سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت ×
یکپارچگی دولت و بخش خصوصی، رمز بقای تولید است
14 تیر 1402 - 15:50
شناسه : 34780
مدیرعامل شرکت الوان صادق توس: مدیرعامل شرکت الوان صادق توس، تولیدکننده قوطی و پروفیل فولادی گفت: در روزهایی که تورم و افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید، ادامه فعالیت واحدهای صنعتی را بیش از پیش دشوار ساخته است، همکاری و اتحاد دولت و بخش خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز‌ رفع بسیاری از چالش‌های موجود باشد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، محمدحسن صادقی، بیان کرد: شرکت الوان صادق توس از سه خط تولید مجزای قوطی و پروفیل فولادی، رنگ و تینر صنعتی و روغن موتور تشکیل شده است. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کردیم و بعد از حدود سه دهه فعالیت، حدود دو سال است که به ناچار دو خط رنگ‌سازی و روغن‌سازی مجموعه را تعطیل کرده‌ایم و به صورت سفارش‌محور، مشغول تولید قوطی و پروفیل هستیم.

تغییرات مداوم مدیریتی به نفع تولید نیست

وی در خصوص مشکلات تولید طی ماه‌های اخیر، عنوان کرد: وضع قوانین و دستورالعمل‌های دست و پاگیر اداری و همچنین تغییرات مکرر مدیران در سازمان‌های دولتی، مهم‌ترین معضلی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. این مشکلات به قدری در سالیان اخیر افزایش یافته است که مدیران عامل شرکت‌های صنعتی کوچک‌مقیاس به جای اینکه به دنبال توسعه تولید باشند، بیشتر زمان خود را در ادارات و سازمان‌های مختلف در راستای رفع چالش‌های موجود سپری می‌کنند. با تغییرات مدیریتی در بخش‌های مختلف مانند بورس کالای ایران، هر بار بخشنامه جدیدی در زمینه نحوه تامین مواد اولیه ابلاغ می‌شود و برای مثال اگر یک واحد صنعتی به دنبال ازسرگیری فعالیت خود بعد از دو تا سه ماه تعطیلی موقت باشد، باید زمان فراوانی را صرف تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از این تالار صنعتی کند. در حال حاضر، موعد تحویل ورق گرم فولادی خریداری شده در بورس، سه ماه پس از ثبت زمان خرید آن است و مشخص نیست که طی این سه ماه چه اتفاقاتی در سطح بازار رخ دهد. این مسئله در کنار بروکراسی‌های اداری فراوان و زمان‌بر در بورس کالا، باعث شده است تا بسیاری از تولیدکنندگان پروفیل فولادی، مواد اولیه مورد نیاز خود را بازار آزاد تامین کنند.

مدیرعامل شرکت الوان صادق توس افزود: در حال حاضر ثبت اطلاعات شرکت‌ها در سامانه بهین‌یاب به منظور تعیین میزان سهمیه ماده اولیه، به یکی دیگر از معضلات عمده واحدهای تولیدی تبدیل شده است. متاسفانه ما شاهد آن هستیم که وزارت صمت به عنوان متولی اصلی بخش صنعت و معدن در کشور، چوب لای چرخ تولیدکنندگان می‌گذارد و اختلال‌های به وجود أمده در این سامانه که گاهی اوقات رفع آن‌ها در حدود چند ماه نیز زمان می‌برد، تمام برنامه‌ریزی‌های واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داده و مختل می‌سازد. شرکت الوان صادق توس در شهرک صنعتی توس استان خراسان رضوی واقع شده است و گاهی اوقات ما برای رسیدگی و پیگیری برخی امور اداری، ناچاریم به استان تهران مراجعه کنیم؛ در حالی که همین مسئله ممکن است چهار تا پنج روز کامل کاری به طول بینجامد و زمان و انرژی فراوانی از ما بگیرد.

صادقی در ادامه به قطعی برق واحدهای صنعتی طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: طبق دستورالعمل‌ ابلاغ شده به واحدهای صنعتی در خصوص سهمیه‌بندی برق صنایع در تابستان امسال، برق این واحدها از ساعت ۱۱ تا ۲۳ طی یک روز در هفته قطع می‌شود. ما معتقدیم که بهتر بود برق صنایع را یک روز کامل کاری قطع کنند؛ چراکه از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح عملا هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد.

نیازمند اتحاد دولت و بخش خصوصی هستیم

وی با تاکید بر اینکه دولت و بخش خصوصی باید همپای یکدیگر در راستای رفع مشکلات موجود گام بردارند، اظهار داشت: توسعه تولید و پیشرفت اقتصادی، همکاری همه‌جانبه دولت و فعالان بخش خصوصی را می‌طلبد؛ در غیر این صورت اگر هرکدام به دنبال اجرای برنامه‌های خود باشند و یک هم‌دلی و همکاری بلندمدت میان آن‌ها شکل نگیرد، نمی‌توان چندان به آینده تولید امیدوار بود. متاسفانه دولت هم‌اکنون با کسری بودجه شدید مواجه شده و به دنبال جبران آن از روش‌های مختلف همچون استقراض از بانک‌ها و اخذ انواع مالیات از فعالان بخش خصوصی است؛ در حالی که بانک‌ها و موسسات مالی خود با چالش کمبود نقدینگی مواجهند و میزان تولید و فروش در شرکت‌های خصوصی نیز به قدری کاهش یافته که قادر به پرداخت مالیات‌ نیستند. درخواست ما از مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور این است که حداقل امتیازاتی برای شرکت‌هایی که بعد از یک وقفه طولانی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، در نظر بگیرد تا دغدغه کمتری در این زمینه داشته باشند. حدود ۶ ماه است که ما به دنبال راه‌اندازی مجدد خط تولید رنگ‌ و تینر صنعتی در مجموعه هستیم اما متاسفانه به قدری درگیر مشکلات اداری و مالیاتی طی این مدت شده‌ایم که هنوز تکلیف این امر مشخص نیست. ما متوجه شرایط سخت و بحرانی‌ای که دولت به ویژه در حوزه اقتصاد با آن مواجه شده است، هستیم و انتظار حمایتی خاصی هم نداریم اما خواهشمندیم که حداقل چوب لای چرخ تولیدکنندگان نگذارند.

مدیرعامل شرکت الوان صادق توس در ارتباط با اعطای تسهیلات حمایتی به تولیدکنندگان، اظهار داشت: اگر یک واحد صنعتی پس از مراحل سخت و زمان‌بر اداری، موفق به دریافت تسهیلات شود، بانک‌ها و موسسات مالی در ادامه به قدری تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهند که فرد از دریافت وام پشیمان می‌شود! یعنی تنها کافی است گردش مالی شرکت به دلایل مختلف اعم از کاهش تولید، توقف صادرات و… کاهش پیدا کند و درست همان زمان است که بانک سختگیری‌های خود را آغاز می‌کند؛ در حالی که اگر گردش مالی یک واحد تولیدی مناسب باشد، دیگر نیازی به دریافت وام ندارد. ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود، نمی‌توان برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید کرد و ممکن است تولید و درآمد شما در یک بازه زمانی مشخص، کاهش و یا افزایش پیدا کند.

نیروی انسانی متخصص یک نعمت است

صادقی با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه، به یک چهارم کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از نیروی انسانی شاغل در خطوط مختلف تولید شرکت به ویژه رنگ‌سازی را افراد باتجربه و متخصص تشکیل می‌دادند که متاسفانه در حال حاضر آن‌ها را در اختیار نداریم و امیدواریم پس از راه‌اندازی مجدد این خط، بتوانیم دوباره در خدمت آن‌ها باشیم؛ چراکه در حال حاضر جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و متعهد، به فرایندی سخت و دشوار تبدیل شده است و بسیاری از واحدهای صنعتی با معضلی به نام کمبود نیروی انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

صادقی در پایان با تاکید بر اینکه یک تولیدکننده واقعی تحت هر شرایطی به فعالیت خود ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: باور ما بر این است که توسعه تولید در واحدهای صنعتی فعال، ارجح‌تر از راه‌اندازی خطوط تولید جدید است که بدون شک، توسعه و پیشرفت جز در سایه اتحاد و یکپارچگی دولت و بخش خصوصی محقق نخواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.