قیمت مستقیمی برای یک تولیدکننده آهن اسفنجی در خاورمیانه نیست و تخفیف‌های خاصی باید در رابطه با هزینه‌های حمل‌ونقل بر روی آن اعمال شود.

نمایندگان شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel» معتقدند که فرایند تعیین قیمت بر بازار آهن اسفنجی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و این موضوع انعکاس بهتری از روند عرضه و تقاضا در زنجیره تامین آهن اسفنجی نشان خواهد داد.

آهن اسفنجی خاورمیانه، نیازمند فرایند ادغام و اکتساب بیشتر شرکت‌ها

با این وجود، تلاش‌های بیشتری در خاورمیانه لازم است انجام شود تا موقعیت این منطقه به عنوان قطب مناسب برای تولید فلزات کم‌کربن بهبود یابد. همچنین این افزایش تولیدات باید در جهت فرایند تولید فولاد مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

نمایندگان شرکت «Mitsui» و شرکت «Kobe Steel» بر این باورند که تلاش برای ایجاد یک بازار خودکفا در صنایع بالادستی و افزایش تقاضای مصرف‌کننده نهایی از سوی فولادسازان جهان برای توسعه خاورمیانه به عنوان یک مرکز تولید آهن اسفنجی حیاتی خواهد بود.

نائوتا فوریهاتا خاظرنشان کرد: شرکت «Mitsui» به طور مداوم در حال بررسی مناطق مناسب دیگر برای ساخت واحد‌های آهن احیا مستقیم بیشتر در مناطقی همچون آمریکای‌ شمالی، برزیل، استرالیا و یا حتی مالزی است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.