سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
توسعه‌ زنجیره‌وار
29 دی 1400 - 14:49
شناسه : 23351
معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد؛ فعالیت شرکت فولاد خوزستان، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور، در سال‌های اخیر همواره تاثیرات مثبت اقتصادی قابل‌توجهی را برای استان خوزستان به ارمغان آورده است. رویکرد این شرکت در مسیر توسعه و تلاش برای تامین داخلی قطعات و مواد مصرفی و بی‌نیازی از واردات موجب شده است تا تحولات قابل‌توجهی در کسب‌وکارهای منطقه خوزستان رخ دهد، به طوری که واحدهای صنعتی متعددی در زمینه‌های مختلف از جمله ماشین‌سازی، ساخت قطعات، ساخت سازه و تولید تجهیزات مورد نیاز در سطح این استان ایجاد شده و در حال فعالیت هستند که منجر به اشتغال‌زایی قابل‌توجهی در این استان شده‌اند.
ارسال توسط : نویسنده : سعید قاسم زاده منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

با توجه به ابعاد بزرگ شرکت‌های معدنی و صنعتی، توسعه این واحدها به میزان قابل‌توجهی در رشد و شکوفایی ناحیه استقرار اثرگذار خواهد بود. این موضوع حداقل در سه حوزه قابل‌بررسی است. نخست در زمینه پرداخت حقوق به پرسنل و خرج این حقوق در بازارهای محلی که روشن است این مسئله موجب رونق و چرخش بیشتر چرخ اقتصاد و تعیین سرنوشت بازارهای منطقه می‌شود. مورد دوم بحث تامین قطعات و مواد اولیه خود این واحدهاست که باعث می‌شود چرخ صنایع کوچک‌تر، که تامین‌کننده این صنایع بزرگ معدنی هستند، بچرخد و چهره منطقه به‌کل متحول شود. طبیعتا خود این صنایع کوچک نیز تامین‌کنندگانی دارند که آن‌ها نیز فعال و تولید‌کننده خواهند شد. حوزه سوم راه افتادن جدی بحث خدمات است که در تمامی حوزه‌های پیمانکاری، مشاوره‌ای، حمل‌ونقلی و … اتفاق می‌افتد.

در خصوص شرکت فولاد خوزستان، در حال حاضر در هر سه این حوزه‌ها تاثیرات شگرفی در منطقه قابل‌مشاهده است. با نگاهی به رشد شهرک‌های صنعتی اطراف شرکت در سال‌های اخیر، به‌راحتی می‌توان دریافت که چه تعداد کارگاه‌های جدید فعال شده‌اند و چه میزان اشتغال‌زایی برای منطقه ایجاد شده که طبیعی است منافع آن نصیب هر دو طرف خواهد شد. تامین قطعات شرکت فولاد خوزستان به صورت سریع‌‎تر، فوری و در دسترس انجام شده و با رونق صنایع، اشتغال زیادی در منطقه ایجاد گردیده و سطح رفاه منطقه افزایش پیدا کرده است. در حوزه خدمات نیز پیمانکاران مجربی شکل گرفته‌اند که آینده صنایع استان را تضمین می‌کنند. طبیعتا در نواحی کم‌تر برخوردار، تاثیرات فوری حضور شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی چشمگیرتر خواهد بود. در سال‌های اخیر، تغییرات فضای کسب‌وکار استان خوزستان به‌راحتی قابل‌مشاهده است که از جمله این موارد می‌توان به افزایش تعداد تامین‌کنندگان در بانک‌ مرجع شرکت یا تعداد قراردادهای خرید خدمات در بیست سال گذشته و همچنین حجم ریالی/ کمّی خرید بر حسب زمان اشاره کرد. تمام این شاخص‌ها گویای رشد و بهبود فضای کسب‌وکار در همه زمینه‌های مورد بحث‌اند.

با توسعه صنایع زیربنایی و سنگین نظیر کارخانه‌های فولادسازی، شهرک‌های صنعتی نظیر کارگاه‌های ماشین‌سازی، ساخت قطعات، ساخت سازه و انواع تجهیزات مورد نیاز این صنعت و همچنین خدمات پیمانکاران ساختمانی و سیویل و مشاوران مربوطه توسعه پیدا می‌کنند. همچنین صنایع جدیدی ایجاد می‌شوند که در جای‌جای قسمت‌های مختلف کارخانه‌ای مثل فولاد خوزستان امکان حضور خواهند داشت. از صنایع تامین‌کننده خطوط تولید تا صنایع پشتیبان، نظیر صنایعی که خدمات رفاهی، تغذیه‌ای و حمل‌ونقلی را تامین می‌کنند، در زمره این صنایع قرار می‌گیرند.

فولاد خوزستان و توسعه کسب‌وکارها

افزایش اشتغال موجود در طی سال‌های اخیر در شرکت فولاد خوزستان باعث رونق بازارهای منطقه و ایجاد کارگاه‌های کوچک تا متوسط و یا ایجاد رونق در کارگاه‌های قبلی شده است، به طوری که برخی از این صنایع پس از تقویت شدن، به تمامی صنایع کشور خدمات ارائه می‌کنند. همچنین با بومی‌سازی کارخانه احیای زمزم در طی بیش از بیست سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده قطعات این کارخانه در استان خوزستان پا گرفته‌اند و مشغول ساخت و بهینه کردن قطعات این کارخانه و عقد قرارداد با سایر فولادسازان کشور عزیزمان ایران هستند. همچنین کارگاه‌های تعمیراتی تجهیزات در سراسر استان فعال شده‌اند. در این میان، رونق کسب‌وکار شرکت‌های بازرسی فنی قطعات را نباید فراموش کرد. همچنین با گسترش زمینه‌های ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در سطح استان، زمینه‌های خدمت‌رسانی و اشتغال زیادی حاصل شده است که از جمله این موارد می‌توان به پروژه تاسیس استادیوم و باشگاه فولاد خوزستان و راهبری بعدی آن، راه‌اندازی کارگاه دوزندگی و … اشاره کرد.

البته گفتنی است که خود شرکت فولاد خوزستان در حال حاضر، با تاسیس شرکت‌های اقماری خود و بنیاد نهادن هولدینگ بزرگ فولاد خوزستان، امور مربوط به خود را در قالب شرکت‌های تخصصی دنبال می‌کند. هولدینگ فولاد خوزستان در سطح کشور و به‌خصوص در استان خوزستان سبب رونق صنایع متعددی نظیر ماشین‌سازی، لوله‌سازی، تولید انواع ورق، مفتول و سازه‌های متنوع شده است. برای مثال، در زمینه تولید ورق فولادی، شرکت فولاد اکسین به عنوان واحدی بی‌نظیر در خاورمیانه افتتاح شده است و هر روز شکوفاتر از روز قبل محصولات خود را به بازارهای داخلی و صادراتی عرضه می‌کند.

همچنین در زمینه رونق شرکت‌های مشاوره و مهندسی، که به این صنایع و نیز مستقیما به خود شرکت فولاد خوزستان مشاوره می‌دهند، اتفاقات خوب و ماندگاری در حال رخ دادن هستند. همچنین در زمینه صنایع پشتیبان، نظیر تامین‌کنندگان وسایل حفاظت فردی که تولیدکننده لباس‌های ایمنی و تمام ملزومات مربوطه هستند، شاهد ظهور شرکت‌های بزرگی در منطقه هستیم. همچنین بلوغ و توسعه هولدینگ شرکت فولاد خوزستان فی‌نفسه سبب استخدام نیروهای اجرایی زیادی نیز شده است که هریک در حوزه‌ای مشغول به کار هستند. همچنین فعالیت این شرکت‌ها توسعه پیمانکاران فضای سبز و پاکسازی صنعتی و نیز انواع دیگر پیمانکاران و تامین‌کنندگان را نیز باعث شده است.

رویکردهایی برای حمایت از کسب‌وکارها

در طی سال‌های گذشته، شرکت فولاد خوزستان، که از تامین‌کنندگان کوچک و متوسط برای تامین قطعات و خدمات کمک می‌گرفت، به این نتیجه رسید که لازم است در راستای بلوغ سریع‌تر این شرکت‌ها، خود راسا به آموزش این شرکت‌ها بپردازد و به آن‌ها کمک کند. این موضوع باعث شد که برای برخی از تامین‌کنندگان شهرک‌های صنعتی کلاس‌های مختلفی در زمینه کنترل کیفیت برگزار کند و در نهایت، با درجه‌بندی سه‌گانه «A»، «B» و «C»، به دسته‌بندی آن‌ها برای تامین قطعات خاص مورد هدف خود بپردازد، به گونه‌ای که با توجه به میزان توانایی مالی و امکانات و تجهیزات و سابقه تامین‌کنندگان در هر زمینه فعالیت از جمله فعالیت ماشین‌کاری، سازه فلزی، ریخته‌‎گری، قطعات لاستیک و چرخ‌دنده‌ها، سه رده تقسیم‌بندی ایجاد شده است. بدین منظور، دوره‌های آموزشی متنوعی شامل چندین دوره در واحد آموزش شرکت فولاد خوزستان برگزار شده است و همچنین با بازرسی‌ها و استاندارد‌سازی‌هایی که مرتبا به‌روز می‌شوند، باعث ارتقای دانش این شرکت‌ها شده‌ایم. در مبحث بازرسی فنی قطعات و تجهیزات، دستورالعمل‌هایی برای تعیین الزامات تعیین قطعات به سازندگان ابلاغ شده است. همچنین در زمینه پرورش پیمانکاران خدماتی در طی سالیان گذشته تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که باعث شده است امروز شاهد حضور پیمانکاران خوبی در زمینه‌های ایجاد تاسیسات، اجرای پروژه‌های عظیم صنعتی و نیز تعمیرات واحدها باشیم. مشاوران متعدد و متخصصی نیز در استان پرورش یافته‌اند که همه و همه سرمایه‌های استان محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.