چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
گل‌گهر و هویت معاصر
10 شهریور 1400 - 14:55
شناسه : 16980
اصولا بِرندسازی، به مثابه يک هويت معاصر، همواره نقش مهمی در تحولات عصر کنونی ايفا کرده است. آن‌چنانکه برخی از کارشناسان حوزه بِرندينگ معتقدند، محصولات بدون بِرند همچون آب بدون اکسيژن‌اند که وجود آن به ارتقای سيستم سازمانی و نبود آن به مرگ سيستم سازمانی به مثابه بدن انسان در بلندمدت منجر خواهد شد. از طرف ديگر، موضوع بِرندينگ برای صنايع معدنی و فلزی، به‌ويژه صنايع فولادی که نقشی اساسی در تحولات زندگی مدرن دارند، همواره در مرکز توجه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ قرار داشته است. ايران نيز، به عنوان يکی از بازيگران مهم صنعت فولاد، دارای شرکت‌ها و نهادهايی مهم و اثرگذار است. يکی از اين شرکت‌ها شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نام دارد که با اتخاذ برنامه‌های استراتژيک بلندمدت شامل کشف پهنه‌های جديد معدنی، تنوع‌بخشی به محصولات، بومی‌سازی تجهيزات و قطعات، هوشمندسازی فعاليت‌ها، توسعه سرمايه‌گذاری غيرفولادی، افزايش بهره‌وری توليد و بسياری موارد ديگر، در نظر دارد تا ضمن ارتقای رقابت‌پذيری محصولات، بِرند گل‌گهر را به يک هويت مستقل و معاصر تبديل کند.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

امروزه پرداختن به بِرندها در قامت هویت معاصر یک معیار اساسی برای ارزیابی کمّی و کیفی محصولات صنعتی در بازارهای جهانی به حساب می‌آید، معیاری که در سایه تکرار و تداوم‌بخشی به اعتبار ایجادشده محصول موردنظر به میانجی کیفیت، تنوع‌بخشی به محصولات و گستره نفوذ تولیدی سازمان‌ها، سروسامان می‌گیرد تا از این طریق بتوان تصویر یک بِرند معتبر جهانی را هویدا ساخت. از طرف دیگر، شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در هر کجای دنیا اصولا بر پایه کیفیت محصولات و اعتبار یک بِرند مورد سنجش قرار می‌گیرند. دستیابی به سهم عمده بازار جهانی و تسخیر مشتریان جدید یک استراتژی در شرکت‌های بزرگ شناخته می‌شود که عملا بدون گام برداشتن در این نوع سیاست‌ها، امکان موفقیت در برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت به حداقلِ ممکن می‌رسد. از این رو، اگر ظرفیت‌های بالقوه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به نوعی بیش از ظرفیت‌های بالفعل‌شده باشد، لازم است که با تبیین استراتژی در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، ضمن توجه به بِرندسازی و تشریح عملکرد در میان صنایع بزرگ منطقه‌ای، گام‌هایی اساسی در راستای حفظ کرسی داخلی و منطقه‌ای محصول مورد اشاره برداشت.

بِرندسازی و زنجيره فولاد

امروزه که وجود بِرند از تولید محصولات صنعتی نیز اهمیت بیشتری یافته است، آگاهی از مولفه‌های بِرندسازی سازمان‌ها و نهادهای جهانی ضرورت دارد. مولفه‌هایی همچون مهندسی فروش، مبانی فنی و تکنیکی محصول و از همه مهم‌تر مبانی مهندسی اقتصاد کلان جزو اولویت‌های مهم بِرندسازی در راستای توسعه مزیت‌های رقابتی در سطح جهانی‌اند.

بِرندسازی در صنایع معدنی، به‌ویژه صنعت فولاد، همواره بر توسعه و توجه به برنامه‌ریزی، تداوم و ارتقای موقعیت تولیدی تحت لوای یک امر سیستماتیک تاکید داشته است. بنابراین لازم است که ضمن مشروعیت‌بخشی به نبود بِرند تحت عنوان حلقه‌ مفقوده زنجیره فولاد، ابتدا به تبیین استراتژی و تشریح برنامه‌های توسعه‌ای پرداخت و سپس به واسطه نتایج آن، تحریم‌ها و محدودیت‌ها را به فرصتی مناسب برای رونمایی از محصولات کیفی و متنوع در عرصه جهانی تبدیل کرد. 

گل‌گهر و راهبردهای بِرندسازی

تاریخچه بِرندسازی در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد. در واقع، بیش از دو دهه پس از کلنگ‌زنی این شرکت بود که ضرورت راه‌اندازی بِرندهای متعدد و متنوع محصولات بومی گل‌گهر به وجود آمد. اگرچه کتمان تلاش پیشینیان در زمینه تحقق بِرندسازی این مجموعه طی سال‌های پیش از دهه نود شمسی کاری بس خطا به حساب می‌آید، حقیقت امر نشان می‌دهد که بِرند محصولات کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ثبت شدن در کنوانسیون مادرید (که دارای ۱۱۱ عضو رسمی است) طی سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار به رسمیت شناخته می‌شود.

یکی از تاثیرات ثبت بِرند دو محصول استراتژیک این شرکت در مجامع بین‌المللی، هموار شدن مسیر صادراتی محصولات در سال ۱۳۹۳ بود. این امر در حالی رقم می‌خورد که صنایع داخلی، به‌ویژه صنعت فولاد به عنوان صنعت دوم پس از صنایع نفتی در طول سال‌های متمادی پس از انقلاب اسلامی، مورد تحریم کشورهای بزرگ غربی بوده‌اند. به نظر می‌رسد که به رغم وجود تحریم‌های فلج‌کننده دولت‌های غربی و همراهی برخی کشورهای همسایه برای همکاری با سازوکار مورد نظر آن‌ها، شرکت‌ معدنی و صنعتی گل‌گهر با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، پا را از صنایع داخلی فراتر گذاشته و به عنوان یک بِرند منطقه‌ای معرفی ‌شده است.

علاوه بر این، تا ده سال گذشته، مجموعه گل‌گهر به برداشت محدود سنگ‌آهن و فراوری آن به کنسانتره می‌پرداخت، اما اکنون بیش از ۱۵ میلیون تن گندله سنگ‌آهن تولید می‌کند که مصداقی از توسعه بِرند محصولات این شرکت در منطقه خاورمیانه است. همچنین در حال حاضر، بزرگ‌ترین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی کشور در اختیار گل‌گهر قرار دارد که به نظر می‌رسد با احداث واحد ذوب و نورد شرکت توسعه آهن و فولاد، به یکی از مطرح‌ترین فولادسازان کشور از نظر ایجاد ارزش افزوده تبدیل خواهد شد.

بِرندينگ و تنوع‌بخشی به محصولات

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با سابقه‌ای طولانی در زمینه اکتشاف، استخراج، تولید و فروش محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا در دو سطح بازارهای داخلی و خارجی، الگوی مناسبی برای توسعه صنایع فولادی کشور به حساب می‌آید.

مجموعه گل‌گهر، با ایجاد یک هویت بصری ـ فرهنگی در قالب محصولات معدنی و فولادی، علاوه بر اعتباربخشی به مشتریان قدیمی از مسیر کیفیت و اصالت تولیدی محصولات به همراه جذب و توسعه مشتریان جدید، امکان عملیاتی شدن طرح‌های توسعه‌ای در راستای ارتقای سیستماتیک بِرندینگ را در دو بخش کنسانتره و گندله به وجود آورده است.

یکی از سیاست‌های تبیین‌شده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور توسعه بِرندینگ، تنوع‌بخشی در سه سطح جغرافیایی، محصولات و بازارهای جهانی است. گسترش حوزه جغرافیایی، به عنوان سطح نخست برنامه‌های تنوع‌بخشی محصولات گل‌گهر به منظور توسعه برندینگ، شامل برخی پروژه‌های متعدد و متنوعی می‌شود که پروژه فولادسازی چابهار یکی از نمونه‌های منحصربه‌فرد در این زمینه است که مجموعه گل‌گهر در راستای عملیاتی‌ کردن آن، برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر دارد.

دومین سیاست مجموعه، سرمایه‌گذاری در معادن غیر از سنگ‌آهن برای توسعه هرچه بیشتر بِرند محصولات است. فرایند عملیاتی‌سازی کرومیت شهرستان بافت یکی از نمونه‌های‌ سرمایه‌گذاری شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای توسعه بِرند محصولات به حساب می‌آید.

سومین سیاست مجموعه، حضور فعال در سایر کشورها تحت عنوان سرمایه‌گذاری در معادن و فرآوری مواد معدنی است. برای نمونه، می‌توان به حضور این شرکت در مناقصه معدن سنگ‌آهن افغانستان و فعالیت تولید کنسانتره مس در کشور قزاقستان اشاره داشت. بنابراین توجه به معادن بین‌المللی خارج از کشور مولفه‌ای مهم برای گسترش بِرند گل‌گهر محسوب می‌شود.

علاوه بر موارد فوق، تنوع‌ بخشیدن به کسب‌وکارها، توسعه تکنولوژی‌ معدن‌کاری، استفاده از فرصت‌های هوشمندسازی، مکانیزه کردن فعالیت‌ها و توسعه زنجیره ارزش به‌ویژه در مورد زیرساخت‌ها شامل آب، برق و حمل‌ونقل، به منظور توسعه فعالیت‌های داخلی و منطقه‌ای به‌ویژه در صنایع پایین‌دست زنجیره فولاد، جزو نقشه راه‌ گل‌گهر برای تحقق هویت بِرندینگ شرکت در عرصه بین‌المللی به حساب می‌آیند.

چالش‌های توسعه بِرند گل‌گهر

به نظر می‌رسد که یکی از مغتنم‌ترین فرصت‌ها به منظور توسعه بِرندها توجه به چالش‌ها و ماهیت وجودی موانع است. عناصری به عنوان چالش‌ شناخته می‌شوند که از طریق آن‌ها بتوان ضمن دستیابی به نقاط ضعف فعالیت‌ها در سطح جهانی، گره‌های تولیدی را به‌سرعت گشود. بعضی از چالش‌ها در مسیر بِرندینگ گل‌گهر عبارت‌اند از: تامین مواد اولیه از طریق کشف پهنه‌های جدید و استخراج مواد معدنی، تامین تجهیزات و قطعات به‌روز مورد نیاز تولید بر اساس استانداردهای جهانی به منظور کاهش مصرف انرژی و تسریع در روند تولید، فروش و صادرات محصولات، خلق نوآوری برای کشف بازارهای هدف از طریق هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌ها و معرفی شفاف و اطلاع‌رسانی دقیق از جدیدترین روش‌های مورد استفاده برای تولید محصولات و رونمایی از محصولات جدید با ارزش افزوده.

همچنین حمایت بی‌واسطه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به منظور بومی‌سازی تجهیزات و قطعات به‌روز فرایند تولید محصولات، به همراه قبول ریسک ساخت قطعات مورد نیاز، جزو مواردی هستند که در راستای رفع چالش‌ تحریم‌ها برای ایجاد بِرند گل‌گهر به کار گرفته شده‌اند.

گل‌گهر، با دارا بودن ظرفیت‌های متعدد در طول زنجیره فولاد، فرصت‌های بی‌شماری برای ایجاد فرهنگ بِرندینگ این مجموعه در سطح جهانی به وجود آورده است. به نظر می‌رسد که این مجموعه برای خلق موقعیت‌هایی که بتواند فرصت‌های موجود را به طور تمام‌وکمال فعلیت بخشد، نیازمند اتخاذ سیاست‌هایی در زمینه اکتشاف، بهینه‌سازی مصرف انرژی و مشارکت گسترده در سطح بین‌المللی است.

با سرمایه‌گذاری و ورود آب خلیج فارس به منطقه گل‌گهر و شهر سیرجان، علاوه بر حفظ منابع زیست‌محیطی و تامین بلندمدت آب مورد نیاز فرایند تولید، سرمایه‌گذاری مناسبی برای تامین آب شرب منطقه کویر صورت گرفته است که طبعا در توسعه بِرند گل‌گهر موثر خواهد بود.

گل‌گهر و چشم‌انداز بِرندينگ

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با حفظ جایگاه صادراتی و توسعه بِرند، سیاست‌های متفاوتی را در قالب برنامه‌های متنوع در نظر گرفته است تا به واسطه آن بتواند ضمن تنوع‌بخشی به محصولات به منظور حفظ و ارتقای بازارهای هدف صادراتی، فروش محصولات را از طریق شناسایی بازارهای جدید به فروشی کارآمد و بر اساس استانداردهای بین‌المللی تبدیل کند.

از طرف دیگر، با تاکید مدیریت کلان و سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بر اتخاذ راهبردهایی برای تامین به‌موقع مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دست زنجیره فولاد در داخل و خارج از کشور، برنامه‌های متعدد و متنوعی در راستای تسریع در ارسال محصولات به دست مشتریان داخلی و خارجی تبیین شده است. در واقع، سیاست‌گذاری کلان گل‌گهر، با آگاهی از نقش سرعت در ارسال محصولات به مشتریان به منظور ایجاد و توسعه بِرند جهانی، دستورالعمل‌های متعددی را در زمینه توسعه حمل‌ونقل (زمینی، هوایی، دریایی و ریلی) محصولات به مقاصد صادراتی برنامه‌ریزی کرده است. با این حال، مدیریت بهینه هزینه‌ها و کاهش بهای تمام‌‌شده محصولات تولیدی، کاهش هزینه‌های مالی، فروش دارایی‌های راکد، تامین منابع مالی و ارزی از طریق فاینانس، تامین منابع مالی از طریق فروش شرکت‌ها در بورس، راه‌اندازی هرچه سریع‌تر پروژه‌های موجود و شرکت‌های تابعه، تکمیل زنجیره ارزش با حفظ توازن از طریق فروش محصول و رسیدن به تولید و فروش با اهداف تعیین‌شده جزو اولویت‌های مهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای ایجاد رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی و به تبع آن ایجاد یک بِرند بین‌المللی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.