چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
پیوستگی در چرخه زنجیره تامین
01 تیر 1400 - 19:11
شناسه : 14142
صنعت فولاد در زمره صنايع با ارزش افزوده بالا قرار دارد. به همين خاطر، با توسعه اين صنعت و توليد محصولات فولادی، فرصت مناسبی برای رشد اقتصادی کشور ايجاد خواهد شد. يکی از شاخص‌های نشان‌دهنده سودآوری يک شرکت نسبت‌های بازده دارايی آن سازمان است. هرچه بازده دارايی يک شرکت بيشتر باشد آن سازمان استفادهای بيشتر از دارايی خود کرده و در کنار افزايش سود خالص، به بازده دارايی قابل‌توجهی دست يافته است. شرکت فولاد هرمزگان، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين واحدهای فولادی کشور، توانسته است با اتخاذ سياست‌های مناسب در زمينه مديريت دارایی‌ها و بهبود توليد و فروش محصولات در سال‌های اخير، بازدهی دارايی‌های خود را به ميزان قابل‌توجهی افزايش دهد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شاخص‌های سودآوری عموما نسبت‌هایی هستند که توانایی شرکت برای سودآوری از طریق تمام توانایی‌ها و منابع موجود مانند فعالیت‌های فروش، پول نقد، سرمایه، تعداد کارمندان، تعداد شعبات و غیره را توصیف می‌کنند. بازده دارایی یکی از نسبت‌های نشان‌دهنده سودآوری شرکت‌هاست که در زمره قدرتمندترین اقدامات تحلیل‌های بنیادی قرار دارد. به طور کلی، بازده دارایی‌ها با تقسیم سود حاصل از سرمایه‌گذاری و هر عامل موثر دیگر در سوددهی، بر کل دارایی‌ها محاسبه می‌شود. هرچه بازده دارایی بیشتر باشد سودآوری و بازدهی دارایی‌های مجموعه نیز بیشتر خواهد بود.

توسعه صنعتی و رشد جمعیت جهان تقاضا برای محصولات فولادی را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده و این امر سبب شده است تا صنایع فولادی امروز به بخشی تعیین‌کننده و اثرگذار در اقتصاد جهانی تبدیل شوند. ارزش افزوده بالای محصولات فولادی، این صنعت را در زمره صنایع سودآور جهان قرار داده است.

فولاد هرمزگان در مسير توسعه

بازده دارایی معیاری برای سنجش تأثیر مدیریت در تولید و ایجاد سود با دارایی‌های موجود است. دستیابی به بـازدهی بیشتـر از دارایی‌هـا باعـث اعتمـاد سرمایه‌گذاران به ایجاد سرمایه در شرکت و یا افزایش خرید محصولات موجود می‌شود. این بدان معنی است که بازده بالاتر دارایی‌ها عملکرد کیفی و کمّی شرکت‌ها را در بازار ارتقا می‌دهد و زمینه را برای برد در میدان رقابت فراهم می‌آورد.

با توجه به اهمیت جایگاه صنعت فولاد در توسعه و رشد اقتصادی کشور، می‌توان این حوزه از صنعت را در زمره صنایع سودآور برشمرد. شرکت فولاد هرمزگان، با ظرفیت تولیدی ۱٫۶۵ میلیون‌ تن آهن اسفنجی و ۱٫۵ میلیون تن تختال (اسلب) در سال، در گروه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور قرار گرفته است. این شرکت، با برخورداری از موقعیت جغرافیایی و اراضی مناسب، پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه پروژه‌ها را داراست و از این رو، اقدام به احداث پروژه‌هایی برای افزایش ظرفیت خود به منظور بالا بردن راندمان تولید کرده است. یکی از این پروژه‌ها افزایش ظرفیت تولید تختال از ۱٫۵ میلیون تن به ۲میلیون تن در سال است. همچنین این مجتمع احداث یک واحد نورد ورق عریض به ظرفیت ۱٫۲  میلیون تن در سال را در دست دارد.

تکمیل زنجیره ارزش فولاد می‌تواند زمینه را برای کاهش هزینه‌ها در چندین نقطه همچون تولید محصولات در کارخانه تا عرضه به بازار فراهم آورد. از این رو، شرکت فولاد هرمزگان در زمینه تنوع‌بخشی به تولیدات و تکمیل زنجیره ارزش، اقدام به احداث تصفیه‌خانه احیا (۱۵ درصد تکمیل) و احداث سولفورزدا در واحد احیای مستقیم (۱۰ درصد تکمیل) کرده است. علاوه بر این موارد، این شرکت به منظور بهبود عملکرد در مدیریت تولید و کنترل میزان آلایندگی، اقدام به نصب سیستم‌های پالایش آنلاین گاز و غبار دودکش (فولادسازی و آهک) و ساخت آزمایشگاه جدید فولادسازی کرده است.  

شایان ذکر است که شرکت فولاد هرمزگان، با توجه به دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد، نزدیکی به بندرهای بزرگ کشور و دسترسی آسان به خطوط ریلی و زمینی به منظور جابه‌جایی محصولات به تمام نقاط کشور، از پتاسیل‌های مناسب و نقاط قوت بسیاری برای فروش محصولات خود برخوردار است. از این رو، این شرکت برای تقویت واحدهای خود اقدام به احداث سیلوهای ذخیره آهن اسفنجی با ظرفیت ۳۰ هزار تن کرده است. این مجموعه، با اتخاذ سیاست‌های مناسب و توسعه پروژه‌های بسیار، توانسته‌ است به روندی صعودی در سودآوری خود دست یابد. نمودار ۱ آمار سود خالص شرکت فولاد هرمزگان را در چند سال اخیر نشان می‌دهد. میزان سود خالص این مجتمع در مسیری روبه‌رشد حرکت می‌کند و در سال ۱۳۹۸ سود خالص شرکت فولاد هرمزگان به رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال  رسیده است.

مسير پرپيچ‌وخم سودآوری

صنعت فولاد ایران، به رغم روند روبه‌رشد خود در سال‌های اخیر، کماکان با چالش‌های پرشماری روبه‌روست. از سوی دیگر، تشدید تحریم‌ها مانع از آن می‌شود که صنایع فولادی کشور بتوانند قطعات، تجهیزات و مواد اولیه وارداتی خود را به اندازه کافی و به‌آسانی از کشورهای خارجی خریداری کنند که این امر می‌تواند بر افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سودآوری این واحدها اثرگذار باشد. به‌علاوه، وجود این تحریم‌ها صادرات محصولات فولادی را نیز با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند که این مسئله بر سودآوری صنایع فولادی اثرگذار خواهد بود. در چنین شرایطی، اتخاذ سیاست‌هایی مناسب از سمت دولت به منظور مدیریت بهتر بازارهای داخلی فولاد و تسهیل صادرات محصولات می‌تواند زمینه‌ساز رشد سودآوری واحدهای فولادی کشور باشد.

در همین راستا، شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر همواره توانسته است با برنامه‌ریزی مناسب برای خرید و ذخیره‌سازی قطعات و مواد اولیه استراتژیک خود، مانع از آن شود که این موارد به گلوگاهی برای رشد تولیدات این شرکت تبدیل شوند. به‌علاوه، شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر توانسته است با اتخاذ سیاست‌های مناسب به منظور رشد بازارهای صادراتی خود در کنار تامین نیاز داخلی، صادرات محصولات خود را افزایش دهد که این مسئله موجب رشد سودآوری این شرکت شده است. در نمودار ۲، آمار کل دارایی‌ و بازده‌ دارایی‌های شرکت فولاد هرمزگان نشان داده شده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.