چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
‌عملکرد دانش‌بنیان‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی
18 خرداد 1401 - 13:52
شناسه : 28759
رییس مرکز نوآوری ایمینو گفت: طی سال‌های گذشته حرکت بخش معدن و صنایع معدنی کشور به سمت فناوری به دلیل وجود انرژی و مواد معدنی ارزان، همچنین ساختار سنتی بخش، کند بوده است و تنها ۵۶ شرکت‌ دانش‌بنیان در این بخش فعالیت می‌کنند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسین منصوری رییس مرکز نوآوری ایمینو، در جریان برگزاری رویداد کارشناسی و تجاری‌سازی استارتاپ‌های برگزیده جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین۳)، اظهار داشت: اکنون ۵۶ شرکت‌ دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت دارند و برآورد می‌شود تا ۳۵۰ شرکت نیز بتوانند کمک حال این بخش باشند.

وی افزود: در جهان بین بیش از ۱.۱ میلیون استارتاپ وجود دارد که تنها ۹۵۶ استارتاپ معدنی فعال هستند و برای ایران نیز تاکنون به دلیل وجود انرژی و مواد معدنی ارزان، همچنین ساختار سنتی بخش، حرکت به سمت فناوری کند بوده است. پس از برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره اینوماین۳ در آبان‌ ماه سال ۱۴۰۰، از بین حدود ۱۴۰ ایده راه یافته به این رویداد ۱۱ ایده برگزیده و برتر انتخاب شدند. در جریان برگزاری این رویداد، ۱۱ ایده یاد شده حضور دارند که به ارائه مجدد خود با حضور کارشناسان بخش می‌پردازند و در سه سطح TRL1 تا TRL3 (چهار ایده)، TRL4تا TRL6 (چهار ایده) و TRL7 تا TRL9 (سه ایده) تقسیم‌بندی شدند.

منصوری، گفت: ‌این ایده‌ها و صاحبان آن‌ها باید دوره‌های پیش‌شتابدهی را بگذرانند تا پس از مشخص شدن اینکه استارتاپ هستند، از نظر توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری مورد حمایت قرار بگیرند. وظیفه ایمینو، کمک به استارتاپ‌ها از ایده تا کسب و کار است و در این زمینه، با در اختیار قرار دادن مشاوران و ارائه آموزش‌های مدیریت و کسب و کار به یاری آن‌ها خواهد شتافت. ایده‌هایی که در سطح TRL1 تا TRL3 دسته‌بندی شده‌اند، مطابق تفاهم‌نامه ایمینو با پارک‌های علم و فناوری، زیر چتر حمایتی این پارک‌ها قرار خواهند گرفت تا به TRL4تبدیل شوند. ضمن اینکه از ۵۰ میلیون تومان پرداخت نقدی از سوی ایمینو برخوردار می‌شوند.

جری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی تاکید کرد: ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL4تا TRL6 ضمن برخوردار شدن از حمایت مالی تا ۱۵۰ میلیون تومان برای نیازهای کارگاهی و آزمایشگاهی، تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز از پرداخت نقدی بهره‌مند می‌شوند که از منابع ایمینو پرداخت می‌شود. این‌ ایده‌ها تا ۶ ماه تحت حمایت ایمینو هستتند تا مدل کسب و کار مشخص شود و حتی برای آن‌ا خلق بازار خواهیم کرد تا زمانی که وارد بازار می‌شوند مشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL7 تا TRL9 نیازمند توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری هستند که در این زمینه‌ها مورد کمک قرار خواهند گرفت، همچنین ایمینو به تسهیل‌گری و شبکه‌سازی برای آن‌ها خواهد پرداخت. این ایده‌ها همچنین به سمت شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی، VC‌ها (صندوق‌های پژوهش و فناوری)‌ یا CVCها (شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر) سوق داده خواهند شد. ایمینو از ابتدای افتتاح در شهریور ماه ۱۳۹۹، تا پایان پارسال توانسته بود ۱۱ استارتاپ بخش معدن و صنایع معدنی را از خدمات خود بهره‌مند کند و در سال جاری ۱۶ استارتاپ را در برنامه داریم که امروز و طی همین رویداد نیز ۱۱ ایده مورد واکاوی قرار می‌گیرند تا شاید بتوانند از خدمات ایمینو برخوردار شوند.

مجری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی در پایان خاطرنشان کرد: از ۱۱ استارتاپ یاد شده، دو مورد آن‌ها در زمینه‌های لیچینگ مس و جمع‌آوری داده‌ها در زنجیره‌های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی موفق به ورود به بازار شدند که به‌ طور قطع در کمک به توسعه این بخش موثر بوده‌اند. ایمینو مرکز جذب و ساماندهی استارت‌آپ‌های معدنی و صنایع معدنی کشور است که ماموریت دارد با شناسایی ایده‌های نو در این بخش و حمایت از صاحبان اندیشه به اقتصادی کردن این ایده‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.