پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
یونیزاسیون چمبر در فولادمبارکه بومی‎‌سازی شد
01 اردیبهشت 1400 - 10:44
شناسه : 10874
مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق گفت: کارکنان واحد بازرسی فنی و اتوماسیون ابزار دقیق با کسب دانش فنی، توانستند بومی‌سازی و ساخت یونیزاسیون چمبر (دتکتور اتاقک یونش) برای نصب در کمیت‌سنج‌های پرتویی خطوط نورد با موفقیت به ثمر برسانند و صرفه‌جویی قابل‌ توجهی برای فولادمبارکه به همراه آورند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولادمبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهزاد شیرانی مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق، اظهار داشت: در شرکت فولادمبارکه تعداد ۳۲ دستگاه ضخامت‌سنج و پوشش‌سنج در خطوط ناحیه نورد سرد قرار دارند، جهت اندازه‌گیری و کنترل ضخامت ورق و یا پوشش آن مشغول به کار هستند.

وی افزود: تاکنون در صورت بروز اشکال و خرابی این دتکتورها، اقدام به خرید و تعویض آن‌ها می‌شود و این امر با توجه به مسائل و مشکلات ناشی از تحریم و عدم فروش آن‌ها از طرف سازندگان اصلی که عمدتا شرکت‌های آمریکایی هستند، بسیار زمان‌بر و گران بود. به همین دلیل با توجه به سیاست کلی شرکت مبتنی بر استفاده از دانش و توان داخلی، تصمیم به بومی‌سازی این تجهیز گرفته شد.

مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق، گفت: با توجه به اینکه این دتکتورها از تکنولوژی بسیار خاص و پیشرفته‌ای برخوردارند، لازم بود کلیه اطلاعات عملکردی تجهیز از نظر اطلاعات ورودی، فرایند پردازش اطلاعات و سیگنال‌های خروجی تجهیز، شناسایی و مورد آنالیز قرار گیرد؛ به ‌نحوی‌که پس از ساخت و بهینه‌سازی تجهیز، امکان استفاده از آن در انواع دیگر سیستم‌های ضخامت‌سنج با خروجی دتکتور آنالوگ و دیجیتال وجود داشته باشد.

شیرانی بیان کرد: این پروسه تحقیق و آنالیز دقیق توسط تیم کارشناسان نگهداری و تعمیرات سیستم‌های پرتوزا صورت گرفت و نهایتا یک پروژه بومی‌سازی با محوریت قسمت نگهداری و تعمیرات سیستم‌های پرتوزا با همکاری واحد اتوماسیون و ابزار دقیق تاندم‌میل ناحیه نورد سرد، واحد بومی‌سازی و شرکت فکور پردازش چهلستون شروع شد.

وی ادامه داد: پس از گذشت حدود چهار ماه عملیات مهندسی معکوس سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شبیه‌سازی، تهیه نقشه مدارات الکترونیک و تست‌های اولیه، سرانجام تجهیز مذکور ساخته و با هماهنگی تعمیرات اتوماسیون و ابزار دقیق تاندم‌میل در سیستم ضخامت‌سنج بعد از استند ۵ با یک عملیات کالیبراسیون مجدد و اندازه‌گیری دقیق و صحیح ورق، با موفقیت نصب و راه‌اندازی شد.

مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون و ابزار دقیق در ادامه به صرفه‌جویی حاصل از بومی‌سازی این پروژه اشاره کرد و اذعان داشت: در حال حاضر ۳ عدد از نمونه بومی‌سازی‌شده با جوابگویی به تمامی پارامترهای مورد انتظار ساخته و نصب شده و برنامه‌ریزی جهت تامین یدکی و جایگزینی کلیه نمونه‌های خارجی به ‌تدریج در دستور کار قرار دارد. در این میان، با توجه به اینکه قیمت نمونه خارجی حدود ۹۰۰ میلیون تومان بود و نمونه ارتقایافته بومی‌سازی شده حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دربرداشت، در نهایت صرفه‌جویی حدود ۱۹ میلیارد تومانی برای فولادمبارکه رقم خورد.

عملکرد دتکتور بومی‌سازی‌شده مانند نمونه اصلی است

کامران کلوشانی رییس ابزار دقیق و کالیبراسیون نیز در خصوص مزایای اجرای این پروژه، گفت: دتکتور بومی‌سازی‌شده ضمن داشتن کارایی و عملکرد کامل نمونه اصلی، دارای مزایایی ازجمله سرعت نمونه‌برداری بهتر همراه با دقت بیشتر از ورق، نویزپذیری کمتر و اینترلاک دما جهت جلوگیری از آسیب دیدن تجهیز در صورت افزایش بیش از حد دمای محیط، همچنین خروجی آنالوگ و دیجیتال جهت استفاده در سیستم‌های ضخامت‌سنج سایر خطوط نورد است.

وی افزود: قسمت‌های اصلی این سیستم‌ شامل منبع تولید پرتو (اشعه ایکس یا گاما)، دتکتور (آشکارساز)، استاندارد مگازین و کنترل باکس است. دتکتورهای مورد استفاده در این تجهیزات، بسته به میزان دقت اندازه‌گیری موردنیاز، عمدتا از دو نوع آشکارساز سوسوزن (scintilation) و آشکارساز گازی هستند که اصطلاحا اتاقک یونش (Ionization Chamber) نامیده می‌شوند. بدین منظور در خطوط تاندم‌میل نورد سرد که دقت نسبتا بالایی در اندازه‌گیری و کنترل ضخامت ورق در قفسه‌های ورودی و خروجی وجود دارد، از این دتکتورها استفاده شده و می‌شود.

رییس ابزار دقیق و کالیبراسیون، عنوان کرد: از مهم‌ترین آثار الکتریکی پرتوها در محیط، ایجاد یونش است و عمده‌ترین کاربرد یونش ناشی از برخورد پرتوها با ماده را می‌توان در آشکارسازهای گازی مشاهده کرد. در این آشکارسازی‌ها، فضای بین دو الکترود از گاز مناسبی پر شده و الکترودها به یک منبع تغذیه جهت ایجاد اختلاف پتانسیل متصل می‌شوند.

کلوشانی ادامه داد: در این فعالیت براثر برخورد پرتو فرودی به آشکارساز، تعدادی از اتم‌های گاز یونیزه شده و در نتیجه تعدادی جفت یون (الکترون و یون مثبت) تولید می‌شود که در آن جفت یون‌ها تحت تاثیر اختلاف پتانسیل اعمال‌ شده به طرف الکترود ناهم‌نام حرکت کرده و جذب می‌شوند. و در خروجی، جریان یا پالس الکتریکی ایجاد می‌گردد که این جریان الکتریکی تقویت شده و مبنای اندازه‌گیری ضخامت ورق درنظر گرفته می‌شود؛ ضمن اینکه در سیستم‌های ضخامت‌سنج، ورق تولیدی از فضای مابین منبع تولید پرتو و دتکتور عبور می‌کند. مقداری از پرتوهای تابش ‌شده به سمت ورق، بسته به جنس و همچنین ضخامت، جذب آن شده و مقداری نیز از ورق عبور می‌نماید. پرتوهای عبوری از ورق به دتکتور وارد شده و طبق فرایند توضیح داده‌شده، مبنای اندازه‌گیری ضخامت ورق می‌شوند.

وی در پایان از زحمات و همکاری همکاران ما در قسمت‌های قطعات یدکی، بومی‌سازی، دفتر فنی، اتوماسیون و ابزار دقیق تاندم‌میل که در این پروژه ما را یاری نمودند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.