پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
گسترش فعالیت‌های معدنی فولاد مبارکه
21 تیر 1402 - 15:58
شناسه : 34929
مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان خبر داد: مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: خوشبختانه به‌ زودی فولاد مبارکه با افتتاح یک معدن در یزد، فعالیت‌های خود در حوزه اکتشاف و استخراج را به‌ طور گسترده‌تر دنبال خواهد کرد.
ارسال توسط : منبع : شرکت فولاد مبارکه اصفهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، سیدمصطفی فقری بیان کرد: از زمانی که فولاد مبارکه در کنار تامین انرژی با چالش تامین خوراک روبه‌رو شد، به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با ساختار جدید در شرکت و سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه، بر این چالش‌ها غلبه و مسائل خود را در حوزه‌های انرژی و مواد اولیه تا حدی رفع کند.

وی در همین راستا ادامه داد: در این زمینه از اواخر سال ۱۳۹۸، معاونت امور معادن فولاد مبارکه ایجاد شد و در زمره یکی از ارکان اصلی در استراتژی‌های فولاد مبارکه قرار گرفت و تامین منابع مواد اولیه برای فولاد مبارکه یک استراتژی کلیدی شد. تا پیش‌ از این، موضوع تامین منابع وجود نداشت و تنها تامین مواد اولیه بود؛ بنابراین معاونت معدنی از همان زمان با ساختار مدیریت ارزیابی و اکتشاف معادن، مدیریت استخراج مواد معدنی و مدیریت و فرآوری مواد معدنی شکل گرفت تا با اندک نیروهای موجود با تخصص معدنی در مجموعه شروع به کار کنیم. از همان زمان استراتژی تامین خوراک و اکتشافات در فولاد مبارکه آغاز شد و هم‌اکنون جایگاه خوبی در کشور داریم. برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در صنعت فولاد کشور، نیاز به توسعه اکتشافات و استخراج معادن داریم تا خوراک کارخانه‌های فولادسازی تامین شود؛ از این‌ رو مدیریت ارشد فولاد مبارکه به فعالیت حداکثری در حوزه اکتشاف و استخراج تاکید دارد.

مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، عنوان کرد: واقعیتی که بعد از خصوصی‌سازی به‌ وضوح در کشور دیده شد، این بود که شرکت‌های معدنی به سمت صنایع پایین‌دست خود و تولید فولاد حرکت کردند و از آن‌ پس تامین خوراک برای شرکت‌های فولادساز از جمله فولاد مبارکه به چالش اصلی آن‌ها تبدیل شد؛ بنابراین فولاد مبارکه هم به‌ ناچار به سمت حوزه اکتشاف و استخراج حرکت کرد. این پیام واضح و روشن بود و چیزی نیست که بخواهیم مخفی کنیم. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فولادساز دنیا نیز به‌ منظور تامین پایدار منابع و مواد اولیه خود به حوزه معدن و استخراج وارد شده‌اند.

فقری مطرح کرد: گروه فولاد مبارکه برای سال ۱۴۱۰، تولید ۱۸ میلیون تن فولاد را برنامه‌ریزی کرده و بر همین اساس نقش واحد استخراج به‌ عنوان تامین‌کننده سنگ‌آهن بسیار مهم است. روش ما خرید سنگ‌آهن، مشارکت یا اکتشاف و استخراج مستقیم معادن است. در حال حاضر، تامین سنگ‌آهن نه‌ فقط برای فولاد مبارکه بلکه برای کشور به چالشی جدی بدل شده است. بعد از سنگ‌آهن، در زمینه کنسانتره، گندله و احیا مستقیم و حتی فولادسازی، ظرفیت‌های بسیاری در کشور ایجاد شده است که با به بهره‌برداری رسیدن واحدهای جدید در چند سال آینده، ۵۰ درصد به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

وی مطرح کرد: از زمانی که فولاد مبارکه به این بخش ورود کرده است، خوشبختانه شرکت‌های معدنی هم فعال‌تر شده‌اند. البته این کاری بوده که باید ۱۰ سال پیش انجام می‌دادند تا در تامین سنگ‌آهن برای شرکت‌های فولادی دچار چالش نشویم. در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تن استخراج در کشور انجام می‌شود که با میزان تولید فعلی فولاد کشور که حدود ۳۰ میلیون تن است، هم‌خوانی دارد اما اگر بخواهیم به چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن دست یابیم و یا زمانی که بخواهیم به رقم ۸۰ میلیون تن برسیم، حدود ۲۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز داریم. برنامه‌ای که در کشور وجود دارد، بیش از ۱۳۰ میلیون تن نیست؛ بنابراین مسئله سنگ‌آهن یک مسئله اساسی بوده و موضوع واردات و اکتشافات و استخراج در اعماق بیشتر از یک هزار متر، از رویکردهای مسئولان ذی‌ربط است.

مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، حدود ۱۲۵ هزار کیلومتر مربع شناسایی و پی‌جویی پهنه اکتشافی به‌ خصوص در منطقه انارک انجام شده و کارهای اکتشافی و ایجاد جاده‌های دسترسی در حال انجام بوده که منجر به شناسایی ذخیره ۳۰ میلیون تنی شده است. این اکتشافات مربوط به معادن روباز بوده و اخیرا طرح اکتشاف معادن زیرزمینی را در معدنی در یزد پیگیری کرده‌ایم. مهم‌ترین مسئله در معادن زیرزمینی، بهره‌وری آن‌هاست؛ یعنی بتوانیم با توجه به نیاز فولاد مبارکه، در معادن زیرزمینی تناژ خوبی نسبت به معادن روباز حاصل کنیم.

فقری یادآور شد: در خصوص چالش‌های حوزه اکتشاف در کشور، با کمبود پیمانکاران توانمند و ماشین‌آلات به‌روز با بهره‌وری بالا مواجه هستیم. با نگاهی به وضعیت فعلی معادن درمی‌یابیم که بیشتر آن‌ها به‌ صورت غیرعلمی و غیراصولی استخراج و خراب شده‌اند. رویکرد فولاد مبارکه، فعالیت در حوزه معدن به صورت کاملا علمی و اصولی است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.