سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
۲۴ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری شرکت مس در مجتمع سونگون
23 شهریور 1400 - 16:18
شناسه : 17785
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در آیین عقد قرارداد احداث کارخانجات تولید مس کاتد در مجتمع معدن مس آذربایجان با بیان اینکه ۲۴ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در توسعه‌ مجتمع معدن مس سونگون در دستورکار قرار گرفته است، گفت: این میزان بعد از تکمیل فاز چهارم کنسانتره مس به ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در آیین عقد قرارداد احداث کارخانجات تولید مس کاتد در مجتمع معدن مس آذربایجان، اظهار داشت: میزان ذخایر مس سونگون طی دو سال اخیر، ۵۲۳ میلیون تن ارتقا یافته و استفاده از تکنولوژی‌های برتر در اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در دستورکار بوده است و در این راستا نیز ۱۵ دستگاه حفاری آخرین مدل خریداری و تا سه ماه آینده وارد کشور می‌شود و پنج دستگاه از آن‌ها در معدن مس سونگون مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه میزان ذخایر قابل استخراج مس سونگون تا چهار سال گذشته، ۳۲۰ میلیون تن بود، افزود: اکنون میزان کل ذخایر مس سونگون به دو میلیارد تن رسیده که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن از آن، اقتصادی و قابل استخراج است. علاوه بر این میزان متوسط عیار مس موجود در مجتمع مس سونگون ۰.۵۶ درصد است که معادل ۱۵ میلیون تن مس خالص می‌شود. در حالی که مجموع ذخایر مس خالص کشور به ۴۰ میلیون تن رسیده و ذخایر بین‌المللی مس خالص جهان نیز بالغ بر ۸۵۰ میلیون تن است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: اکنون ایران در رتبه هفتم جهان از نظر ذخایر مس قرار دارد و با توجه به اکتشافاتی که با استفاده از دستگاه‌های آخرین مدل انجام خواهد گرفت، حداقل به رتبه ششم دنیا از این نظر دست می‌یابیم.

سعدمحمدی با بیان اینکه معدن مس سونگون، هفتاد و چهارمین معدن بزرگ مس در جهان و معدن مس سرچشمه نیز با دارابودن یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تن مس قابل استخراج، سی و چهارمین معدن بزرگ مس دنیا است، بیان کرد: در مجموعه تولید کاتد مس سونگون، تمامی برنامه‌ریزی‌ها و توافقات برای تولید ۲۰۰ هزار مس کاتد انجام می‌گیرد. در این راستا احداث این پروژه تا یکم مهرماه وارد مرحله اجرا می‌شود لذا در این قرارداد برای تولید کاتد مس، از تکنیک حمام‌های ذوب به عنوان آخرین فناوری و تکنیک جهانی در ذوب مس استفاده خواهد شد که کمترین آلودگی و بهترین بهره‌وری را خواهد داشت.

وی با اشاره به تولید اسید سولفوریک در این مجموعه، ادامه داد: قیمت این ماده در بازارهای جهانی، ۱۶۸ دلار است اما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صددیم قابلیت تبدیل آن به اسید فسفریک با قیمت یک هزار و ۲۵۰ دلار را اجرایی کنیم. لذا از این طریق کودهای فسفری برای استفاده کشاورزان در آذربایجان شرقی که قطب تولیدات کشاورزی است نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با اشاره به بخش فلوتاسیون سرباره در این مجموعه، اذعان داشت: طی ۵۰ سال عمر تولید مس در ایران، همواره سرباره‌های ذوب روی زمین موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند، بر اساس تکنیک جدید فلوتاسیون سرباره، این سرباره‌ها تبدیل به فلوتر و سپس وارد چرخه ذوب خواهند شد. همچنین از آنجایی که برای تولید ۲۰۰ هزار تن مس کاتدی در مجتمع معدن مس سونگون به یک میلیون تن کنسانتره نیاز داریم با افتتاح‌ چهار فاز تولید کنسانتره مس، ظرفیت تولید آن‌ها به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید. فاز سوم کنسانتره تا پایان ماه جاری تعیین تکلیف شده و فاز چهارم نیز آغاز خواهد شد.

سعدمحمدی با تاکید بر افزایش کمک‌های اجتماعی این شرکت در منطقه، تصریح کرد: سه میلیارد تومان برای احداث مدارس ورزقان و ارتقای بیمارستان این شهر اختصاص می‌یابد. شرکت ملی صنایع مس ایران توجه به روستاها، کمک‌های معیشتی و اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار توانمندسازی و گردش تسهیلاتی کم بهره را در دستورکار قرار داده است.

وی با اشاره به قطعی برق در مجتمع مس سونگون ورزقان، یادآور شد: قطعی برق منجر به تعطیلی کار و ضرر اقتصادی به مجموعه شد، اما تلاش کردیم تا کمبود تولید را جبران کنیم و امروز نیز می‌توان گفت که تولید امسال مس کمتر از سال گذشته نبوده است. علاوه بر این در خصوص مالیان مجتمع سونگون نیاز به لایحه‌ای در مجلس داریم تا بر اساس آن به جای پرداخت مالیات به خزانه کشوری، مستقیما به منابع استانی مالیات پرداخت کنیم. البته سود خالص سالانه معدن مس سونگون هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان با اشاره به وضعیت درخشان این شرکت در بورس، خاطرنشان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران تنها مجموعه‌ در کشور است که تا پایان مردادماه سال جاری توانسته ۱۰۴ درصد رفع تعهد انجام دهد و تمامی امور آن نیز با شفاف‌سازی انجام شود.

بر اساس این گزارش، قرارداد EPC مهندسی، تدارکات و اجرا  مابین شرکت مس ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد که موضاعات مورد تعهد در آن شامل مجموعه کارخانجات ذوب، پالایش، اسید، اکسیژن و فلوتاسیون سرباره مس می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.