سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
سرمایه انسانی متعالی، پیش‌شرطی برای اثربخشی سازمانی
26 دی 1400 - 15:04
شناسه : 23138
بخش قابل‌توجه عملکرد یک بنگاه اقتصادی به بهره‌وری نیروی انسانی آن مربوط است. به بیان دیگر، تحقق مفهوم توسعه و رشد پایدار در یک سازمان بدون توجه به ارتقای سطح تخصص، دانش فنی و انگیزه کارکنان میسر نخواهد بود. در همین راستا، شرکت فولاد خوزستان، که یکی از نقش‌آفرینان اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شود، برنامه‌های مختلفی را به منظور ارتقای سطح بهره‌وری و توسعه نیروی انسانی متخصص در دستور کار خود قرار داده است. تحقق چشم‌انداز توسعه ظرفیت‌های این شرکت در سال‌های پیشِ‌رو موجب اشتغال‌زایی قابل‌توجه این شرکت در منطقه خوزستان و در سطح کشور خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

صنعت فولاد، به عنوان یک صنعت مادر و استراتژیک، همواره پتانسیل خوبی در زمینه سودآوری، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته است. با توجه به وسعت و چشم‌انداز تدوین‌شده برای صنعت فولاد کشور معادل ۵۵ میلیون تن فولاد و با توجه به تخصص‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور، هم در بُعد برنامه‌های توسعه‌ای، هم در بُعد عملیات تولید و بهره‌برداری و هم در بُعد زنجیره تامین، زمینه‌های اشتغال‌زایی فراوانی وجود دارد. بنابراین، با توجه به این حجم از تولید و میانگین سرانه تولید ۳۲۰ تن به ازای هر نفر، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نیروی مستقیم شغلی و بیش از یک میلیون  و ۵۰۰ هزار شغل غیرمستقیم در کل کشور می‌توان متصور بود.

از منظر درآمدها نیز، با توجه به اینکه حدود ۲۰ میلیون تن برای صادرات پیش‌بینی شده است، با میانگین حدود ششصد دلار به ازای هر تن، ۱۲ میلیارد دلار در سال حاصل درآمدهای صادراتی و برآورد ارزش فروش داخلی نیز بالغ بر ۴۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. از این رو، می‌توان گفت که ارزش کلی فولاد خام تولیدی در چشم‌انداز ترسیم‌شده در مجموع به حدود ۷۳۰ هزار میلیارد می‌رسد که قطعا به طور میانگین بین ۱۰ تا ۳۰ درصد ارزش افزوده ناشی از تبدیل آن به محصول نهایی نیز به ارزش فوق اضافه خواهد شد.

این میزان خلق ارزش سهم بسزایی در شکوفایی اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد. با توجه به محدودیت‌های حاصل از تحریم، به‌خصوص تحریم‌های مربوط به فروش و صادرات محصولات نفتی، به نظر می‌رسد که صنایع و معادن، خصوصا زنجیره ارزش فولادی و به طور عام معادن، جایگزین مناسبی برای تامین منابع ارزی مورد نیاز کشور خواهد بود. با توجه به آمارها و دستاوردهای چند سال گذشته، این امر به‌روشنی محقق شده است.

تحقق چشم‌انداز، فرصتی برای ایجاد اشتغال

شرکت فولاد خوزستان، هم‌راستا با استراتژی‌های کلان، مدل مدیریت منابع انسانی خود را با نگاه به افزایش بهره‌وری و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، توسعه شایستگی‌های رهبران، توسعه خلاقیت و مشارکت کارکنان، بهبود نگرش و نگهداشت مؤثر سرمایه‌های انسانی طراحی کرده و همچنین بر اساس استانداردها و شاخص‌های سرانه تولید، با طراحی زنجیره ارزش، طراحی فرایندهای ستادی و عملیاتی کسب‌وکار، شناسایی برنامه‌ها، اقدامات، تناسب سِمت‌ها و شغل‌ها و ساختار سازمانی، به یک الگوی بهینه ساختار و نیروی انسانی دست یافته و همواره در تلاش برای حفظ الگوی بهینه با روش‌های جذب نیروی جدید و توانمندسازی نیروهای موجود است. سیاست‌ها در حوزه مدیریت نیروی انسانی به طور کلی به دو دسته تامین نیروهای امانی و برون‌سپاری تقسیم‌بندی می‌شوند. برای مشاغل غیرتخصصی و غیراستراتژیک که قابلیت بازار کار مناسب برای آن‌ها وجود دارد، به صورت قراردادهای خرید خدمات برون‌سپاری و برای مشاغل استراتژیک شرکت، به صورت نیروهای امانی برنامه‌ریزی و تامین صورت می‌گیرد.

گفتنی است که در راستای تحقق چشم‌انداز سهم ۲۵ درصدی شرکت فولاد خوزستان در ظرفیت آینده فولاد کشور، در مرحله اول رسیدن به ظرفیت ۶ میلیون تن پیش‌بینی شده است که با توجه به شرایط حاکم بر محیط کسب‌وکار و برخی از محدودیت‌های ناشی از شرایط بین‌المللی و لزوم تامین نیروی کار تخصصی برای نگهداری و تعمیرات خطوط تولید با اولویت بومی‌سازی فناوری‌های صنعت فولاد، برآورد می‌شود که حدودا ۲ هزار شغل مستقیم و هزار شغل در قالب خرید خدمات ایجاد شود. به طور کلی، می‌توان گفت که اشتغال مستقیم شرکت فولاد خوزستان در مرحله اول و با تحقق ظرفیت ۶ میلیون تن بالغ بر ۱۸ هزار شغل مستقیم و در افق بلندمدت و تحقق ۱۳٫۶ میلیون تن، معادل سهم ۲۵ درصدی  ظرفیت کشور، بالغ بر ۳۰ هزار شغل خواهد شد که چنانچه از طریق تملک ظرفیت‌های موجود تامین شود، ترکیبی از مشاغل موجود و اشتغال‌زایی جدید خواهد بود.

سرمایه انسانی کارآمد، موثرترین مزیت رقابتی

امروزه رشد و اثربخشی سازمانی در گرو داشتن سرمایه انسانی متعالی است؛ به تعبیری دیگر، باارزش‌ترین و موثرترین مزیت رقابتی بنگاه‌ها سرمایه‌های انسانی آن‌هاست. نظر به این نقشِ برجسته در تحقق اهداف سازمانی، شرکت فولاد خوزستان، هم‌راستا با استراتژی‌های کلان خود، استراتژی منابع انسانی را طرح‌ریزی و در قالب کلان‌فرایند مدیریت سرمایه‌های انسانی و کلان‌فرایند ایمنی، بهداشت و محیط زیست، جاری ساخته است. به منظور تحقق اهداف مربوطه، شاخص‌های کلیدی عملکرد به صورت دوره‌ای پایش و اقدامات بهبود و برنامه‌های عملیاتی اجرا می‌شوند.

برنامه‌ریزی، تامین نیروی انسانی و مدیریت عملکرد: نیازهای نیروی انسانی شرکت فولاد خوزستان در چارچوب ساختار سازمانی مدون، شایستگی‌های مورد نیاز، سیاست‌های برون‌سپاری و آمار بازنشستگی تعیین می‌شوند و تامین نیروی انسانی با استفاده از مدل شایستگی، کانون‌های ارزیابی و دستورالعمل‌های جابه‌جایی و انتصاب صورت می‌پذیرد.

به منظور تعیین نقش منابع انسانی در اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمانی، اهداف عملکردی و رفتارهای مورد نیاز در قالب سامانه مدیریت عملکرد کارکنان تعیین و به صورت دوره‌ای پایش می‌شوند. خروجی مربوطه در فرایند یادگیری و توسعه منابع انسانی و سایر فرایندهای مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش و توسعه منابع انسانی متخصص: شرکت فولاد خوزستان نظام آموزش و توسعه منابع انسانی را در چارچوب استاندارد «ISO 10015» طرح‌ریزی و اجرا کرده است. بر این اساس، مراحل نیازسنجی، طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی اثربخشی به طور عملیاتی استقرار یافته‌اند. با شیوع ویروس کرونا، این شرکت ضمن اتخاذ رویکردی نوآورانه، تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با اجرای موفقیت‌آمیز دوره‌های آموزشی مجازی، به سطح بالایی از مشارکت کارکنان در برنامه‌های آموزشی دست یافت و سایر اهداف آموزشی مربوطه همانند سرانه آموزشی، ضریب نفوذ و اثربخشی آموزشی را محقق کرد.

علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی از طریق موسسات آموزشی و استادان بیرونی، به منظور استفاده حداکثری از دانش نیروی انسانی متخصص، بعضی از دوره‌های آموزشی با تدریس خبر‌گان شرکت برگزار می‌شوند. نیازسنجی آموزشی بر اساس تعیین نیازهای آموزشی سِمت، خروجی سامانه مدیریت عملکرد کارکنان و فرم‌های حل مشکلات بخش‌ها (PS) انجام می‌شود. با هدف ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی، پروژه نظام جامع نیازسنجی آموزشی با ایجاد کمیته‌های خبرگی «CFT» و مشارکت موثر متخصصان باتجربه فولاد خوزستان، در دست اجراست. شرکت فولاد خوزستان، از ابتدای دهه ۱۳۷۰ پیشتاز و الگوی استقرار نظام بهپویی در سطح کشور بوده است. کارکنان از طریق ارائه پیشنهادهای فردی و حضور در گروه‌های بهبود کیفیت در ارائه پیشنهادهای خلاقانه و نوآورانه بهبود مشارکت فعال دارند. با هدف ارتقای سطح کمّی و کیفی این مشارکت‌ها و نیل به اهداف بالاتر، پروژه بازنگری نظام بهپویی شرکت فولاد خوزستان در دست اجرا قرار دارد.

انتصاب و ارتقای کارکنان: پیش از انتصاب، شایستگی‌های کارکنان توسط کانون‌های ارزیابی و همچنین از طریق برگزاری مصاحبه‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در اجرای این رویکرد، کنترل گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با دوره‌های تخصصی سِمت هدف صورت می‌پذیرد. در راستای ارتقا و دریافت گروه شغلی بالاتر نیز بر اساس سوابق حرفه‌ای کارکنان و دستورالعمل‌ها و رَویه‌های مربوطه اقدام می‌شود.

نگهداشت و انگیزش کارکنان: ارزشمندترین منبع هر سازمان، سرمایه انسانی آن است. سازمان، با داشتن منابع انسانی باانگیزه و دارای روحیه بالا پله‌های ترقی و پیشرفت را با اطمینان طی می‌کند. شرکت فولاد خوزستان، به منظور مراقبت از سرمایه انسانی ماهر و متخصص خود، رویکردهای مربوط به جبران خدمات و نگهداشت کارکنان را به صورت نظام‌مند جاری ساخته و با هدف ارتقای انگیزش سرمایه انسانی خود، به اجرای بهبودهای لازم اقدام کرده است. تداوم کسب‌وکار در دوره پاندمی کرونا و تحقق رکوردهای مختلف تولید در سال «جهش تولید» از نتایج بارز تعامل ارزش‌افزای سازمان و کارکنان ارزشمند آن برای تحقق اهداف شرکت است. به منظور مراقبت از انگیزش کارکنان، پایش نگرش‌های شغلی کارکنان به صورت مکانیزه و دوره‌ای انجام می‌شود و بر اساس تحلیل‌ها، برنامه‌های بهبود لازم طرح‌ریزی و اجرا می‌گردند.

سلامت، ایمنی و محیط زیست: شرکت فولاد خوزستان، با عنایت به اهمیت موضوع سلامت، ایمنی و محیط زیست، همسو با استراتژی‌های خود، اقدام به تدوین استراتژی کلان فرایند «HSE» کرده است که استقرار و اجرای نظام استاندارد «ISO 45001» در این چارچوب قرار دارد. بر اساس این نظام، جنبه‌های ایمنی و زیست‌محیطی به صورت سالانه در کلیه بخش‌های شرکت شناسایی و ارزیابی و بر حسب ریسک‌های مربوطه، در کمیته‌های تخصصی، برنامه‌های بهبود لازم تدوین و اجرا شده‌اند.

علاوه بر اجرای پروژه‌های اثربخش زیست‌محیطی، می‌توان به بهبود و دستیابی با هدف کاهش حوادث شرکت، طراحی و اجرای نرم‌افزارهای تخصصی ایمنی و انجام مراقبت‌های سلامتی کارکنان اشاره کرد. از ابتدای شیوع ویروس کرونا، این شرکت با تشکیل کمیته عالی مقابله با شیوع ویروس کرونا، به صورت مداوم و دوره‌ای در ابعاد پیشگیری و اقدامات فرهنگ‌سازی نتایج موثری را به دست آورد و به رغم تمامی محدودیت‌ها و جاری‌سازی پروتکل‌های بهداشتی، به صورت فعالانه، با رصد کردن شرایط کشور و اطلاعیه‌های ستاد ملی و استانی مقابله با شیوع کرونا، تصمیمات مناسب و به‌موقعی را در راستای حفظ سلامت کارکنان و همچنین پایداری تولید اتخاذ کرد. موارد متعدد رکوردهای تولید ثبت‌شده طی سال ۱۳۹۹ مبین موفقیت و اثربخشی رویکردهای اتخاذ‌شده است. از جمله اقدامات متعدد و متنوع در این زمینه، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی شامل ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده بین کلیه کارکنان شاغل و نیروی پیمانکار در دوره‌های زمانی منظم، انجام تست کرونا (PCR) به صورت اختصاصی در شرکت به منظور بیماریابی و پیشگیری از شیوع بیماری، تبلیغات و فرهنگ‌سازی ارتقای مراقبت‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها و اجرای برنامه‌های آموزشی تخصصی آگاهی‌بخش برای کلیه کارکنان است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.