چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
یادگاری ماندگار از وزارت صمت در فلات مرکزی و شرق کشور
24 اسفند 1399 - 10:03
شناسه : 8965
با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی انجام شد؛ بی‌شک امروز موضوع آب در دنیا و کشور ما به عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع مطرح است. وجود ذخایر مناسب معدنی در این بخش و نقش مهم معدن در اقتصاد، اشتغال و ارزآوری به کشور همزمان با سخت شدن فروش نفت، کشور ایران توانست با تکیه بر بخش معدن و صنایع معدنی بخش عمده ارز و کالاهای اساسی خود را تامین کند. به همین دلیل لزوم ایجاد طرح‌های توسعه‌ای در بخش معدن شرق و فلات مرکزی کشور، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح قطعه اول از خط نخست طرح ملی انتقال آب خلیج‌فارس به شهرستان سیرجان در آبان ماه سال جاری، اظهارداشت: پرسشی که برای بسیاری از کارشناسان به وجود می‌آید، این است که آیا باید آب را به معادن بیاوریم یا معادن را به کنار آب ببریم.

وی افزود: همه کارشناسان معتقدند که باید آب را به معادن بیاوریم زیرا این کار صرفه اقتصادی به همراه دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کنار معادن و صنایع پتروشیمی که می‌توانند از این آب استفاده کنند، ضمن بهره‌مندی بخش کشاورزی از این طرح، سایه شوم خشکسالی نیز از این مناطق رخت خواهد بست.

رییس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های دولت، بیان کرد: به کمک وزارت صمت کار بزرگی برای استان‌های شرقی از جمله استان خراسان رضوی در حال نهایی شدن است و آن پروژه آبرسانی از خلیج‌فارس به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان است. همچنین آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان از مسیر دیگری در حال اجرا است که این یک تحول تاریخی بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

روحانی همچنین در آیین افتتاح مرحله اول شیرین‌سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران اذعان داشت: تحقق پیدا کردن این پروژه امری غیرقابل باور بود. این طرح را باید انتقال آب امید نامگذاری شود چرا که امیدی دوباره به فلات مرکزی باز خواهد گشت افتتاح این طرح را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.

سخنان رییس جمهور حاکی از آن است که تجربه موفق افتتاح خط اول انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد که در ابتدا کاری نشدنی به نظر می‌آمد امروز این اراده را ایجاد کرد تا آغاز عملیات خطوط دوم، سوم و چهارم نیز با همان اراده آغاز شود.

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به استان‌های شرق و مرکز

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: این آیین روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور رییس جمهور برگزار خواهد شد.
جعفری با اشاره به جزییات این طرح ادامه داد: قطعه دوم خط اول انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع سرچشمه و قطعه سوم خط اول انتقال آب از خلیج‌فارس به اردکان (شرکت معدنی و صنعتی چادرملو)، در این روز افتتاح خواهد شد.
وی اعلام کرد: عملیات اجرایی خط دو انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی نیز با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور، آغاز می‌شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص انتقال آب به اصفهان به عنوان بخش دیگری از طرح، گفت: روز یکشنبه همچنین عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج‌فارس به استان اصفهان آغاز خواهد شد. همچنین در این روز به صورت همزمان عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان نیز افتتاح می‌شود.
جعفری حجم سرمایه‌گذاری در این طرح ملی انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان را ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد. به عینت رسیدن این رویای ناباورانه با افتتاح کامل خط اول و با این ریل‌گذاری صحیح و اجرای خطوط ۲ و ۳ و ۴، حیات و امید به توسعه پایدار را در فلات مرکزی و شرق کشور رقم خواهد زد. انجام این طرح از منویات مقام معظم رهبری و مورد تاکید ریاست جمهوری بوده است.


بنابراین ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۹ به عنوان یک برگ زرین و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران خواهد بود.
امید است با حمایت مسئولان و تلاش شرکت‌های مجری این طرح بزرگ زودتر از موعد به نتیجه رسد و شاهد شکوفایی بیشتر در عرصه اقتصاد، توسعه متوازن و اشتغال کشور باشیم.

مشخصات خطوط طرح انتقال آب خلیج‌فارس

پیش از برنامه آغاز خطوط دیگر که در آخرین هفته امسال انجام می‌شود، خط اول طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد عملیاتی شد.
میزان سرمایه‌گذاری خط اول به طول ۸۲۳ کیلومتر به ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اشتغال‌زایی این خط در دوران ساخت ۱۶ هزار نفر است.

خطوط ۲، ۳ و ۴ خط انتقال آب خلیج‌فارس

ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم در خطوط دو، سه و چهار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که میزان اشتغال‌زایی آن در دوران ساخت به ۵۴ هزار نفر می‌رسد.
خط دوم:
خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و رضوی خواهد رسید.
حجم سرمایه‌گذاری خط دوم به طول یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ظرفیت انتقال آب این خط ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است که اشتغالزایی آن در دوران ساخت آن به ۳۰ هزار نفر می‌رسد.
خط سوم:
همچنین خط سوم انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های یزد و اصفهان خواهد رسید. حجم سرمایه‌گذاری این خط ۹۱۰ کیلومتری به ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و اشتغال‌زایی طرح در دوران ساخت آن به ۱۴ هزار نفر می‌رسد.
خط چهارم:
خط چهارم انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان خواهد رسید.
این خط با سرمایه‌گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی برای ۱۰ هزار نفر در دوران ساخت، تا پنج سال آینده آب را به سیستان و بلوچستان خواهد رساند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.