پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
گـام در راه توسعـه
16 فروردین 1400 - 16:58
شناسه : 9848
معاون مالی و اقتصادی شرکت فولادمبارکه اصفهان عنوان کرد؛ توسعه صنعت فولاد، به عنوان صنعتی استراتژيک و اثرگذار در اقتصاد، زمينه مناسبی برای رشد اقتصادی کشور فراهم آورده است و سهم قابل‌توجهی در اشتغال‌زايی و بهبود فضاي کسب‌وکار ايفا می‌کند. در همين راستا شرکت فولادمبارکه اصفهان، به عنوان بزرگ‌ترين شرکت فولادی کشور، همواره سعی داشته است تا با توليد محصولات ويژه و باکيفيت و اجرای طرح‌های توسعه، گام‌های بلندی را در توسعه و ارتقای جايگاه رقابتی خود و به دنبال آن صنعت فولاد کشور بردارد. اين شرکت در سال گذشته، به رغم تشديد تحريم‌ها، توانست صادرات خود را افزايش دهد و در مسير افزايش سودآوری حرکت کند. اين شرکت برای سال جاری نيز برنامه‌ريزی‌های گستردهای در زمينه افزايش ظرفيت توليد و فروش محصولات انجام داده است تا بتواند به شرکتی پيشگام در تحقق «جهش توليد» بدل شود.
ارسال توسط : نویسنده : محسن رضیعی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

یکی از استراتژی‌های اصلی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان رشد پایدار سود شرکت است. بدین منظور، مدیریت شرکت هر سال استراتژی‌های مدونی در این خصوص دارد و برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه افزایش درآمدهای عملیاتی، مدیریت بهینه منابع، مدیریت هزینه‌های شرکت، مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین شناسایی و مدیریت چالش‌های آتی صنعت انجام می‌دهد. در سال ۱۳۹۸ مجموع تولید محصولات قابل فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷، به بیش از ۷۷۱۰هزار تن رسید. این افزایش تولید به دلیل به ثمر نشستن برخی از طرح‌های توسعه از جمله طرح توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا در سال ۱۳۹۸ حاصل شد. توجه به این نکته ضروری است که با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و محدودیت‌های ناشی از آن در یکی دو سال اخیر، اجرای طرح‌های توسعه بسیار دشوار بود و با مدیریت مطلوب هزینه‌ها، استفاده از توان داخلی کشور و راهبرد بومی‌سازی به سرانجام رسید. در نتیجه، اهمیت اجرای طرح‌های توسعه شرکت در سنوات اخیر و مدیریت هزینه‌های جاری در شرکت منجر به افزایش چشمگیر سودآوری آن شده است.

رشد صادرات با عبور از تحريم‌ها

در صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده منتشرشده شرکت، سود خالص ۱۲۳ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال اعلام شده است.  با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌های زیرمجموعه تا پایان تیرماه سال جاری، پیش‌بینی می‌شود که درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال برسد و در نهایت سود خالص شرکت به ۱۴۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد که نسبت به سال گذشته، افزایش ۱۹ درصدی خواهد داشت. در مجموع، به رغم افزایش هزینه‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، عملکرد شرکت فولاد مبارکه در وضعیت مناسبی قرار دارد. فروش بیش از ۷۵۸۰ هزار تن محصولات فولادی، درآمد ۳۹۱ هزار و ۴۳۷ میلیارد ریالیِ حاصل از فروش و سود خالص ۱۲۳ هزار و ۸۶۸میلیارد ریالی (بر اساس اطلاعات حسابرسی‌نشده) از نکات مثبت عملکرد سال گذشته شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. گفتنی است که با وجود محدودیت‌های شدید علیه صنایع معدنی و فلزی کشور، این شرکت موفق به صادرات بیش از ۱۴۵۰ هزار تن محصولات فولادی شد که نسبت به سال گذشته، ۶۵ درصد افزایش یافته است. همچنین فولاد مبارکه در سال گذشته موفق شد به افزایش سرمایه ۷۶/۶۰ درصدی برسد که بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس از محل سود انباشته محسوب می‌شود.

تامين مالی، کليد توسعه صنعتی

تحقق شعار «جهش توليد» در سال ۱۳۹۹، كه مقام معظم رهبری آن را نام‌گذاری کرد، مستلزم همراهی و همکاری همه ارکان اقتصادی و صنعتی کشور است. بازار سرمايه نيز از اين امر مستثنا نیست و نقش بسزايی در تحقق شعار سال، به‌ويژه از طریق جهت‌دهی و هدايت منابع مالی به سمت توليد، بر عهده دارد.

رونق هرچه بيشتر بازار سرمایه می‌تواند علاوه بر ايجاد سود مطمئن برای سرمايه‌گذاران، نقدينگی موجود در جامعه را بدون ايجاد تورم از بازارهای غيرمولد و تورم‌زا به سمت توليد سوق دهد و منابع مالی را در بستری شفاف، به طور گسترده و ارزان‌تر نسبت به بازار پول در اختيار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد. در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به عنوان يکی از بنگاه‌های بزرگ و برتر کشور، در سال‌های اخير به‌ويژه در سال جاری سعی شده است تا با انعقاد قرارداد با شرکت‌های تأمين سرمايه، از حداکثر پتانسيل موجود در بازار سرمايه در تأمين منابع مالی استفاده شود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال‌های اخير بيشتر منابع مالی ريالی مورد نياز خود را از محل دريافت تسهيلات بانکی و در برخی از فواصل زمانی از طريق ابزارهای مالی موجود در بازار سرمايه و همچنين افزايش سرمايه تأمين کرده است. همچنین منابع ارزی مورد نياز خود را عمدتا از طريق صادرات محصولات فولادی تأمين کرده است.  البته در سال‌های قبل در چند مورد برای تامین منابع ارزی مورد نياز پروژه‌ها از تسهيلات ارزی بانک‌های خارجی نيز استفاده شده است که در حال حاضر، به دليل تحريم‌ها، اين امکان فراهم نیست. هم‌اکنون نيز سياست اين شرکت در تأمين منابع مالی مورد نياز، با تکیه بر فروش و خريد بهينه‌، استفاده حداکثری از بازارهای پول و سرمايه است.

شرکت فولاد مبارکه تأمين مالی حداکثری با نرخ بهره حداقلی از بازارهای پول و سرمايه را در دستور کار خود دارد. در اين راستا، مذاکرات متعددی با بانک‌های کشور داشته که منجر به انعقاد قراردادهای اعتباری با آن‌ها شده و همچنين تأمين مالی کوتاه و بلندمدت بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومانی از محل بازار سرمايه در سال جاری برنامه‌ريزی شده است. در خصوص تأمين منابع ارزی نيز علاوه بر صادرات محصولات فولادی، تمهيداتی ويژه انديشيده شده است. شرکت فولاد مبارکه تأمين مالی حداکثری با نرخ بهره حداقلي از بازارهای پول و سرمايه را در دستور کار خود دارد. در اين راستا، مذاکرات متعددي با بانک‌هاي کشور داشته که منجر به انعقاد قراردادهاي اعتباری با آن‌ها شده و همچنين تأمين مالی کوتاه و بلندمدت بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومانی از محل بازار سرمايه در سال جاری برنامه‌ريزی شده است. در خصوص تأمين منابع ارزي نيز علاوه بر صادرات محصولات فولادی، تمهيداتی ويژه انديشيده شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.