سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
جهش هرمزگان
18 خرداد 1400 - 15:45
شناسه : 13446
با توجه به نقش بسيار مهم صنعت فولاد در اقتصاد امروز کشور، برنامه‌ريزی به منظور رشد توليدات و بازاريابی و فروش محصولات مختلف فولادی امری کليدی در توسعه صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود. شرکت فولاد هرمزگان از جمله بزرگ‌ترين صنايع فولادی کشور است. اين شرکت همواره تلاش داشته است تا با اتخاذ سياست مناسب برای افزايش توليد و صادرات محصولات خود، جايگاه مناسبی را در بازارهای بين‌المللی به خود اختصاص دهد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

برخورداری فولاد از استحکام و مقاومت بالا در مقابل عوامل مختلف فیزیکی و شیمیایی موجب می‌شود تا این فلز موارد استفاده فراوانی در صنایع گوناگونی همچون حمل‌ونقل و ساخت‌وساز داشته باشد. از این رو، می‌توان گفت که صنعت فولاد جایگاه ویژه‌ای را در مسیر توسعه و پیشرفت جامعه داراست و کارآمدی ‌هرچه بیشتر در این صنعت بستری برای تحقق بخشیدن به رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی هر کشور فراهم می‌کند. ایران، با دارا ‌بودن ذخایر و معادن غنی مواد سنگ‌آهن و دسترسی آسان به منابع انرژی، از پتانسیل مناسبی برای توسعه صنعت فولاد خود برخوردار است. بر اساس آمارها، تولید فولاد خام کشور در سال ۲۰۱۹ با رشدی ۴٫۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۲۵٫۶ میلیون تن رسید و ایران در میان ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد خام جهان قرار گرفت. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و تشدید تحریم‌ها در ماه‌های اخیر، توسعه صنعت فولاد و اتخاذ سیاست‌ مناسب برای صادرات و برخورداری از جایگاهی مناسب در بازارهای بین‌المللی می‌تواند زمینه مناسبی را به منظور رشد تولید ناخالص داخلی کشور فراهم آورد. شرکت فولاد هرمزگان از جمله بزرگ‌ترین صنایع فولادی کشور است که همواره تلاش داشته است که با رشد تولیدات و احداث طرح‌های توسعه‌ای، در مسیر نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در صنعت فولاد کشور گام بردارد.

رشد توليدات در مسير تحقق چشم‌انداز صنعت فولاد

با توجه به اهمیت بسیار بالای صنعت فولاد در اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی و ارزیابی بازارهای بین‌المللی فولاد قدم‌هایی موثر برای رشد این صنعت به شمار می‌آیند. شرکت فولاد هرمزگان، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده فولاد خام کشور، از ظرفیت تولید سالانه ۱٫۵ میلیون تن برخوردار است. فولاد‌های کربنی از جمله محصولات تولیدی این شرکت هستند که در نورد سرد و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. تختال‌های تولیدی این شرکت در خط نورد گرم عمدتا برای کاربری پروفیل‌سازی، لوله‌های آب، نفت و مخازن تحت فشار و قطعات سنگین فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ورق‌های تولیدی در نورد سرد به منظور ساخت ورق بدنه خودرو، بدنه لوازم خانگی از جمله یخچال، بخاری و همچنین کاربردهای ویژه مانند ورق‌های قلع‌اندود و گالوانیزه به کار گرفته می‌شوند. این شرکت همچنین از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن‌اسفنجی برخوردار است. با توجه‌ به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه این شرکت، می‌توان افق‌های ‌روشنی را برای فولاد هرمزگان و در مقیاس بزرگ‌تر، برای صنعت فولاد کشور مشاهده کرد.

ایران از منابع طبیعی چشمگیری برای توسعه صنعت فولاد برخوردار است و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری، می‌توان به حداکثر اثربخشی به همراه کارایی دست یافت. فولاد هرمزگان در تلاش است تا با ارتقا بخشیدن و توسعه دادن تمامی بخش‌ها، نقشی بسزا در رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد کل کشور تا سال ۱۴۰۴ داشته باشد. تولید تختال این شرکت از سال ۱۳۹۱ همواره روندی صعودی داشته است. در نمودار ۱، آمار تولید تختال شرکت فولاد هرمزگان ارائه شده است. با نگاهی به این نمودار، می‌توان دریافت که این شرکت توانسته است تولید تختال (اسلب) خود را از حدود ۵۸۶هزار ‌تن در سال ۱۳۹۱ به بیش از یک میلیون و ۴۵۶ هزار تن در سال ۱۳۹۸ برساند. همچنین تولید آهن ا‌سفنجی این شرکت در همین مدت از حدود یک میلیون تن به بیش از یک میلیون و ۵۲۴ هزار تن رسیده که این‌ امر نمایانگر رشد و پیشرفت در تولید محصول و اجرای برنامه‌های راهبردی به منظور رشد تولیدات این شرکت است.

توسعه بازارها، زمينه‌ساز رشد سودآوری

صنعت فولاد ایران در زمره صنایع صادرات‌محور کشور است و به همین دلیل، برنامه‌ریزی در راستای توسعه صادرات و اتخاذ جایگاه مناسب‌تر در بازارهای بین‌المللی زمینه مناسبی برای توسعه صنایع فولادی کشور ایجاد خواهد کرد. از این رو، می‌توان گفت که صادراتِ هرچه بیشتر محصولات فولادی، در گام نخست، رشد و در گام بعدی، ثبات و پایداری اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.

شرکت‌های فولادی، با قوام‌بخشی به بخش بازاریابی و درک بهتر از بازار تقاضا، می‌توانند فروش و صادرات محصولات خود را افزایش دهند و زمینه مناسبی برای تحقق اهداف خود فراهم سازند.

تمامی شرکت‌های فعال در عرصه فولاد کشور برای پیشرفت در فروش محصولات باید روابطی متقابل با مشتریان داشته باشند. یکی از راه‌های تاثیر‌گذار در زمینه افزایش حجم فروش محصول، بررسی نیاز و تقاضای مشتریان و افزایش کیفیت محصولات است. هزینه‌ تمام‌شده باید به گونه‌ای مدیریت شود که‌ قدرت رقابت برای شرکت‌های فولادی در ‌بازارهای داخلی و بین‌المللی را به حداکثر برسانند که این امر با افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر است. شرکت فولاد هرمزگان توانسته است با تکیه ‌بر برنامه‌ها و در ‌نظر گرفتن موارد موثر در ‌افزایش میزان فروش فولاد خود، رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. این شرکت همواره تلاش داشته است تا در کنار برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات خود، تقاضای صنایع پایین‌دستی را نیز مرتفع سازد.

گفتنی است که شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر توانسته است در سایه برنامه‌ریزی مناسب برای رشد فروش محصولات، درآمدهای خود را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. در نمودار ۲ می‌توان روند افزایش درآمدهای عملیاتی این شرکت را به تفکیک سال‌های مختلف مشاهده کرد. چنان‌که در این نمودار مشاهده می‌شود، در دو سال اخیر، درآمدهای عملیاتی این شرکت جهشی چشمگیر کرده، چنان‌که درآمدهای این شرکت از حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به رقمی بالغ بر ۶۱ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است. این رشد قابل توجه نمایانگر عملکرد مناسب این شرکت در بازاریابی و فروش محصولات در بازارهای داخلی و بین‌المللی است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.