سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
رکن اساسی بهره‌وری
29 دی 1400 - 10:21
شناسه : 23302
مدیر بخش تعمیر و نگهداری شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد؛ بخش عمده‌ای از هزینه‌های هر واحد صنعتی به نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات و تجهیزات اختصاص دارد. به‌کارگیری سیستم نگهداری و تعمیرات مناسب در سازمان‌ها، ضمن کاهش هزینه‌های تولید، نقش بسزایی در کاهش بهای تمام‌شده محصولات ایفا می‌کند. به علاوه‌، انتخاب استراتژی مناسب در فرایند نت در کیفیت، سرعت و پایداری تولید و بهبود عملکرد سازمان موثر است. شرکت فولاد خوزستان، با برخورداری از نیروی انسانی مجرب و آموزش‌دیده، یکی از پیشتازان در عرصه نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات به شمار می‌رود و اقدامات موثری را در این خصوص انجام داده است. انتخاب سیستم‌های نوین و مناسب نت در این شرکت موجب کاهش قابل ملاحظه هزینه‌های تعمیر و نگهداری در این مجموعه شده است. شرکت فولاد خوزستان، با ایجاد تفکر و فرهنگ برنامه‌محور بودن فرایند نت از طریق آموزش، در صدد برطرف کردن چالش‌های موجود در این زمینه برآمده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات موثر این شرکت بومی‌سازی قطعات استراتژیک برای جلوگیری از توقفات پیش‌بینی‌نشده است.
ارسال توسط : نویسنده : فرخ جعفری منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

در مقوله تعمیر و نگهداری، ایجاد تفکر و فرهنگ نگهداری و سپس تعمیرات بسیار اهمیت دارد؛ بدین معنا که یک مجموعه ابتدا نیازمند نگهداری در بهینه­ترین سطح است تا از این طریق، تعمیرات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به حداقل برسد. بر همین اساس، در کتاب‌ها و مقالات، به ‌اختصار واژه «نت» به کار می‌رود تا همواره ارجحیت نگهداری بر تعمیرات حفظ شود. بدون ترديد، نیروی انسانی، تجهيزات و ماشین‌­آلات از اساسی‌ترین بنيان‌­های هر سازمان برشمرده می‌شوند. از طرف دیگر، برای افزايش بهره‌­وری، ارائه خدمات و دستيابی به استانداردهای جهانی، بايد توجه ویژه‌ای به افزايش كارايی، کاهش توقف و هزینه‌­های تعمیرات ماشين­‌آلات و تجهیزات داشت.

فرایندی برنامه‌ محور

در مديريت سنتی، مقوله نگهداري به عنوان یک ابزار پشتيبانی غيربهره­‌ور و كم­اهميت تعریف می‌شود كه مزيت ناچيزی برای سازمان‌­ها دارد، اما در نگرش نوين، نگهداری ماشين‌آلات، تجهيزات، ساختمان­‌ها، تاسیسات و … به منزله بخش ضروری عمليات سازمان‌­ها مورد توجه قرار مي­گيرد و به‌كارگيری استراتژی‌­های اثربخش نگهداری، ارزش افزوده قابل توجهی را در فعاليت­‌های هر سازمان ایجاد می‌کند. جايگزينی ماشين‌آلات به جای نیروی انسانی، هوشمندسازی ماشين‌­آلات و اتوماسيون‌سازی خطوط تولید در دنیای امروز موجب شده است كه درصد آماده‌به‌كاری در تمام خدمات نگهداری و تعمیرات به ­طور كامل مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اينكه نگهداری و تعميرات يكي از اركان مهم و اصلی بهره‌­وری به شمار می‌رود، مي­توان به این مقوله به عنوان يک فرهنگ برای بهبود بخشیدن به شرايط موجود نگریست. این فرهنگ به نيروی انسانی می‌آموزد که چه مسيري را بپيمايد تا بهترين و بيشترين بازدهی در تولید و کاهش هزینه‌ها حاصل شود. پس واضح است که اگر اصول نگهداری و تعمیرات به بهترین نحو انجام شوند، حداقل توقفات و هزینه­‌ها را به دنبال خواهد داشت و موجب دستیابی به تولید پایدار خواهد شد.

استراتژی مناسب نت ­به این معنی است که در زمان مناسب، اقدامات درست صورت گیرد که نتیجه این امر افزایش قابلیت اطمینان و بهره‌وری و بهبود چرخه عمر دارایی‌ها می‌شود. بر همین اساس، در شرکت فولاد خوزستان، بر حسب نوع و شرایط بهره‌­برداری از تجهیزات، تاکتیک­‌های مناسب نگهداری و تعمیرات به کار می‌روند. استراتژی «نت بر اساس شرایط کارکرد» و «نت بر اساس زمان» اصلی­ترین رویکردهای این شرکت در خصوص نگهداری و تعمیرات است.

بومی‌سازی به منظور تولید پایدار

فرهنگ و تفکر برنامه‌محور بودن نگهداری و تعمیرات اصلی‌ترین چالش در این زمینه است. با نهادینه کردن این فرهنگ و تفکر در یک سازمان، تمامی چالش­های اجرای برنامه نت برطرف می­شود. بر همین اساس، فولاد خوزستان با ایجاد برنامه­‌های آموزشی مناسب با رویکرد فرهنگ‌سازی نگهداری و تعمیرات، استفاده از استادان مجرب و همچنین انتقال دانش بین کارکنان در سطوح مختلف، این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

اگر عوامل تعیین‌کننده در قیمت تمام‌شده محصول به دو بخش اصلی هزینه‌­های برق، گاز، آب و مواد اولیه و هزینه‌­های عمده نت شامل تامین قطعات یدکی و نیروی انسانی تقسیم شوند، افزایش بیشتر هزینه‌ها در بخش اول به‌وضوح مشاهده می‌شود. بنابراین، به رغم افزایش هزینه­‌های نت ناشی از شرایط اقتصادی و تورم، مطابق نمودار ۲، نسبت آن در مقایسه با مواد و انرژی کاهشی بوده است.

شرکت فولاد خوزستان، با اجرای روش‌­های مناسب نگهداری و تعمیرات و استفاده از تجارب ارزنده شرکت‌های پیشرو در زمینه نت، کاهش نسبت هزینه‌های نت را رقم زده است. برای دستیابی به این هدف، طراحی و پیاده‌سازی روش‌­های نوین نگهداری و تعمیرات و سیستم‌­های مرتبط با آن صورت گرفته است. همچنین این شرکت، با انجام کار گروهی و بهبود مستمر در زمینه‌های کنترل موجودی، تامین کالا و خرید خدمات، هزینه‌‌­های نت مجموعه خود را مدیریت می­کند.

تامینِ به‌هنگام قطعات یدکی مناسب و با کیفیت، یکی از اصلی‌­ترین چالش‌­های اجرای برنامه نت برای کاهش توقفات ناخواسته تجهیزات است که در تولید پایدار نقشی کلیدی دارد. در شرکت فولاد خوزستان، برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه، ستاد مواجهه با تحریم­‌ها تشکیل شد و با برگزاری جلسات در سطح عالی سازمان، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم در خصوص تامین قطعات استراتژیک برای جلوگیری از توقفات پیش‌بینی‌نشده صورت گرفت. از مهم‌ترین مصوبات این ستاد، تشکیل کمیته بومی‌­سازی با حضور نمایندگان واحدهای مختلف در قالب تیم‌های تخصصی فنی، مهندسی و بازرگانی بود. این تیم‌­ها، با دسته‌­بندی و بررسی تمامی اقلام (قطعات و مواد) و با تمرکز بر موارد استراتژیک، تلاش مضاعف برای تامین این قطعات با رویکرد بومی‌سازی و توسعه ساخت داخل را انجام می‌­دهند. گفتنی است که شرکت فولاد خوزستان در زمره شرکت‌های پیشتاز در زمینه بومی‌سازی برشمرده می‌شود و بیش از ۱۵ هزار قلم کالا، تجهیز و سیستم را مطابق نمودار شماره ۱، از ابتدا تاکنون بومی‌­سازی کرده است.

تلاش‌های شرکت فولاد خوزستان دستیابی به تکنولوژی ساخت داخل قطعات، حمایت از تولید داخل، ایجاد اشتغال، کاهش خروج ارز از کشور و در نهایت، تولید پایدار این شرکت را در پی داشته است. اشاره به این نکته ضروری است که تاخیر در تامین تجهیزات و مواد مصرفی که تکنولوژی آن‌ها هنوز بومی نشده و یا ظرفیت سازندگان داخلی تکافوی نیاز صنایع داخلی را ندارد چالش‌‎هایی جدی برای تولید ایجاد کرده است که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، می­توان اثرات منفی آن را مدیریت کرد و به حداقل رساند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.