سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
۱۲ آنومالی با اهمیت سرب و روی شناسایی کرده‌ایم
03 دی 1400 - 18:39
شناسه : 22155
مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و مجری طرح اکتشاف سرب و روی کرمان گفت: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور فعالیت‌های خود را در حوزه معدن و اکتشاف گسترش داده و پهنه‌های اکتشافی سرب و روی را در شمال استان کرمان در اواخر سال 1396 در اختیار گرفته و پس از فعالیت های پی‌جویی سطحی توانسته‌ایم 12 آنومالی با اهمیت را در این مناطق شناسایی کنیم.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، احد علیخانی مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، اظهار داشت: فعالیت‌های فاز شناسایی و پی جویی پهنه اکتشافی شماره ۱۴ را با مساحتی بالغ بر یک هزار و دویست کیلومتر مربع در شهرستان‌های کوهبنان و راور در شمال استان کرمان با موفقیت به انجام رساندیم و در این مرحله هفت هزار و ۸۰۰ متر گمانه اکتشافی را در فاز اول شناسایی  در محدوده ۲۵۰ کیلومتری در حال اجرا است.

شناسایی آنومالی‌های جدید سرب و روی

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور افزود: اکتشافات را بر پایه آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از نیروهای متخصص و خبره داخلی انجام دادیم که عمده فعالیت‌ها بر پایه مشاهدات عینی و پیمایش‌های زمینی استوار بوده و با انجام عملیات صحرایی به نتیجه رسیده است. خروجی این اکتشافات منجر به این شد که توانستیم ۱۲ آنومالی روی و سرب مساعد را در شهرستان‌های کوهبنان و راور شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این گستره جغرافیایی از گذشته‌های بسیار دور عملیات اکتشاف، استخراج و استحصال فلزات و محصولات سرب و روی انجام می‌شده است. تولید توتیا یا ترکیب اکسید روی از جمله این محصولات استراتژیک دوران کهن بوده است و منطقه کوهبنان به خاطر تولید این محصول شهرت جهانی داشته است. این ماده که خاصیت دارویی داشته از این منطقه به کشورهای اروپایی و چین صادر می‌شده است و این موضوع در متون قدیمی به ویژه جهانگردان اروپایی آمده است.

مجری طرح اکتشاف سرب و روی کرمان تاکید کرد: این منطقه پتانسیل بسیار بالایی داشته است. در حالی که تاکنون اکتشافات سیستماتیک در آن صورت نگرفته است اما شرکت صبانور برای نخستین بار این اکتشافات سیستماتیک را انجام داد و خوشبختانه با دانش همکاران و پشتکار نیروهای شرکت توانستیم ۱۲ آنومالی مساعد که قابلیت ثبت هم داشتند را شناسایی کنیم.

ثبت پنج محدوده در سامانه کاداستر و اخذ دو پروانه اکتشافی

علیخانی ادامه داد: این ۱۲ آنومالی را در قالب پنج محدوده اکتشافی در سامانه کاداستر وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت کردیم و توانستیم در مورد دو محدوده پروانه اکتشاف دریافت کنیم. در خصوص سه محدوده دیگر استعلام همه ارگان‌ها اخذ شده و تنها استعلام سازمان انرژی اتمی مانده و این سازمان هم به صورت مشروط اعلام موافقت کرد است و فعالیت‌های اکتشافی با نظارت کارشناسان سازمان یادشده در حال انجام است و سازمان انرژی اتمی روی آنومالی‌ها نظارت کافی را دارد.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های اکتشافی را در این ۱۲ آنومالی به صورت جدی آغاز کردیم و برای تمامی آنومالی‌های مورد نظر عکس‌های دقیق و نقشه‌های توپوگرافی و زمین شناسی با استفاده از تکنولوژی پهپاد تهیه شد. در ادامه عملیات ژئوفیزیک به روش IP-RS بر روی این محدوده‌ها انجام و براساس نتایج بررسی‌های زمین شناسی و ژئوفیزیکی، عملیات راهسازی و حفاری گمانه طراحی و در حال انجام است تا با حفر این گمانه‌های پیشران بتوانیم حداکثر طی‏ ۹ ماه آینده حفاری را در این مناطق تکمیل نموده و مطالعات لاگینگ یا چاه پیمایی روی گمانه‌ها انجام دهیم.

قصد احداث کارخانه فراوری داریم

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور تصریح کرد: در صورتی که این مطالعات به رگه‌ها و ذخایر قابل توجهی برخورد کند، فعالیت‌های اکتشافی خود را در منطقه گسترش خواهیم داد. خروجی نهایی فعالیتی که در این منطقه قرار است انجام شود این است که بتوانیم تحولی را در منطقه استان کرمان و جنوب استان یزد انجام دهیم؛ به طوری که این منطقه بتواند خود را به عنوان قطب سوم سرب و روی کشور مطرح نماید.

مجری طرح اکتشاف سرب و روی کرمان عنوان کرد: باید به این موضوع اشاره شود که معادن متروکه سرب و روی زیادی در شمال استان کرمان و جنوب استان یزد و سایر استان‌های همجوار وجود دارد (حداقل ۱۳۰ معدن متروکه) که این معادن متروکه به دلیل نبود کارخانه فراوری در مدار تولید قرار ندارند. به این ترتیب حجم زیادی از اشتغال در این معادن مغفول مانده است.

علیخانی اذعان کرد: با اینکه مجوزهای اولیه را برای احداث کارخانه فراوری اخذ کردیم اما باید میزان ذخایر معدنی و خوراک مورد نیاز کارخانه به حدی برسد که حداقل بتوان ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه را از منابع در اختیار شرکت صبانور تامین نمود. باقی‌مانده خوراک نیز از معادن فعال و متروکه در منطقه تامین خواهد شد؛ به گونه‌ای که تمامی معادن متروکه فعال می‌شوند و می‌توان تحول بزرگی را در منطقه شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه این منطقه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، عنوان کرد: صبانور برای استفاده از این پتانسیل‌ها وارد شده است. البته امیدوار هستیم دیگر مجموعه‌های توانمند نیز به فعال‌سازی پتانسیل‌های منطقه شمال کرمان و جنوب استان یزد وارد شوند و اکتشافات سیستماتیک را انجام دهند تا همه بتوانیم منشاء خیر و برکت برای این استان‌ها و کل کشور باشیم.

برآورد اولیه پس از اکتشافات عمقی

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر برآورد اولیه از میزان ذخایر، بیان کرد: در این مقطع نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان ذخایر معدنی منطقه داشت؛ چراکه ممکن است میزان خطا در برآورد وجود داشته باشد. در این رابطه باید گمانه‌های اکتشافی به صورت عمقی حفر شوند و مطالعات تکمیلی روی آن‌ها صورت گیرند تا بتوان به تخمین درست و قابل قبولی از میزان ذخایر استخراجی دست یافت.

مجری طرح اکتشاف سرب و روی کرمان مطرح کرد: در حال حاضر اکتشافات به صورت سطحی و حفر ترانشه‌ها انجام شده و به رخنمون‌ها و رگه‌های اولیه ذخایر دست پیدا کرده‌ایم؛ اما تخمین اینکه این رگه‌ها تا چه عمقی و چه ضخامتی پیش رفته‌اند، نیازمند مطالعات تکمیلی و پیمایش‌های عمقی است.

‏علیخانی در پایان خاطرنشان کرد: طی ۹ ماه آینده می‌توان برآورد اولیه از میزان ذخایر ارائه کرد؛ اما نکته قابل توجه در خصوص منطقه این است که ذخایر و معادن متروکه پراکندگی زیادی دارند و تمامی فعالیت‌ها روی معادن قدیمی به صورت شدادی بوده که این موضوع نشان می‌دهد منطقه دارای پتانسیل بالایی است و می‌توان به این آینده معدنی این منطقه امیدوار بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.