چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
به‌روزسازی بخش معدن با گسترش ارتباطات بین‌المللی
21 بهمن 1399 - 16:46
شناسه : 6819
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران مطرح کرد؛ رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز سیاست توسعه فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی با بهره‌گیری از ارتباطات بین‌المللی و ارتقای فناوری روز قابلیت اجرایی دارد و کمبودها قابلیت جبران پیدا می‌کند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، تقی نبئی در جمع خبرنگاران و پیش از رونمایی درگاه سفیران معدن در سامانه نظام مهندسی معدن (سنم)، اظهار داشت: امروز سازمان نظام مهندسی معدن ایران در چارچوب گسترش همکاری‌های بین‌المللی و توسعه ارتباط با کشورهای معدنی جهان، راه‌اندازی درگاه مزبور را پیش‌بینی کرده است تا در مرحله نخست از تجارب و توانمندی مهندسین ایرانی بخش معدن مقیم خارج از کشور، بهره‌گیری لازم را به عمل آورد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مهندسین معدنی ایرانی که در شرکت‌های معدنی خارج از کشور فعالیت می‌کنند، ضمن انتخاب آن‌ها به عنوان سفرای افتخاری معدنی ایران، امیدواریم از این طریق بتوانیم با ایجاد یک ارتباط موثر، زمینه ارتقای دانش و فناوری و امکان ارتباط اعضا را فراهم آوریم.

سفرای معدنی نمایندگانی برای توسعه همکاری‌ها 

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: گزینش سفرای معدنی هر کشور ضمن بسترسازی برای توسعه همکاری‌ها، امکان جهانی‌سازی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم می‌آورد و به نوعی در ابعاد گوناگون و همسو با کشورهای تراز اول جهان، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: سفرای معدنی زمینه ایجاد پایگاه‌هایی را به وجود می‌آورند که می‌تواند زمینه تبادل دانش و فن مهندسی معدن را تحقق بخشد. به نظر می‌رسد این عرصه در راستای مراودات میان استاد و دانشجوی بخش معدن، مثمرثمر باشد.

ارتباطات معدنی با کشورهای شاخص

نبئی عنوان کرد: لازمه رشد بخش معدن و صنایع معدنی، بهره‌گیری از فناوری روز است و درگاه سفیران معدن بستر ارتباطات بین‌المللی محسوب می‌شود که ضمن آشنایی با تازه‌های جهانی در این بخش، فرصت رفع کمبودها در بخش فناوری روز را فراهم می‌سازد.

استقبال کشورهایی اروپایی برای همکاری

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: کشورهای اروپایی و معدنی جهان از جمله ایتالیا، فنلاند، روسیه به همراه آفریقای جنوبی و چین، برای همکاری استقبال نشان داده‌اند. در واقع، فرصت جدیدی برای ارتباطات در بخش معدن و صنایع معدنی فراهم شده است.

نبئی یادآور شد: ایران امروز در بین کشورهای معدنی جهان جای گرفته است، اما تاکنون به جایگاه شایسته خود دست نیافته و انتظار می‌رود با این حرکتی که در این عرصه آغاز شده، فرصت‌های جدیدی پیش ‌روی کشورمان گشوده شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی با شناسایی حدود ۶۰ میلیارد تن انواع مواد معدنی که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن قطعی و مابقی احتمالی است، در جایگاه پانزدهم جهانی قرار دارد.

دستورالعمل جدید وزارت صمت گامی برای حذف خام‌فروشی

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ضمن یادآوری دستورالعمل جدید معاونت معدنی وزارت صنعت مبنی بر الزام بکارگیری مسوولان فنی در واحدهای معدنی، کانه‌آرایی، فراوری و صنایع معدنی، گفت: این امر همسو با جلوگیری و حذف خام‌فروشی در بخش معدن محسوب می‌شود.

نبئی اشاره کرد: دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه «الزام به کارگیری مسوولان فنی در واحدهای کانه‌آرایی، فراوری و صنایع معدنی» موضوع ماده ۱۰۲ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن مصوب یازدهم تیر ۱۳۹۹ است.

وی ادامه داد: بنابراین گزارش با استناد به ماده ۱۰۲ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن مصوب یاد شده است، دارندگان جواز تاسیس عملیات معدنی و صنایع معدنی موظف شده‌اند از خدمات اشخاص دارای مجوز صلاحیت نظام مهندسی معدن در انجام امور فنی و حرفه‌ای فعالیت معدنی بر اساس ماده ۴ قانون نظام مهندسی معدن مصوب ۱۳۷۹ استفاده کنند.

بهره‌گیری از مسوول فنی در صنایع معدنی  

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران عنوان کرد: صنایعی که از مواد معدنی بهره‌گیری می‌کنند الزام در به کارگیری مسوول فنی دارند و استفاده از این نیروهای متخصص زمینه‌ای برای ارتقای دانش در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می‌شود.

نبئی در پایان خاطرنشان کرد: سالیانه به ‌طور متوسط ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از حدود ۵ هزار و ۶۰۰ معدن فعال کشور استخراج می‌شود که ۶۰ تا ۶۵ درصد آن‌ها مصالح ساختمانی است. شایان ذکر است بر اساس آمار مندرج در سایت سازمان نظام مهندسی معدن ایران، تعداد اعضای آن ۴۰ هزار و ۷۳۳ نفر، تعداد پروانه‌های اشتغال ۱۰ هزار و ۵۵۲ نفر، شمار مسوولان فنی فعال هم ۶ هزار و ۲۳۲ نفر ثبت شده است. 
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.