سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
۱۰۳ درصد از اهداف طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک تحقق یافت
11 بهمن 1399 - 10:39
شناسه : 5971
مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اعلام کرد: براساس آمارهای حاصله، 103 درصد از اهداف این طرح به‌عنوان یکی از اولویت‌های طرح اقتصادی مقاومتی محقق شده است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سید رضا عظیمی در آستانه فرا رسیدن دهه مبارک فجر درباره طرح اقتصادی مقاومتی اظهار داشت: در راستای اهداف طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال ۹۹، شناسایی و اولویت‌بندی ۸۱۲ معدن، انجام اقدام کلینیکی روی ۴۴۴ معدن و نیز احیا، فعال‌سازی و توسعه ۲۰۰ معدن اجرایی شده است.

وی افزود: همچنین طی امسال، حمایت و توسعه ۱۲ واحد فراوری انجام شد. هدف‌گذاری طرح در سال ۹۹، احیا، فعال‌سازی و توسعه ۲۰۰ معدن بود اما گزارش‌ها حاکی از آن است که توسعه ۲۰۶ معدن با اشتغالزایی ۲۶۰۲ نفر و تولید سالانه ۶۹۰۲ هزار تن ماده معدنی اعم از فلزی، غیر فلزی، سنگ‌های تزیینی و مصالح ساختمانی بوده است.

تحقق ۹۷٫۳ درصدی اهداف طرح احیا

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به اقدامات این طرح در سال ۹۸، تصریح کرد: طی سال گذشته، احیا و فعال‌سازی ۱۴۶ معدن از برنامه ۱۵۰ معدن طرح مذکور ( ۹۷٫۳ درصد تحقق اهداف) و اقدامات کلینیکی برای ۱۰۲۰ معدن انجام شد.

وی ادامه داد: شناسایی ۴۴۹۴ معدن غیرفعال، بررسی ۲۱۳۰ معدن در قالب ۳۶۴ پروژه و انعقاد ۳۲ تفاهم‌نامه شامل (۱۶ تفاهم نامه سرمایه‌گذاری، ۸ تفاهم نامه پژوهشی و آموزشی، ۶ تفاهم‌نامه تامین مالی و ۲ تفاهم‌نامه مرتبط با توسعه استارتاپ‌ها)، بخش دیگری از اقدامات سال ۹۸ است.

دستاوردهای طرح احیای معادن

عظیمی با اشاره به افزایش ارزش افزوده محصولات معدنی و توسعه شبکه‌های تخصصی بخش معدن به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک گفت: مطرح شدن پتانسیل‌های معدنی به‌عنوان یکی از منابع اقتصاد بدون نفت کشور، شکل‌گیری هسته طرح با حضور اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خانه معدن و ایجاد زمینه مشارکت و هم‌افزایی تشکل‌های بخش خصوصی معدن، از جمله این دستاوردهاست.

وی ادامه داد: آمایش به روز دقیق و جامع از معادن کوچک مقیاس کشور به تفکیک استانی، ایجاد شفافیت و اطلاع رسانی گسترده همه فعالیت‌ها به‌منظور زمینه‌سازی فرصت مساوی برای همه بنگاه‌های تولیدی بخش معدن، فراهم شدن زمینه هدایت و جذب سرمایه بخش خصوصی در بخش معدن و صنایع معدنی و نیز تقویت و تکمیل زنجیره تولید مواد معدنی در کشور، بخش دیگری از دستاوردهای طرح مذکور است.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس خاطرنشان کرد: ایجاد و ارتقای شبکه تخصصی بخش معدن، حرکت به سمت کاهش خام فروشی مواد معدنی و توسعه مناطق روستایی با احیای معادن در مناطق محروم و نیز اجرای طرح با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، از جمله دستاوردهای طرح یاد شده است.

عظیمی بیان کرد: ایجاد زیرساخت مناسب و اطلاع رسانی برای فرهنگ‌سازی و نحوه پذیرش و مراجعه ذینفعان، شناسایی و معرفی فرصت‌های کوچک معدنی برای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف کشور و توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته، ازجمله دستاوردهای طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است.

سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سالِ «جهش تولید» نامگذاری شد. رهبر انقلاب در پیام نوروزی‌شان با اشاره به مساله‌ رونق تولید، اقدامات انجام شده در این زمینه را کافی ندانسته و خواستار برنامه‌ریزی و تلاش حداکثری از سوی مسئولان و مجموعه‌های جوان برای بهبود و رشد محسوس مسئله‌ی تولید داخلی شدند.

با توجه به ادامه بحران اقتصادی ناشی از فشارهای بین‌المللی به ویژه تحریم‌های ظالمانه آمریکا، عدم تحقق پیش‌بینی فروش نفت و اختلال در تامین بودجه مورد نیاز کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت تولید و اشتغال با شعار جهش تولید، در سال جاری نیز پروژه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.