سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
فولاد هرمزگان تمثیل جهش تولید
28 مهر 1400 - 14:37
شناسه : 19434
چشم‌انداز 2030 در عرصه جهانی نشان می‌دهد که شرکت‌های صنعتی و معدنی برای تداوم رقابت‌پذیری در عرصه جهانی، نیازمند تغییر مسیر تولید به نفع تولید راهبردی هستند. این تغییر راهبردی به گونه‌ای است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ به احداث واحدهای مختلف در کنار دریا به جهت استفاده از مزیت‌های وارداتی و صادراتی آن روی آورده‌اند. دسترسی آسان به انرژی مورد نیاز تولید، تسهیل در روند ورود مواد اولیه، صادرات محصول نهایی و کاهش چشمگیر هزینه حمل و نقل، از جمله مزیت‌های مهم همجواری واحدهای صنعتی و معدنی با دریا و آب‌های آزاد است. این موضوع برای شرکت‌های داخل کشور به ویژه شرکت فولاد هرمزگان، به واسطه همسایگی با خلیج‌فارس، یک مزیت منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. به طوری که این شرکت علی‌رغم تحریم‌های بین‌‎المللی و وجود برخی محدودیت‌ها، علاوه بر تحقق جهش تولید و ثبت رکوردهای متنوع تولید، استراتژی مناسبی برای فرایند بومی‌سازی و افزایش ظرفیت فولادسازی درنظر گرفته است. رویکرد راهبردی فولاد هرمزگان در کنار مزیت همسایگی با خلیج‌فارس، نشان می‌دهد که این شرکت می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، ضمن دستیابی به قطب فولاد منطقه، به عنوان یک تولیدکننده بزرگ در عرصه جهانی شناخته شود.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

امروزه شرکت‌های بزرگ صنعتی در دنیا، برای ایجاد ارزش‌افزوده در راستای افزایش سطح رقابت‌پذیری در عرصه بین‌الملل، به جغرافیایی برای استقرار خود نیاز دارند که اصطلاحا جغرافیای استراتژیک یا راهبردی نام‌گذاری می‌شود. این نوع جغرافیا، عمدتا به جغرافیایی گفته می‌‎شود که خود را همواره در جوار آب‌های آزاد مشاهده می‌نماید. وجود آب‌های آزاد برای دسترسی آسان به مواد اولیه و انرژی، تسهیل ورود تجهیزات پیشرفته و صادرات محصولات از بستر استراتژیک دریا، سه شاخصه اصلی مناطق یا جغرافیای استراتژیک به حساب می‌آید.

همسایگی شرکت‌ها با دریا، مزیتی به آن‌‎ها می‌دهد که به واسطه آن می‌توانند ضمن دستیابی به وفور انرژی، هزینه حمل و نقل جهت تهیه و تامین مواد اولیه تولید و صادرات محصولات تولیدشده را کاهش دهند. این موضوع برای صنعت فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک، انرژي‌بر و پر هزینه در زمینه حمل و نقل، به عنوان یک ضرورت درنظر گرفته می‌شود. بنابراین، استراتژی صنایع بزرگ به ویژه صنایع معدنی در دنیا برای چشم‌انداز ۲۰۳۰ به گونه‌ای طراحی و تبیین شده است که احداث شرکت‌ها در مناطق غیر از دریا، ضمن اینکه صرفه اقتصادی ندارد، می‌تواند هزینه‌های گزافی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورد.

فولاد هرمزگان در همسایگی خلیج‌فارس

شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یک شرکت بزرگ فولادی در کشور، با استقرار جغرافیایی در هرمزگان، توانسته است این استان استراتژیک را به قطب سوم فولاد کشور تبدیل کند. این شرکت با زمینی به مساحت ۹۵ هکتار در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس، ضمن حضور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، در کنار آب‌های مواج خلیج‌فارس سکنی گزیده است. دسترسی آسان به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با مجتمع بندری شهید رجایی به جهت حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و نزدیکی به ذخایر سنگ‌‌آهن منطقه گل‌گهر، از جمله مزیت‌های منحصربه‌فرد این شرکت بزرگ فولادی به حساب می‌آید.

این شرکت در زمینه تولید به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ تولید اسلب در ابعاد مختلف شناخته می‌شود. فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۸، موفق به دریافت رتبه چهارم تولید فولاد خام در کشور شد. تولید یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰۹ تن فولاد خام، علاوه بر شکسته شدن رکوردهای پیشین این شرکت، نشان داد که حدود ۷ درصد از سهم تولید  فولاد خام کشور، در اختیار این شرکت راهبردی قرار دارد. وضعیت تولید شرکت فولاد هرمزگان طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که ضمن رشد ۲ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن، این شرکت توانسته است به رشد ۶۵ درصدی درآمد نسبت ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ دست یابد.

فولاد هرمزگان در قاب ۹۸

یکی از دستاوردهای مهم فولاد هرمزگان که می‌تواند به واسطه آن، استان هرمزگان را به یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت فولاد مبدل سازد، فروش محصولات خاص مورد استفاده در صنایع تولید مخازن تحت فشار، کپسول گاز مایع، سازه‌های پراستحکام و قطعات ماشین‌آلات است. آمار و ارقام تولید محصولات استراتژیک یا خاص این شرکت برای ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که میزان فروش این نوع محصولات در بازارهای داخلی و خارجی (شامل بازار چین و شمال افریقا)، به میزان ۷۸ هزار و ۶۵۲ تن می‌رسد.

تولید محصول اسلب در ابعاد مختلف به عنوان یک محصول استراتژیک در راستای ارتقای رقابت‌پذیری این شرکت در عرصه‌های جهانی به منظور تحقق ارزآوری ملی، با تولید یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن در سال ۱۳۹۸، ضمن رشد یک درصدی نسبت به تولید این محصول در مدت مشابه طی سال ۱۳۹۷ با یک میلیون ۴۴۰ هزار و ۴۵۶ تن، به میزان فروش یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۷۳۶ تن در بازار داخلی و خارجی دست یافت. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، سهم فروش بازار داخلی از میزان ذکر شده، ۴۷٫۷ درصد و سهم بازار صادراتی نیز، ۵۲٫۳ درصد اعلام شده است.

جهش تولید در فولاد هرمزگان

با آغاز سال ۱۳۹۹ که با شعار جهش تولید طنین‌انداز شده بود، شرکت فولاد هرمزگان ضمن برنامه‌ریزی برای تحقق جهش تولید، استراتژي مناسبی را برای خنثی‌سازی سایه تحریم‌ها بر سر فرایند تولید درنظر گرفت. این شرکت با ظرفیت مناسب در زمینه تولید اسلب در داخل کشور، رویکرد تولید را عمدتا به سمت تولید محصولات استراتژیک مورد نیاز صنایع حساس کشور شامل صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کشتی‌سازی، لوله‌سازی، پروژه‌های عمرانی، ماشین‌آلات و … سوق داده است تا از این طریق بتواند، موضوع تحریم‌ها و اثرات منفی آن را به ویژه در صنایع استراتژیک، کاهش دهد. بنابراین، طی سال‌های اخیر به ویژه در سال جاری، بیش از صدها میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌های جدید و بهسازی در مسیر جهش تولید، نوسـازی، بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی در این شرکت سرمایه‌گذاری شده است.

با توجه به رویکرد مناسب فولاد هرمزگان برای افزایش تولید در سال ۱۳۹۹، آمار و ارقام تولید محصول اسلب (تختال) این شرکت طی ۱۱ ماهه امسال نشان از تولید اسلب به میزان یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن می‌دهد. همچنین آمار فروش اسلب طی مدت زمان مذکور در سال جاری، به ۱۰۸ هزار میلیارد ریال رسید که گواهی بر رشد تولید و فروش محصول استراتژیک این شرکت می‌دهد.

بومی‌سازی و فولاد هرمزگان

سیاست‌های فولاد هرمزگان در زمینه بومی‌سازی نشان می‌دهد که این شرکت برای بی‌اثر کردن فشار تحریم‌ها، اقدامات مناسبی در این زمینه صورت داده است. بومی‌سازی پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی دوبستره تک‌مرحله‌ای، با مکانیزم بازیافت داخلی جرمی ‌و حرارتی و با مشارکت دانشگاه هرمزگان، ساخت سگمنت ریخته‌گری، ساخت روف کوره، ساخت فن اصلی کوره، قطعات اسلاید گیت پاتیل، قطعات مکانیکی تاندیش، ساخت پاتیل مذاب، ساخت قالب ریخته گری، صفحات کوچک مسی قالب، ساخت شل کوره، تامین جرم سرد کوره از داخل کشور، پودر قالب ریخته‌گری، قطعات ویژه نسوز ریخته‌گری، روف LF و ساخت ویبروفیدر کوره، از جمله القدامات و برنامه‌های این شرکت در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید است.

فولادسازی و فولاد هرمزگان

یکی از برنامه‌های مهم شرکت فولاد هرمزگان، اقدام برای افزایش ظرفیت واحد فولادسازی است که با تحقق این برنامه راهبردی، می‌تواند ظرفیت فولادسازی را از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به دو میلیون تن افزایش دهد. ضمن اینکه، احداث کارخانه نورد ورق عریض فولاد هرمزگان، در مرحله انجام مطالعات مهندسی و شروع تدوین اسناد مناقصه قرار دارد. علاوه بر این، احداث پروژه افزایش تولید فولادسازی از طریق نصب انس‌های اکسیژن، گرافیت و آهک به همراه پروژه افزایش نرخ شارژ مواد به کوره‌های قوس الکتریکی، در دست اجرا قرار دارد.

احداث سیلو و تجهیزات ذخیره‌سازی آهن‌اسفنجی، احداث واحد  گاززدایی VDOB، بهینه‌سازی غبارگیرهای موجودی، افزایش ظرفیت غبارگیر کوره‌های فولادسازی، توسعه پست برق ۲۳۰، ، خط دوم انتقال آب، نصب لنس‌های اکسیژن در کوره‌های فولادسازی، ایستگاه گاز شماره ۲، احداث تصفیه‌خانه جدید، انجام اصلاحات در ترانسفورماتورهای موجود و احداث یک واحد تولید اکسیژن، جزو برنامه‌های آتی این شرکت به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد برنامه فولاد هرمزگان در یک پروسه بلندمدت پیرامون تولید، فروش و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید به گونه‌ای است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به قطب تولید تختال‌های استراتژیک منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.