جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
تعرفه، گلوی صنایع فولاد را نشانه گرفته است
12 اردیبهشت 1401 - 12:13
شناسه : 27278
رییس هییت‌مدیره ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه، با انتقاد از وضع تعرفه بر محصولات نهایی صنایع فولاد، گفت: ادامه این روند، صادرات محصولات فولاد را به صفر نزدیک می‌کند که چیزی جز رکود صنایع و از دست رفتن نیروی کار در بر نخواهد داشت.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، جهاندار شکری رییس هییت‌مدیره ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه، با بیان اینکه از ابتدای امسال برای صادرات محصولات نهایی صنایع فولاد کشور تعرفه وضع و از اوایل اردیبهشت ماه، این دستورالعمل اجرایی شده است، اظهار داشت: این روند باعث صدمه جدی به صادرات کشور و صنایع فولاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا برای صادرکنندگان مشوق و جایزه صادراتی در نظر گرفته می‌شود، افزود: متاسفانه در کشور شاهد وضع تعرفه‌های صادراتی هستیم که مسبب افت صادرات صنایع فولاد شده است.

اعمال تعرفه و از بین رفتن فرصت ارزآوری

رییس هییت‌مدیره ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه، از تبعات تصمیم تعرفه صادراتی که در درجه اول ارزآوری کشور را در این شرایط اقتصادی که به شدت نیازمند آن هستیم، تحت تاثیر قرار می‌دهد نام برد و گفت: صنایع فولاد و پتروشیمی بعد از صنعت نفت، بیشترین ارزآوری را برای کشور دارند و هم‌اکنون با این روند، دیگر امکان ارزآوری برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

شکری، تاثیرات ایجاد شده این وضعیت را، در کاهش عرضه ارز سامانه‌های مربوطه از جمله نیما و…، دانست و بیان کرد: زمانی که میزان عرضه ارز در سامانه‌های مختلف پایین باشد، باید توجه داشت که به تبع، قیمت ارز نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات صنایع فولاد برای تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود این صنایع حیاتی است، یادآور شد: با وضع تعرفه‌های صادراتی، صنایع فولاد برای تامین ارز خود به شدت دچار مشکل خواهند شد و این موضوع تولید شرکت ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازارهای صادراتی با تصمیم‌های اشتباه از دست رفت

رییس هییت‌مدیره ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه، یکی دیگر از پیامدهای محدود شدن صادرات محصولات نهایی صنعت فولاد را، از دست دادن بازارهای صادراتی عنوان کرد که صادرکنندگان و تولیدکنندگان سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌اند و ادامه داد: اکنون که کشورهای منطقه دچار تنش هستند، باید بازارهای صادراتی بیشتری را ایجاد کنیم، اما هم‌اکنون با تصمیم‌گیری‌های نادرستی که از سوی دولت و مسئولان گرفته می‌شود، بازارهای فعلی را نیز از دست خواهیم داد.

شکری، با بیان اینکه هم‌اکنون صادرکنندگان نمی‌توانند به مفاد موجود در قراردادهای صادراتی که از پیش با کشورهای مختلف داشتند نیز عمل کنند، عنوان کرد: ادامه این روند، باعث بی اعتمادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت صادرات محصولات نهایی فولاد در کشور و با بیان اینکه بسیاری از صنایع بزرگ فولاد، صادرات‌محور هستند، یادآور شد: در حال حاضر نیز با مازاد میل‌گرد و تیر آهن مواجه هستیم که نمود آن را می‌توان در عدم فروش بخش قابل توجهی از این محصولات، در بورس مشاهده کرد.

رییس هییت‌مدیره ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه، با انتقاد از این وضعیت و شرایط بدی که برای صنایع فولاد ایجاد شده است، تاکید کرد: ادامه این روند، صادرات محصولات فولاد را به صفر نزدیک می‌کند که چیزی جز رکود صنایع و از دست رفتن نیروی کار در بر نخواهد داشت.

تصمیم‌ها باید با نظر بخش خصوصی و اعضای انجمن اتخاذ شود

شکری، خواستار حذف کامل تعرفه صادرات برای محصولات نهایی فولاد شد و عنوان کرد: تعرفه برای مواد خام و اولیه مانند شمش، آهن‌اسفنجی، گندله و…، با نظر مستقیم بخش خصوصی و انجمن فولاد باید برقرار باشد، تا از خام‌فروشی و از بین رفتن ارزش افزوده پیشگیری شود، اما محصولات نهایی از این قاعده مستثنی هستند و نباید برای آن‌ها تعرفه در نظر گرفته شود. متاسفانه با همین درصد کم تعرفه اعمال شده هم، امکان صادرات چندان فراهم نیست و خواستار حذف کامل آن هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرگونه تصمیم‌گیری برای صنعت فولاد، باید با کسب نظر از فعالان این بخش و انجمن‌های تخصصی مربوطه باشد و لازم است با تعیین بازه زمانی مشخص، صادرکنندگان بتوانند در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.