سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت ×
۲۴۰ معدن استان تهران فعال است
29 خرداد 1400 - 13:31
شناسه : 13922
معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: از 280 معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان تهران تنها 240 معدن معادل 85 درصد فعال هستند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی عبدی معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، اظهار داشت: ۵۰ درصد از معادن سطح کشور فعال هستند که در این بین معادن فعال استان تهران نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است. لذا ۸ تا ۱۰ درصد استخراج معدن به تهران اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بیشترین معادن سطح استان در حوزه مصالح ساختمانی است که برای تامین نیاز داخل کشور و بخشی نیز فراوری و به سنگ اختصاص دارد که به سایر نقاط جهان صادر می شود.

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، گفت: در استان تهران ۳۵۰ معدن دارای مجوز هستند که از این تعداد ۲۸۰ معدن دارای بهره‌بردار و ۷۰ معدن فاقد بهره‌بردار هستند که از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت و درج آگهی در روزنامه رسمی کشور به مزایده گذاشته شده است.

عبدی با اشاره به وضعیت معادن طی چهار سال گذشته، بیان کرد: ۱۱۳ پروانه بهره‌برداری صادر و یا تمدید شد و توانست برای یک هزار و ۶۷۷ نفر اشتغال ایجاد کند. البته کل سرمایه‌گذاری انجام شده در این معادن به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. طی مدت یاد شده و در دولت تدبیر و امید، ۳۸ پروانه اکتشاف، ۲۱ فقره گواهی کشف و ۱۳۱ فقره مجوز برداشت صادر شد.

وی با بیان اینکه وضعیت معادن استان تهران شفاف‌سازی شده است ادامه داد: تمام فعالیت‌های معادن در سامانه کاداستر قابل رویت است و همه افراد دنیا می‌توانند با ورود به این سامانه وضعیت معادن را مشاهده کنند.

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران، اذعان داشت: طی چهار سال اخیر اطلاعات تمامی معادن این استان در این سامانه پیاده‌سازی شد. همچنین وضعیت معادن بلاتکلیف این استان نیز مشخص و ساماندهی شده است.

عبدی عنوان کرد: در بخش معدن شفاف‌سازی، ثبت محدوده‌ها و پروانه‌ها در سامانه کاداستر بسیار مفید بوده و قابلیت رصد برای عموم مردم را فراهم ساخته است ضمن اینکه خوشبختانه ثبت محدوده‌ها در این سامانه نیز سیستمی بوده و امکان سواستفاده برای اشخاص وجود ندارد.

وی با اشاره به تعریف ۱۲ پهنه غیر از معادن موجود، یادآور شد: این پهنه‌ها برای تامین مصالح ساختمانی در آینده مد نظر گرفته شده است که اگر به هر دلیلی معادن تعطیل شوند از این پهنه‌ها برای تامین شن و ماسه و مصالح ساختمانی بهره‌برداری کنیم.

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران از ایمن‌سازی معادن این استان خبر داد و عنوان کرد: وضعیت ایمنی معادن مورد بازنگری، ایمنی و بر روی استانداردسازی آن‌ها کار شده است.

عبدی تصریح کرد: همچنین با هماهنگی دادستانی‌ها و مراجع قضایی در استان برخورد قاطع با برداشت‌های غیرمجاز صورت گرفت به گونه‌ای که اکنون هیچ برداشت غیرمجازی از معادن این استان نمی‌شود.

وی با اشاره رفع مشکلات معادن، افزود: به جز مالیاتی که از معادن دریافت می‌شود، فعالان این حوزه موظف به پرداخت حقوق دولتی بر مبنای ۱۰ ‌درصد از بهای هر واحد ماده و یا مواد معدنی استخراج شده به نرخ روز در سر معدن بوده‌اند که اکنون حقوق دولتی معوق در معادن استان تهران نداریم و این موضوع به کل ساماندهی شده است.

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران، اظهار کرد: برای صنایع معدنی نیز در شهرک‌های صنعتی پروانه صادر و ساماندهی شدند با کمک انجمن‌های مربوطه بر تولید و کیفیت بتن استاندارد تاکید کردیم، زیرا بتن در سازه‌ها و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز است که مورد تایید استاندارد باشد.

عبدی بیان کرد: به منظور تولید و حمایت از تولیدات داخلی ماشین‌آلات معدنی و کمک به افزایش میزان استخراج مواد معدنی در کشور و همچنین رفع نیاز بخش معدن به نوسازی، ارتقاء و بهبود ماشین‌آلات معدنی در نظر است جهت کلیه فعالان حوزه معدنی کشور که تمایل به خرید از تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی ساخت داخل را دارند، یارانه سود تسهیلات چهار درصدی پرداخت شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداران معدن می‌توانند از طریق ثبت‌نام و بارگذاری مدارک درخواستی در سامانه سی.آر.اِم به آدرس WWW.IRANMICO.COM اقدام کنند.

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران، اضافه کرد: در همین راستا بررسی طرح متقاضی و بازدید میدانی توسط کارشناسان فنی صندوق مربوطه، تصویب و ارسال آن به بانک و ارائه پیش فاکتور خرید از سازندگان داخلی ماشین‌آلات و صدور بیمه‌نامه اعتباری توسط صندوق بیمه مربوطه الزامی است.

عبدی نبود ساخت و سازهای ساختمانی و بزرگراهی، کاهش تقاضا در بازار، گرانی و نبود قطعات و تجهیزات ماشین آلات معادن و وجود معارضان در محدوده معادن را از مهمترین مشکلات معدن داران استان تهران برشمرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این حوزه به عنوان اساسی‌ترین زنجیره برای تولید به شمار می‌آید که جزو سخت‌ترین و سرمایه‌برترین شغل است و برای فرایند استخراج و تهیه مواد مورد نیاز بسیار هزینه می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.